اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی:

۵۰ وقف در شأن شهر اولین‌ها نیست/ ربع رشیدی بزرگ ترین موقوفه کشور

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای سال جاری بالای ۵۰ وقف جدید در استان اتفاق افتاده ولی این برای شهر اولین‌ها مناسب نیست.

۵۰ وقف در شأن  شهر اولین‌ها نیست/ ربع رشیدی بزرگ ترین موقوفه کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصائبی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به فرارسیدن دهه وقف اظهار کرد: واقفان برای ترویج فرهنگ عاشورا و کمک به ایتام و مستضعفان و رفع مشکلات جامعه از اموال خود وقف کرده و ما نیز وظیفه داریم از این میراث جاودان و چشمه ساری و جاری حفظ و حراست کنیم.

وی افزود: هیچ‌کسی از انجام عمل خیر ناراحت نمی‌شود و وقف نیز از جمله کارهای صالح و احسان جاودان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید به اینکه اگر می‌خواهیم عمل صالح ماندگار باشد و بعد از ترک دنیا، توشه‌ای برای آخرت نیز باشد همان وقف است، تصریح کرد: همه به نوعی خواسته و ناخواسته از برکات وقف استفاده می‌کنیم به طوریکه شاید موقوفات در راستای کمک به کودکان محروم، مستضعفین، زوج‌های جوان و بیماران باشد ولی دایره این موقوفات به قدری گسترده است که همه از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: همین مصلای اعظم امام خمینی(ره) یک وقفی است که برای نمازگزاران اهدا شده است.

مصائبی با اشاره به اینکه بیمارستان پیوند کبد در شیراز یک موقوفه است، گفت: باید از موقوفه‌های جدید حفظ کنیم ولی باید تعداد آن افزایش یابد چراکه موقوفه‌های فعلی از قدیم وقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقف مختص به افراد پولدار نیست بلکه همه افراد می‌توانند وقف کنند و حتی ما واقفان زیادی داریم که از این دنیا فقط یک ساختمان دارد و آن را وقف قرآن، درمان و غیره کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به شعار اوقاف و امور خیریه مبنی بر اینکه «بیایید همه واقف باشیم»، توضیح داد: هر چیزی که در اسلام به دین و مردم کمک کند قطعاً در راه آن سنگ‌اندازی زیادی ایجاد می‌شود و قطعا وقف یک اصل کارسازی برای ترویج فرهنگ دینی بوده و دشمنی و حملات زیادی علیه آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما قبول داریم اشکال و ایراداتی داریم ولی همه باید دست در دست هم داده و برای ترویج فرهنگ وقف و ایجاد وقف‌های جدید تلاش کنیم، گفت: از ابتدای سال جاری بالای ۵۰ وقف جدید در استان اتفاق افتاده ولی این برای شهر اولین‌ها مناسب نیست.

مصائبی، خطاب به جامعه پزشکی مبنی بر وقف‌هایی برای درمان کودکان مبتلا به سرطان و بیماران صعب‌العلاج گفت: جامعه مهندسین و جامعه روحانیت می‌توانند خانه مستضعف را رایگان بازسازی کرده و دانش‌آموزان قرآنی تحویل جامعه دهند.

وی متذکر شد: ما موقوفه‌ای برای کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت داشتیم و در مهرماه سال‌جاری به ۳ هزار دانش‌آموز کمک لوازم‌التحریر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: امسال نزدیک به ۶۰۰ نفر از نیت واقفان به مشهد و ۲۰۰ نفر به کربلا اعزام شدند.

وی، نیت‌های اطعام در دهه‌های مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال برای ۶۰ زوج کمک به ازدواج انجام گرفته و همچنین برای ۵۰ بیمار کمک درمانی در حد وسع واقفان پرداخت شده است.

مصائبی با تاکید به اینکه مشکلات اصلی در زمان پهلوی ایجاد شد و موقوفات به فروش رسیده و به نام مردم سند زده شد که از لحاظ شرعی امکان‌ناپذیر بود، تصریح کرد: درآمد حاصل از موقوفات بازار به علت واگذاری سرقفلی آنها به مردم در زمان گذشته، باعث شده تا کسب درآمد چندانی نداشته باشیم.

ربع رشیدی بزرگ ترین موقوفه کشور

وی، بزرگترین موقوفه کشور را ربع رشیدی به مرکزیت تبریز را نام برد و ادامه داد: متاسفانه از این محل فعلا کسب درآمدی نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: چندین سال است که به مردم اعلام کرده‌ایم که پیگیر املاک خود باشند و این به آن معنا نیست که ما قصد گرفتن املاک آنها را داریم.

وی اذعان داشت: هر موقوفه دارای شخصیت حقوقی بوده و سند صادر شده برای آن موقوفه صادر می‌شود و فقط تولیت آن به اسم اوقاف است و هیچ موقوفه‌ای به نام اوقاف زده نمی‌شود.

مصائبی متذکر شد: هر ملکی که وقف می‌شود را می‌توان به تولیت اولاد خود هم کرد و اصلا نیاز نیست نام اوقاف باشد ولی باید به کلمه وقف دقت کنید تا در آینده مشکلاتی از لحاظ آن دستگاهی که به آن داده شده بود، ایجاد نشود.

انتهای پیام/۶۰۰۳۰/ 40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول