اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جین بیک‌اف:

ترویج ارزش‌های اسلام سنتی نقش کلیدی در امنیت قرقیزستان دارد

رئیس جمهور قرقرقیزستان گفت: گسترش ارزش‌های اسلام سنتی نقش کلیدی در تقویت امنیت کشور دارد و در آینده آکادمی اسلامی تحت نظارت دولت نیز تأسیس می‌شود.

ترویج ارزش‌های اسلام سنتی نقش کلیدی در امنیت قرقیزستان دارد

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری فارس در بیشکک، «سارانبای جین بیک اف» در حاشیه کنفرانس بین‌المللی با موضوع «اسلام در کشورهای سکولار» اظهار داشت: موضوع جلسات فعلی اهمیت زیادی برای تمام کشورهای جهان دارد و نظرات کارشناسان حاضر در نشست‌های تحلیلی برای توسعه قرقیزستان و تعامل جوامع مختلف کمک می‌کند.

وی گفت: نهادهای دولتی وظیفه حفظ امنیت و تقویت صلح دارند بنابر این برخی اوقات دخالت آنان در حوزه مذهبی لازم است. من چهار پیشنهاد در بخش مذکور را ارائه می‌کنم.

جین بیک اف تصریح کرد: در مرحله اول، جمعیت قرقیزستان شامل فرهنگ‌ها، مذاهب، اقوام، زبان‌های مختلف است که همزیستی آنان با همدیگر و حفظ تنوع با توجه به اینکه تمام آنان شهروندان یک کشور هستند، هدف اصلی دولت می‌باشد.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطر نشان کرد: حتی با وجود نمایندگان فرهنگ‌ها و ادیان مختلف، شهروندان قرقیزستان هموطنان، همفکران و دوستان هستند زیرا باید برای توسعه روابط خوب بین این جامعه‌ها تلاش کرد.

جین بیک اف ادامه داد: در مرحله دوم، تاریخ بیست و هفت ساله جمهوری قرقیزستان لزوم تقویت فرهنگ ملی برای افزایش پایداری اجتماع را نشان داد که در این بخش باید روابط جامعه مذهبی از جمله مسلمانان، مسیحیان و دولت ارتقا پیدا کند و به نوبه خود نمایندگان ادیان ذکر شده باید مسئولیت بزرگ خود را درک کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: علاوه بر این باید پروسه ثبت نام ادیان جدید مشخص شود و بر آنان نظارت نهادهای دولتی ایجاد گردد.

این مقام ارشد دولت قرقیز اظهار داشت: در مرحله سوم، با توجه به تقویت تهدیدات معاصر از جمله تروریسم و افراطگرایی دولت باید برای توسعه بخش آموزش مذهبی تلاش کند که در دانشگاه‌های دینی قرقیزستان استانداردهای جدید وارد شدند و علما با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

جین بیک اف افزود: مدارس دینی، کالج‌های اسلامی، انستیتوی اسلامی و دانشگاه اسلامی پله‌های خوبی برای ایجاد سیستم آموزشی واحد دینی می‌شود که در آینده آکادمی اسلامی تحت نظارت دولت نیز تأسیس می‌شود.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطر نشان کرد: در مرحله چهارم، گسترش ارزش‌های اسلام سنتی نقش کلیدی در تقویت امنیت کشور دارد.

جین بیک اف گفت: آداب و رسوم اسلام به نیازهای مردم قرقیز پاسخ می‌دهد و با آداب رسوم مردم قرقیز سازگار می‌باشد که به دلیل پذیرش اسلان در قرقیزستان شهرها، کتاب‌خانه‌ها و به طور کلی سیستم آموزشی توسعه پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: اسلام بخش کلیدی قرقیزستان معاصر است و برای توسعه اجتماع، روح، فرهنگ و دیگر حوزه‌ها کمک می‌کند که به نوبه خود حمایت دولت از مذهب حنفی وحدت کشور را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول