اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در نشست خبری اعلام شد

وظیفه «آینه‌دار» ضبط موسیقی کهن ایران است/ انتشار آرشیو صوتی در آینده نزدیک

دبیر فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران «آینه‌دار» از برگزاری پنجمین دوره این فستیوال در هفته دوم آذر خبر داد و گفت: کهن‌ترین موسیقی اقوام و مهمترین راویان آن‌ها را پیدا می‌کنیم تا ضبط صدایی و تصویری خوبی از آنها داشته باشیم.

وظیفه «آینه‌دار» ضبط موسیقی کهن ایران است/ انتشار آرشیو صوتی در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران با عنوان «آینه‌دار»،‌ با حضور احسان رسو‌ل‌اف رئیس،‌ علی مغازه‌ای دبیر و امیر بهاری مدیر روابط عمومی فستیوال، ظهر امروز برگزار شد.

بهاری در ابتدای این نشست گفت: نخستین دوره «آینه‌دار» سال ۹۲ با محوریت شرق و جنوب شرق ایران برگزار شده است. دوره دوم در سال ۹۴ به موسیقی حاشیه خلیج فارس (هرمزگان، بوشهر و خوزستان) پرداخته است. دوره سوم در سال ۹۵ به دامنه جنوبی زاگرس شامل موسیقی اقوام لر، لک و بختیاری اختصاص داشت و دوره چهارم در سال ۹۶، موسیقی ترک‌زبانان ایران را پوشش داد. امسال هم به نوار شمالی دریای خزر اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: موسیقی اقوام بسیار قوی است اما چون بر آمده از زندگی روزمره است، چندان دیده نمی‌شوند.

در ادامه، مغازه‌ای دبیر «آینه‌دار» درباره انتخاب موضوع هر دوره از فستیوال گفت: ما ایلات را در نظر می‌گیریم، نه استان‌ها را. امسال بر اساس حوزه فرهنگی، دامنه شمالی کشورمان را در نظر گرفته‌ایم. از تالش‌ها تا علی‌آباد کتول. یعنی بندر گز و ترکمن را برای جشنواره سال بعد در نظر گرفته‌ایم که به موسیقی خراسان شمالی اختصاص خواهد یافت.

دبیر آینه‌دار درباره روند شکل‌گیری ایده برگزاری این فستیوال گفت: من از استاد غلامحسین سمندری فقط یک آلبوم صوتی در دو سه عکس دیده بودم و خیلی دوست داشتم ایشان را از نزدیک ببینم. بالاخره پس از جستجوی فراوان ایشان را یافتم اما تا قبل از اینکه فیلمی از ایشان تهیه کنم از دنیا رفتند. به همین تصمیم گرفتم آینه‌دار را راه‌اندازی کنم.

وی اظهار داشت: برای یافتن هنرمندان موسیقی میراثی، شخصا تاکنون ۱۴ هزار کیلومتر رانندگی کرده‌ام. ما کهن‌ترین موسیقی اقوام و مهمترین راویان آن‌ها را پیدا می‌کنیم تا ضبط صدایی و تصویری خوبی از آنها داشته باشیم. چون بسیاری از این افراد در کهنسالی هستند اما هیچ ضبط و ثبت صحیحی از اجرای پرتوان آنها وجود ندارد. این‌ها آینه‌دار و ذخایر فرهنگ ما هستند، انعکاس دهنده تاریخ و فرهنگ قوم خود هستند.

دبیر آینه‌دار خاطرنشان کرد: باید فرهنگ کهن کشورمان حفظ شود اما متاسفانه برخی از فرهنگ‌های محلی مانند قزاق‌ها و گرجی‌ها در فرهنگ ایران هضم شدند و از موسیقی کهن آنها آرشیوی موجود نیست. یا الان هنرمند ۹۴ ساله‌ای داریم که هنوز نقاره می‌زند اما هیچ تصویری از او ثبت نشده است.

مغازه‌ای گفت: جامعه موسیقی ایران اگر به موسیقی اقوام توجه کند و بشنود بسیار می‌تواند ایده بگیرد، به ویژه از ملودی‌های کهن در تم‌های پیچیده آن. حتی دانشجوها می‌توانند پژوهش‌های مورد نیاز خود را طریق فستیوال آینه‌دار مرتفع کنند.

 دبیر پنجمین فستیوال موسیقی آینه‌دار گفت: حدود ۱۰۰ مهمان در این دوره از نهم تا سیزدهم آذرماه به صورت انفرادی یا گروهی در تالارهای رودکی و وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: سه اجرا در این دوره از فستیوال به گونه‌ای از اجراها اختصاص دارد که حین کار در مزارع و سور در جشن‌ها اتفاق می‌افتد.

 

 

* انتشار آرشیو صوتی ۵ دوره جشنواره در آینده نزدیک

رسو‌ل‌اف رئیس فستیوال آینه‌‌دار در این نشست گفت: رسالت آینه‌دار، نگهداری و پاسداشت میراث کهن ایران و آرشیو کردن آن است و این را وظیفه شخصی و فرهنگی خود می‌دانیم. این پروژه یک پروژه غیرانتفاعی است و همه هزینه‌های آن را می‌پردازیم و نفع مالی برایمان ندارد. وظیفه ما پروموت کردن (ترویج) هنرمندان نیست و قرار نیست این هنرمندان پس از آینه‌دار اجرای کنسرت داشته باشند و بلیت‌فروشی کنند.

وی درباره برنامه‌های این دوره گفت: از منظر اجرایی اجراهای متنوعی را از سه استان شمالی کشور خواهیم دید و هر استان در ۲ سانس و ۶ اجرا به اجرای برنامه می‌پردازد. در روز اول (جمعه ۹ آذر) و برای اولین بار موسیقی چهار دوره قبلی آینه‌دار را مرور خواهیم کرد. تالار رودکی میزبان این برنامه است، روز ۱۳ آذر نیز اختتامیه در تالار وحدت همراه، با تقدیر از اساتید شاخص به استان شمالی برگزار خواهد شد.

رسول‌اف درباره انتخاب تالار رودکی گفت: تالار رودکی تنها جایی است که می‌توان صدای گروه‌نوازی (آنسامبل) را ضبط کرد و تهیه آرشیو ما بدین صورت نیست که هر صدا به صورت جداگانه ضبط شود و در تایم‌لاین با هم ترکیب شوند.

وی افزود: برگزاری ۵ دوره فستیوال آینه‌دار به ارتقاء فرهنگ و موسیقی کشورمان کمک می‌کند و تا جایی که بتوانیم این آرشیو را روز به روز بزرگ‌تر خواهیم کرد. امیدواریم به زودی بتوانیم آرشیو ۵ دوره فستیوال آینه‌دار را به صورت شایسته و فاخر در اختیار پژوهشگران فرهنگ و هنر قرار دهیم. این عرضه یک‌جا، به دلیل پایین‌آوردن هزینه‌ها و بالابردن قدرت خرید مخاطبان است. طی ماه‌های آینده جزئیات این موضوع را اعلام خواهیم کرد.

رسول‌اف در پاسخ به این پرسش که چرا فستیوال آینه‌دار در جشنواره موسیقی اقوام و نواحی وزارت ارشاد تلفیق نمی‌شود،‌ گفت: از جشنواره نواحی به ما پیشنهاد هم داده‌اند اما ترجیح ما این است که همراهی و همکاری معنوی داشته باشیم نه اجرایی. چون آنها معذورات و مقدورات ویژه خود را دارند، ضمن اینکه ما مخالف بخش رقابتی هستیم.

رئیس فستیوال آینه‌‌دار در پایان اظهار داشت: از ۳ آذر بلیت‌فروشی در سایت تیوال باز خواهد شد و تمام درآمد آن تحت اجاره سالن به بنیاد رودکی پرداخت می‌شود. البته مدیران تالار تخفیف خوبی را برای این فستیوال در نظر گرفتند. قیمت بلیت‌ها ۵۰ هزار تومان است که دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی ۵۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول