اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خبر خوب

روایت «سیدمحمدحسین جلالی» فعال انجمن کوتاه‌قامتان از پیاده‌روی اربعین

در راه تو سوژه می‌شوم

جلالی که از کوتاه‌قامتان ایرانی است در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده تا با گام‌هایی هرچند کوتاه، دنباله‌رو مسیرحسینی باشد. او تلاش می کند تا همپای دوستان بلندقامتش راهپیمایی کند؛ دوستانی که مرز انسانیت را تفاوت سانتی‌مترهای قدشان نمی‌دانند.

 در راه تو سوژه می‌شوم

مجله فارس پلاس؛ سودابه رنجبر: اگر در برخی شرایط  اجتماعی روز، مصرع «دست ما کوتاه و خرما برنخیل» وصف حال کوتاه‌قامتان جامعه‌مان باشد، اما در پیاده‌روی اربعین، در این مسیر سبز، این شعر بی‌معنی می‌شود. اینجا، در مسیر حسینی فقط کافی است نیّت کنی آن‌وقت با پای دل راهی می‌شوی. حتی اگر طول قدم‌هایت، نصف دیگران باشد. باید بخواهی که بروی. با تعداد قدم های بیشتر، تلاش بیشتر، خستگی و مرارت  بیشتر، آنچه می‌ماند دلی است که کربلایی شده و شاید پررنگ‌تر از دیگران؛ چون با تلاش بیشتر میسر شده. آن‌وقت از قامتی کوتاه، همتی بلند به چشم می‌آید که برخرمای نخیل دست یافته.

سوژه می‌شوم در راه امام حسین(ع)

فلسفه پیاده‌روی اربعین  به حرکت «جابربن عبدالله انصاری» برمی‌گردد. وقتی صحابی کهنسال و نابینای امام حسین(ع) خود را به کربلا رساند تا اولین زائر کوی حسین (ع) لقب بگیرد. «سیدمحمدحسین جلالی» متولد سال ۱۳۶۵ و دانش‌آموخته علوم قرآن و حدیث است. او با اشاره به  تاریخچه برپایی مراسم اربعین می‌گوید: «با اینکه قدم‌های کوچکی داریم، اما تلاش می‌کنیم پایمان را جای پای جابر بگذاریم. هر چند توانمان کم است اما تلاش می‌کنیم در این مسیر بمانیم  و قطره‌ای باشیم از این جمع خروشان. خوشبختانه در اربعین امسال با دوستان بلندقامتی همراه شدم که مراقبم بودند اگر چه من از آنها جا می‌ماندم چون  قدم‌های من نصف قدم‌های آنها بود. شرایط فیزیکی من طوری است که زودتر از آنها خسته می‌شدم. اما این برای خودم هم جالب بود تا  بنیه بدنی‌ام  را با آنها مقایسه کنم. آنها حواسشان به من بود و هر وقت که جا می‌ماندم در موکب بعدی منتظرم می‌ماندند تا برسم. من هم مثل ٖآنها عمود به عمود رفتم فقط کمی با تاخیر.»

سیدمحمدحسین که مدتها در انجمن «کوتاه‌قامتان بلند همت» فعالیت داشته می‌گوید: «سال‌های گذشته چندین بار به عنوان نایب رئیس انجمن کوچولوها تاکید کردم که از بچه‌های انجمن کوچولوهای ایران برای تبلیغ و سیاهی لشکر برنامه‌های تلویزیونی استفاده نکنید؛ ما ابزار تبلیغات نیستیم، اما اینجا می‌گویم هر کاری که در مسیر پیاده‌روی اربعین، نجف تا کربلا از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم. بارها در مسیر پیاده‌روی سوژه خبرنگاران ایرانی و عراقی شدم، بارها مقابل لنز دوربین عکاسان قرار گرفتم. دراین مسیر هر تبلیغاتی که بخواهد راه کربلا را به جهانیان معرفی کند، ما هم هستیم.»


مسیر انسانیت

سانتی‌مترها ملاک انسانیت نیست؛ این را جلالی می‌گوید و توضیح می‌دهد: «از ۸ سال پیش که انجمن کوچولوهای ایران تشکیل شد، بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کردیم کوتاه‌قامتی و بلند قامتی ملاک انسانیت نبوده و نیست. ما هم مثل بقیه افراد جامعه هستیم. با ما مثل خودتان رفتاری معمولی داشته باشید. ما برای رسیدن به این مطلوب  جشنواره‌ها برپا کردیم، سخنرانی‌ها کردیم، مقاله‌ها نوشتیم. درخیلی موارد عزممان را جزم کردیم تا خودمان را ثابت کنیم. اما وقتی روانه پیاده‌روی کربلا شدم انگار بازی روزگار طور دیگری ورق خورد. این بار آنهایی که در پیاده‌روی اربعین حضور داشتند انسانیت را درس می‌دادند. شاید برای لحظه اول باز هم  با نگاه کنجکاو کودکان عراقی و ایرانی روبه رو شدم و حتی لحظه‌ای ترحم را شاهد بودم،  اما به سرعت ورق برگشت و من را در کنار خود پذیرفتند مثل اینکه تفاوتی با آنها ندارم. آنچه که سال‌ها دنبالش بودیم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کردیم در این مسیر مهیا شد. خیلی از عراقی‌ها درخواست می‌کردند که با آنها عکس یادگاری بگیریم. من هم مشتاقانه کنارشان می‌ایستادم. انگارهر جا که بوی معرفت حسین(ع) بیاید، ره صد ساله را می شود یک شبه طی کرد.»

فعالیت فرهنگی در اربعین

«درمسیر پیاده‌روی به یکی از اولین موکب‌هایی که برخوردم موکب پاکستانی‌هایی بود که مسلمان و سنی بودند. آنها به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند. احترام زیادی برای همه زائران قائل بودند بدون اینکه از گرایش مذهبی شخصی سوال کنند. اتحاد و همراهی زائران این مسیر ستودنی بود. با خودم گفتم در آینده‌ای نزدیک موکبی کوچک را با گروه کوتاه‌قامتان در همین مسیرکربلا  باید راه‌اندازی کنیم؛ جایی که فقط عشق و محبت به امام حسین (ع) حرفی برای گفتن دارد و هر قضاوت دیگری رنگ می‌بازد در این مکان و زمان.»

سیدمحمدحسین به آشنایی‌اش  با «محمد» پسر جوان اهوازی که جزو افراد کوتاه‌قامت است اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «محمد همراه پدرش  برای موکب‌داری به عراق آمده بود. از آنجایی که طی سالها با هیچ‌یک از کوتاه‌قامتان شبیه به خودش ارتباط برقرار نکرده بود، به شدت از دوستی و حفظ ارتباط با من واهمه داشت؛ منی که شبیه به خود او بودم. چند ساعتی کنارش بودم، تلاش کردم ارتباط دوستانه‌ای با او برقرار کنم. شاید به واسطه او بتوانم کوتاه‌قامتان اهوازی را  شناسایی کنیم  و انجمن کوچولوهای اهواز را فعال کنیم. طی اطلاع‌رسانی که سال‌ها پیش آغاز کردیم در هر استانی اگر ۲۰ کوتاه‌قامت داوطلب شوند به آنها نمایندگی تشکیل انجمن کوتاه‌قامتان را اعطا می‌کنیم  تا بتوانند از حقوق خود مطلع شوند و در جامعه  با اعتماد به نفس بیشتری زندگی کنند.»

فوتبال رنگ دیگر اتحاد

این روزها وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در مسیرپیاده‌روی اربعین بیشتر به چشم می‌آید. این مهم آنقدر جلوه می‌کند که حتی غیر مسلمان‌ها نیز به پیاده‌روی اربعین آمده‌اند. سیدمحمدحسین می‌گوید: «استقبال موکب‌داران عراقی از زائران ایرانی مثال‌زدنی است. به راستی دسیسه‌هایی که منافقان برای نفاق بین دو کشور عراق و ایران چیده بودند در این روزها نقش بر آب شد. با دیدن این روابط دوستانه به یاد مسابقه فوتبال سال ۱۳۹۱ می‌افتم؛ وقتی دو تیم فوتبال کوتاه‌قامتان ایران و سلیمانیه عراق در یک بازی رفت و برگشت با هم مسابقه دادند. با خودم فکر می‌کنم به ایران که برگردم نامه‌نگاری‌ها را شروع می‌کنم تا بار دیگر مسابقه فوتبال دوستانه‌ای بین کوتاه‌قامتان ایران و عراق برگزار کنیم. امروز حفظ  روابط دوستانه بین دو کشور در اولویت برنامه‌های بین‌المللی ما است حتی اگر به اندازه برگزاری مسابقه دوستانه فوتبالیست‌های کوتاه‌قامتان دو کشور باشد.»

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول