اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

درآمدزایی سالانه 150 میلیون دلار «کاسا 1000» برای تاجیکستان

بر اساس پروژه انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی «کاسا 1000»، سالانه از قرقیزستان و تاجیکستان حدود 5 میلیارد کیلووات ساعت برق به پاکستان صادر خواهد شد.

درآمدزایی سالانه 150 میلیون دلار «کاسا 1000» برای تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بر اساس پروژه انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی «کاسا 1000»، سالانه از قرقیزستان و تاجیکستان حدود 5 میلیارد کیلووات ساعت برق به پاکستان صادر خواهد شد.

3 میلیارد کیلووات ساعت برق یا 70 درصد از حجم پیش بینی شده به تاجیکستان تعلق می‌گیرد ولی با توجه به افزایش ظرفیت‌های جدید تولید انرژی، تاجیک‌ها قادر به صدور برق بیش از میزان پیش بینی شده می‌باشند.

بنابر ارزیابی‌های کارشناسان مسائل انرژی، در پی راه اندازی 2 توربین نیروگاه برق آبی «راغون» طی چند ماه آینده، تاجیکستان در فصل تابستان از امکان صادرات 6-7 میلیارد کیلووات ساعت برق برخوردار خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که بر اساس توافق صورت گرفته در چارچوب پروژه کاسا 1000، قیمت هر کیلووات ساعت برق صادراتی 9.35 سنت خواهد بود.

از طریق اجرای این پروژه تاجیکستان می‌تواند سالانه بیش از 150 میلیون دلار درآمد کسب کند.

علاوه بر این تاجیکستان بابت ترانزیت برق قرقیزستان از قلمرو خود نیز درآمدی به دست می‌آورد.

این طرح شبکه انرژی تاجیکستان را به شبکه انرژی کشورهای دیگر متصل و امکان صادرات برق اضافی این کشور در فصل تابستان را فراهم می‌کند.

هزینه کل این طرح بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده که 314 میلیون دلار آن به تاجیکستان، 209 میلیون دلار به قرقیزستان، 354 میلیون دلار به افغانستان و 209 میلیون دلار آن به پاکستان مرتبط است.

برای اجرای بخش تاجیکستانی این طرح بانک جهانی 45 میلیون دلار، بانک بازسازی و توسعه اروپا 110 میلیون دلار، بانک اسلامی توسعه 70 میلیون دلار هزینه می‌کنند.

تاجیکستان قصد دارد ساخت خط کاسا 1000 در خاک خود را در سال 2021 به پایان رساند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول