اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

معاون رئیس جمهور:

مدیران ارشد بعد از ۲۰ سال هنوز با جایگاه سازمان بهره‌وری آشنایی ندارند

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت:‌ به نظر می‌آيد، بسياری از دستگاهها و مديران ارشد كشور، هنوز به جايگاه، ماموريت‌ها و وظايف اين سازمان وقوف و آشنايی لازم را ندارند.

مدیران ارشد بعد از ۲۰ سال هنوز با جایگاه سازمان بهره‌وری آشنایی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، جمشید انصاری در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان ملی بهره‌وری ایران که امروز برگزار شد، گفت: در آستانه بیستمین سال تأسیس این سازمان در دوره جدید فعالیتش هستیم.

سازمانی که بر اساس یک نیاز برآمده از شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی کشور شکل گرفت. وقتی دولت اصلاحات بر سر کار آمد، از سوی رئیس‌جمهور وقت، تیمی برای سامان‌دهی اقتصاد کشور تشکیل شد. یکی از ضرورت‌هایی که در بحث برنامه سامان‌دهی اقتصادی کشور به صورت جدی مطرح شد، استفاده بهینه و بهتر از امکانات محدود بود.

وی با بیان اینکه مقوله بهره‌وری، نه یک مقوله صرفاً اداری و نه یک مقوله صرفاً مدیریتی است، افزود: بهره‌وری، بیشتر یک مقوله اقتصادی است، ولی به دلیل نقش بسیار گسترده‌ای که نهاد دولت در اداره امور اقتصادی کشور ایفا می‌کند، جمع‌بندی‌ها به این سمت رفت که این سازمان باید نقطه عزیمت خود را از نظام اداری کشور بگذارد و به دنبال ارتقای بهره‌وری در نظام اداری باشد، چرا که نظام اداری است که بخش‌های اقتصادی کشور را مدیریت می‌کند و حتی ارتقای بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی نیز از رهگذر مدیریت نظام اداری اتفاق می‌افتد، لذا این سازمان در سال ۷۸ شکل گرفت و بنا براین شد که این سازمان، زیر نظر سازمان اداری و استخدامی کشور که متولی مدیریت بود، فعالیت کند.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با یادی از مرحوم سید احمد اسحاق‌حسینی، گفت: من به عنوان کسی که عضو اولین هیئت‌مدیره این سازمان بودم، باید یاد کنم از مرحوم اسحاق‌حسینی که در شکل‌دادن به این سازمان نقش به سزایی را ایفا کردند و بخش قابل توجهی از ماندگاری سازمان در سال‌های بعد، مرهون تلاش‌های ایشان بوده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: به‌ویژه بعد از ادغام سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور و شکل‌گیری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به نظر می‌آمد که سازمان ملی بهره‌وری، جایگاه بهتری را پیدا کند، ولی به هر دلیلی، این اتفاق تا شروع برنامه پنجم توسعه نیفتاد. در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه که بنده توفیق داشتم نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق باشم، احکام خوبی با توصیه برخی دوستان در بیرون از دولت، در مورد ضرورت توجه به بهره‌وری در قانون پنجم پیش‌بینی شد و تأسیس سازمان بهره‌وری به عنوان یک حکم قانونی درج شد. آنچه که تا آن روز، یعنی تا ۱۰ سال قبل از آن از فعالیت سازمان ملی بهره‌وری وجود داشت، بر اساس یک مصوبه شورای‌عالی اداری بود ولی در برنامه پنجم، به عنوان یک حکم قانونی مشخص، سازمان ملی بهره‌وری ایران، برای انجام تکالیفی که در این قانون وجود داشت، تأسیس شد.

انصاری با بیان اینکه دولت یازدهم در تصویب برنامه جامع بهره‌وری کشور در سال ۹۲، سازمان ملی بهره‌وری را در مسیر جدیدی قرار داد، اظهار داشت: دولت یازدهم وظایف و مأموریت‌های مشخصی را بر عهده این سازمان گذاشت تا بتواند بر اساس آن وظایف، اهدافی را دنبال کند تا هم مدیریت بهره‌وری کشور ارتقا یابد و هم شاخص‌های بهره‌وری کشور به جایگاه مطلوب‌تری برسد.

وی افزود: در دوره‌ جدید فعالیت سازمان اداری و استخدامی کشور و تفکیک از سازمان برنامه و بودجه، یعنی در سال ۹۵، مجدداً با همان ملاحظات، سازمان ملی بهره‌وری ذیل سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گرفت و در تکمیل اهدافی که در گذشته شکل گرفته بود، یک مسیر جدید با ریاست آقای اولیا شکل گرفت.

معاون رئیس‌جمهور ضمن اشاره به برنامه ده‌ساله برنامه جامع بهره‌وری، بیان داشت: ما ذیل این برنامه کارهایی را انجام داده‌ایم و کارهایی را به صورت نیمه‌تمام داریم که باید به سرانجام برسانیم. یکی از برنامه‌هایی که باید در دستور کار سازمان ملی بهره‌وری باشد، تحقق تکالیفی است که برنامه جامع بهره‌وری تحت عنوان ارتقای مدیریت بهره‌وری در دستگاههای اداری و اجرایی کشور بر عهده این سازمان گذاشته است.

انصاری یکی از کارهایی که در دوره جدید باید در دستور کار سازمان ملی بهره‌وری باشد را شناساندن و مطرح‌کردن سازمان ملی بهره‌وری به عنوان متولی ارتقای بهره‌وری در نظام اداری و مدیریتی کشور دانست و گفت: آن طور که به نظر می‌رسد، بسیاری از دستگاهها و مدیران ارشد کشور، هنوز به جایگاه، ماموریت‌ها و وظایف این سازمان وقوف و آشنایی لازم را ندارند و امیدواریم مهندس پهلوانی با کمک تجارب خود در این حوزه و توانمندی‌های مدیریتی‌شان، و کمک مجموعه همکارانشان در سازمان ملی بهره‌وری ایران، به ترویج، شناساندن و نهادینه‌کردن مفهوم بهره‌وری اهتمام ورزند.

 انصاری ضمن یادکردن از مجموعه فعالیت‌ها و تجارب مهندس پهلوانی، گفت: معتقدم کسانی می‌توانند در حوزه بهره‌وری موفق‌تر باشند، که هم در مدیریت و هم در مهندسی صنایع به تحصیل پرداخته باشند که خوشبختانه ایشان این دو تخصص را دارند و ان‌شاءالله بتوانند با دقت و جدیت بیشتری برنامه‌ها را دنبال کنند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن قدردانی و تشکر از تلاش‌های مهندس اولیا در سازمان ملی بهره‌وری، گفت: در طول یک سال گذشته و با زحمت‌هایی که آقای اولیا کشیدند، سازمان در مسیر خوبی قرار گرفت و حتماً ما در ادامه راه از تخصص و علاقه‌مندی ایشان استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول