اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی همدان خبر داد

بخشی از عمارت جنانی فرو ریخت/ جنانی در انتظار ثبت ملی

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان با اشاره به اینکه بخشی از عمارت جنانی فرو ریخت، گفت: پرونده ثبت ملی جداره عمارت جنانی به سازمان میراث فرهنگی رفته است.

بخشی از عمارت جنانی فرو ریخت/ جنانی در انتظار ثبت ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عمارت جنانی واقع در خیابان شهدا یکی از خیابان‌های مرکزی و قدیمی شهر که از سال‌های گذشته خطر تخریب آن را تهدید می‌کند، این روزها بالاخره این اتفاق افتاد و بخشی از این عمارت فرو ریخت.

این اثر تاریخی که پرونده ثبت ملی آن به سازمان میراث فرهنگی رفته است، هنوز به ثبت نرسیده، در حالی که باید به این بناها هرچه سریع‌تر رسیدگی شود قبل از اینکه از بین بروند.

بر این اساس معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: جداره عمارت جنانی با ارزش است و باید حفظ شود.

احمد ترابی بیان کرد: با توجه به واجد ارزش بودن جداره این بنا، به شهرداری نامه داده شده که اگر این بنا طرح توسعه‌ای دارد، می‌تواند پشت آن را هم ارتفاع با جداره جلویی بسازد اما باید جداره‌ای که روی مغازه‌ها ساخته شده را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه مدارک این بنا برای ثبت جداره به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است، افزود: هنوز جداره ثبت ملی نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه بنا، بنای حساسی است و پشت آن ارزش تاریخی ندارد، طی بازدید کارشناسانی از سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام شد که سازه پشت آن ارزش تاریخی ندارد و نمی‌توان همه بنا را ثبت ملی کرد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام کارشناسان تنها جداره بنا ثبت ملی می‌شود، گفت: به خاطر اینکه این بنا و جداره دارای ارزش ملی باید تفکیک شوند، ثبت ملی زمان‌بر شده است.

ترابی با اشاره به اینکه دیوار پشت بنا ممکن است ریخته باشد، اما جداره آسیبی ندیده است، افزود: 6 ماه پیش نامه‌ای به شهرداری دادیم که مالک می‌تواند طرح توسعه مشروط بر اینکه جداره را حفظ کند، داشته باشد، اما هنوز تعیین تکلیف نشده و مالک باید عهده‌دار حفاظت از بنا باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول