اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس خبر داد

پیشنهادات جدید برای معاملات بازار پایه فرابورس/دلیل کند بودن سامانه پس از معاملات

معاون فرابورس ایران با اشاره به آخرین جزئیات تغییرات سامانه‌های داخلی فرابورس از آخرین پینشنهادها برای تغییر در دستورالعمل معاملات بازار پایه خبر داد و گفت: با این پیشنهادات نقاط کشف قیمت سهام نظم بهتری خواهد داشت.

پیشنهادات جدید برای معاملات بازار پایه فرابورس/دلیل کند بودن سامانه پس از معاملات

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییرات سامانه‌های داخلی این بازار، گفت: سامانه فراسا که ارتباط شرکت‌های کارگزاری با فرابورس را مکانیزه کرده پیش از این تا سال 1395 فقط امکان ارتباطات کاغذی و به صورت دستی را با بازار فراهم می‌کرد. اما از سال 95 به بعد با توسعه این نرم‌افزار امکان اقدام الکترونیکی مهیا شده و توسعه ایستگاه‌های کارگزاری و همچنین مجوزهای لازم برای دسترسی در این سامانه هم اکنون فراهم شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در فازهای توسعه‌ای سامانه فراسا مکانیزم نظارت و بازرسی همواره فراهم بوده، عنوان کرد: پیش از این پایگاه داده مستقلی برای ثبت تحرکات کل بازار وجود داشت و ثبت می‌شد، اما الان انتقال این داده‌ها به سامانه فراسا فراهم شده و به راحتی امکان رصد کردن وجود دارد. در عین حال اقدامات پیشگیرانه برای ارتباط بهتر فرابورس و پیشگیری از وقوع تخلف در بازار این امکان را فراهم کرده که از طریق فراسا به محض ارسال پیامک امکان رصد تحرکات مشکوک هشدار داده شود که از این طریق تشکیل پرونده‌های تخلفاتی با کاهش مواجه خواهد شد.

محسنی در عین حال از تسهیل دستورالعمل بازارگردانی سهام برای شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس ایران خبر داد و گفت: این امکان برای بازار پایه هم اکنون به طور رسمی وجود ندارد، البته در صنعت بانکداری و آن دسته از بانک‌هایی که در بازار پایه حضور دارند، شرایط بازارگردانی سهام فراهم شده، اما به طور کلی همه شرکت‌های بازار پایه از امکان بازارگردانی رسمی برخوردار نیستند که این خلاء با فراهم شدن امکان فعالیت صندوق‌های پوششی و صندوق‌های بازارگردانی در بازار پایه فراهم خواهد شد.

این مقام با بیان اینکه درگاه ارتباطی فرابورس به جز سامانه اتوس و واچار، سامانه فراسا خواهد بود عنوان کرد: با توجه به حضور استارت‌آپ‌ها، سامانه تامین مالی جمعی مشارکتی از طریق سامانه واچار فراهم شده است. سامانه فرساد نیز برای اوراق اسناد خزانه اسلامی و ارتباط ذیحسابان ایجاد شده و در عین حال سامانه پذیرش نیز برای انجام پذیرش شرکت‌های جدید در فرابورس به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در برابر سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با وجود توسعه سامانه‌های مختلف در فرابورس اما همچنان سامانه پس از معاملات بازار سهام کشور تحت سیستم عامل DOS فعالیت می‌کنند و اینکه با توجه به محدودیت‌های پیش رو چه تمهیداتی برای تامین پشتیبانی سامانه معاملات بازار سهام از طریق لیسانس اتوس فرانسه اندیشیده شده است، گفت: در زمانی که سامانه اتوس از شرکت یورو تکس در سال 87 خریداری شد متاسفانه سامانه ترید به کشور انتقال داده شد اما بخش دوم آن یعنی پست ترید با پس از معاملات تحویل داده نشد. سامانه بعد از معاملات در حال حاضر به عنوان دیتا سنتر این نرم‌آفزار محسوب می‌شود که سامانه بدی نبوده و هنوز برخی بانک‌ها به عنوان ساماه S400  از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای چالش بر سر سامانه معاملات تحت داس یا ویندوز نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد گفت:‌ هم اکنون امکانات و نیازهای بازار از طریق سامانه فعلی محقق می‌شود. این در حالی است که عملیات پشتیبانی سامانه اتوس همواره توسط مهندسان ایرانی انجام شده و می‌توان با اتکا به نیروی جوانان نسبت به بومی‌سازی نرم‌افزار معاملات بازار سرمایه اقدام کرد.کما اینکه سامانه‌های بوک‌بیلدینگ و سامانه نامک یا سامانه واچار تماما بومی هستند.بنابراین هر زمان که اراده عمومی برای اعتماد به یکدیگر فراهم شود، می‌توان بومی‌سازی معاملات و پس از معاملات را نیز آغاز کرد.

محسنی با بیان اینکه هم اکنون بازار سرمایه از آخرین نسخه خریداری شده اتوس برخوردار است، گفت: این نرم‌افزار اواخر پارسال در بورس تهران نصب و پیاده سازی شد و در تیر ماه امسال نیز در فرابورس ایران نصب شده است. بنابراین نگرانی برای انتقال دانش، کدهای مرجع و دانش فنی وجود ندارد. برای پشتیبانی سامانه نیز تمهیداتی شده که با توجه به شرایط بین‌المللی بتوان از نیروهای داخلی استفاده بهینه کرد.

وی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر احتمال انجام معاملات سهام فقط در یک روز از هفته در بازار پایه «ج» تا چه حد صحت دارد، پاسخ داد: برای معاملات بازار فرابورس هم اکنون مجموعه‌ای از پیشنهادات در حال بررسی است، به طوری که با تاکید بر افزایش نقدشوندگی و عدم محدود سازی معاملات امکان نظم بهتر به نقاط کشف قیمت سهام را در این بازار فراهم کند. در حال حاضر بازار پایه «ج» طی سه روز در هفته از امکان معامله برخوردار است و این قابلیت را می‌توان با چارچوب‌های بهتری برای سایر تابلوهای معاملات این بازار به کار گرفت.

وی افزود: در پیشنهاد جدید فرابورس انجام معاملات روزانه خواهد بود اما نباید انتظار داشت، در شرایطی که شرکت‌های غیرشفاف از ارائه اطلاعات سرباز می‌زنند با شرایط بهتری در بازار روبرو باشند. هم اکنون عدم تقارن اطلاعاتی به طور عمومی در بازار پایه وجود دارد که در این زمینه ابزارهای موجود برای نظارت بر بازار کافی نیست.

محسنی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر اینکه عنوان شده همه معامله‌گران با یک یوزر یا کد فعالیت نکنند و از طریق فیلتری امکان مهارت و دانش آنها برای حضور در بازار پایه با پاسخ به پرسش‌های خاصی سنجیده شود. همه این اقدامات در راستای یک آلارم برای معامله‌گر بوده و هیچ گونه منافاتی با وظایف ناشر سهام مبنی بر ارائه اطلاعات به بازار ندارند. بنابراین باید طبق قانون همچنان گزارشات خود را به بازار ارائه داده و عدم ارائه اطلاعات با پیگیری ناظر بازار و مقررات مختص به آن را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول