اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس از بازار سکه و طلا گزارش می‌دهد

دولت‌مردان آیه یأس نخوانند، قیمت سکه بالا نمی‌رود/آرامش در بازار طلا

باوجود گذشت بیش از یک هفته از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در بازار سکه و طلای شیراز آرامش برقرار است که نشان‌دهنده‌ بی‌تأثیری تحریم‌ها از دید مردم است.

دولت‌مردان آیه یأس نخوانند، قیمت سکه بالا نمی‌رود/آرامش در بازار طلا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بیش از یک هفته از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران توسط آمریکا در 13 آبان سال جاری می‌گذرد. برخلاف انتظار باخبر انتشار وضع تحریم‌های جدید در بازار سکه و طلا شاهد هیچ‌گونه تلاطم یا افزایش قیمت شدیدی نبودیم.

حتی قیمت سکه در بازه‌ای با کاهش نرخ روبه‌رو شد. عدم هجوم مردم برای تبدیل سرمایه به طلا و سکه نشان‌دهنده‌ روحیه‌ مقاوم مردم ایران در برابر این تحریم بود و اثبات‌کننده‌ این باور است که تحریم‌ها اثر زیادی بر وضع اقتصاد کشور ندارد؛ بلکه این بهبود مدیریت داخلی است که نجات‌دهنده‌ وضع معیشت مردم خواهد بود.

اما مسئله مهم‌تری که باید به آن توجه داشت کاهش صادرات طلا ساخته‌شده به نزدیکی صفر درصد است، باوجود این‌که ما در منطقه‌ خاورمیانه طلا دوست قرار داریم، شاهدیم که این صنعت به‌جای پیشرفت، روزبه‌روز رو در حال افول است و قدرت و فرصت این درآمدزایی و ارزآوری را به کشورهایی همچون ترکیه دادیم.

به دلیل آرامش مردم، هجومی برای خرید نیست

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون آینده بازار سکه و طلا اظهار داشت: ما تحریم‌های بدتر از این هم گذراندیم و باید توجه کرد که طلا یک مسئله جهانی است، قیمت آن‌هم بر اساس عرضه و تقاضای داخلی و هم جهانی تعیین می‌شود.

محمدحسین مستغنی بابیان این‌که قیمت جهانی طلا افزایش زیادی نداشته است، افزود: قیمت طلا افزایش مقطعی داشته که یک مقداری از گران شدن آن به‌واسطه‌ افزایش قیمت جهانی رخ‌داده است.

وی بابیان این‌که در داخل جو آرامی حاکم است و افزایش تقاضای مردم برای خرید سکه و طلا نداریم، گفت: این نوسانات گرمی 5 یا 6 هزار تومان یا سکه‌ای گرمی 40 تا 50 هزار تومان همیشه در بازار بوده و ربطی به تحریم‌ها ندارد.

این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: جو حاکم بر فضای جامعه الآن وابسته به مباحث اقتصادی نیست بلکه وابسته بحث سیاسی است؛ یعنی ممکن است مقامات دولتی کلماتی به کار ببرند که ناامیدی را در جامعه ایجاد کنند، مردم وقتی ناامید شوند هجوم می‌آورند.

مستغنی بابیان این‌که الآن جو ناامیدی وجود ندارد و همه دنبال کالای اساسی هستند، ادامه داد: صنعت طلا با مشکل روبه‌رو است؛ طلا کالایی هست که ما هیچ‌گونه وابستگی به خارج نداریم و خود طلا در داخل استخراج می‌شود و در چرخه ساخته‌شده و به دست مردم می‌رسد.

قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نفس صنعت طلا را برید

وی مطرح کرد: متأسفانه در صنعت طلا رکورد شدید داریم، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده چند سال است که دست و پای طلافروشان را بسته و مردم را از طلا گریزان کرده و این باعث شد خانه‌ها از طلا خالی شود و مردم مقداری ناامید شده و برای خرید هجوم آوردند که این مشکلات به وجود آمد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در شیراز با تأکید بر این‌که قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود، خاطرنشان کرد: از سال 95 دولت یک لایحه به مجلس داد که طبق آن خودشان اذهان کردند که مالیات 9 درصد برای صنف طلا بالا است و باید بشود 3 درصد که از 95 تا اوایل 97 بایکوت ماند.

مستغنی افزود: شورای نگهبان در اواخر سال 96 در شورای بودجه دولت را مکلف کرد که ظرف 90 روز این قانون باید اصلاح شود که در فروردین 97 کمیسیون اقتصادی مصوبه‌ای را اجرا کرد که باید از روی اجرت و سود این مالیات گرفته شود و از روی کل برداشته شود که این مصوبه باید برود در صحن علنی که متأسفانه 7 ماه است این مصوبه بایکوت مانده و وارد صحن علنی نشده است.

وی آینده مصوبه کمیسیون را نامعلوم عنوان کرد و گفت: همه در بلاتکلیفی هستیم، یک اراده خاصی می‌خواهد که این مسئله را به سرانجام برساند؛ اگر این مصوبه اجرایی شود یک دلگرمی برای صنف و مردم است.

این فعال صنعت طلا بیان کرد: با توجه به این‌که مردم و فرهنگ ما طلا دوست هستند، اگر این قانون مصوب شود مردم به خرید طلا رو می‌آورند و آن را برای آینده خود ذخیره می‌کنند که یک دلگرمی به آِینده برای خانواده‌ها است.

گردش مالی طلافروشان به صفر رسیده است

مستغنی تصریح کرد: وقتی جنسی گران می‌شود و جز کالاهای اساسی نیست تمایل مردم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند ولی اگر پزشک گران شود جز الزامات مردم است به همین دلیل تمایل خرید مردم به طلا ساخته‌شده و گردش مالی طلافروشان به حد صفر رسیده است.

وی بابیان این‌که طلا پشتوانه سرمایه‌های مردم است، ادامه داد: 90 درصد این رکورد بازار طلا به دلیل مالیات بر ارزش‌افزوده است، این قانون کارشناسی نشده قرار بود به مدت 5 سال اجرا شود که الآن به 8 سال رسیده و باعث شده سال‌به‌سال مردم از صنف دور شوند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در شیراز اشاره به خارج شدن تولیدکننده‌های طلای ساخته‌شده از دور صادرات، عنوان کرد: صادرات به صفر رسیده است طلا و کارگران این صنف بیکار شدند؛ دولت فقط بخش مادی آن را می‌بیند که ما درآمد داریم که این درآمد هم عادلانه نیست ولی از آن‌طرف بیمه کاری و خدمت‌های دیگر نداریم.

مستغنی با اشاره به ایجاد تنش در جامعه به دلیل بیکاری، مطرح کرد: بیکاری در این صنف قسمت اعظم آن حاصل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است که اگر اصلاح شود 80 درصد مشکلات برطرف خواهد شد و خریدوفروش طلا گردش خوبی خواهد داشت.

مالیات بر ارزش‌افزوده عامل کمیابی سکه در بازار

وی گفت: در شیراز 570 پروانه کسب فعال داریم که یکی از مشکلات واحد صنفی‌های طلافروشی این است که مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت غیرعادلانه از آن‌ها گرفته‌شده و این مسئله باعث شده که آن‌ها محصولات خود را به سکه تغییر دهند و تبدیل به سکه فروش شوند.

این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: هر واحد صنفی مجبور است تعداد زیادی از سکه در واحد خود داشته باشد که این مسئله هم با توجه به کمبود سکه در کشور مزید ببر علت شده که سکه کمیاب‌تر از قبل باشد و قیمت‌ها بالاتر رود.

مستغنی عنوان کرد: اگر این مالیات نبود واحدهای صنفی به فروش مصنوعات طلایی خود می‌پرداخت که اگر دوباره صنعت طلا راه بیفتد سکه‌ها از مغازه‌ها برداشته می‌شود و حباب سکه هم از بین می‌رود.

ترکیه کورس رقابت را برد

وی بابیان این‌که دولتمردان مقطعی و کوتاه‌مدت نبینند، یک دید بلندمدت این کار را راه می‌اندازد، تصریح کرد: دولت ترکیه تا 20 سال پیش طلای دست‌دوم ما را خریداری می‌کرد اما با حمایتی که از بخش طلای خود کرد و برنامه‌ریزی بلندمدت، الآن دومین تولیدکننده‌ی طلای جهان است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در شیراز تأکید کرد: اگر یک برنامه‌ریزی مثبت با نظر کارشناسان این صنف صورت بگیرد و با توجه به زمینه‌ای که ایران دارد، می‌تواند به یک‌قطب منطقه‌ای تبدیل شود، فقط دولت باید مقطع به مقطع به ما اعتماد کند.

گزارش از سوزان رضایی؛ دبیر گروه اقتصادی

انتهای پیام/76024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول