اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

اختصاصی فارس/ سومین نامه دولتی‌ها به روحانی رسید

کلانتری هم خواستار تسریع در تصویب موافقت‌نامه پاریس شد+سند

کلانتری که قبلا بر ضرورت اصلاح تعهد ایران تاکید کرده بود، در بخشی از نامه به روحانی نوشته است: سند مشارکت ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با رعایت کلیه ملاحظات، توجه به تحریم‌های آمریکا و با رویکرد احتیاط‌آمیز تنظیم گردیده است.

کلانتری هم خواستار تسریع در تصویب موافقت‌نامه پاریس شد+سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار تسریع در تصویب لایحه الحاق ایران به موافقتنامه پاریس شد. در بخشی از این نامه کلانتری به نامه های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و بیژن زنگنه، وزیر نفت به رئیس جمهور درباره این موضوع اشاره شده است.

متن کامل نامه شماره ۹۷/۱۰۰/۳۳۶۶۴ مورخ ۲۳ آبان ماه ۹۷ کلانتری به روحانی در ادامه آمده است:

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: تسریع در تصویب موافقتنامه پاریس

سلام علیکم؛

احتراماً، به استحضار می‌رساند که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ جزو کشورهای امضاکننده موافقتنامه پاریس (تغییر آب و هوا) بوده و متعاقب آن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه مذکور طی نامه شماره ۵۳۱۲۴/۵۷۸۱۱ مورخ ۹۵/۵/۱۷ ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارسال گردیده است. این لایحه در تاریخ ۹۵/۸/۲۳ توسط مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب رسیده و جهت طی مراحل قانونی به شورای محترم نگهبان ارسال گردید. با توجه به اشکالات مطروحه توسط آن نهاد محترم و نیز اعلام ضرورت ارسال سند ضمیمه موافقتنامه مذکور، جلسات متعدد توجیهی با کارشناسان شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای  اسلامی و سایر مراجع ذی‌ربط برگزار گردیده است. خاطرنشان می‌سازد که فضاسازی رسانه‌ای ناصواب و در مغایرت با منافع ملی موجب کند شدن روند رسیدگی به لایحه مذکور گردید. لازم به ذکر است تاکنون ۱۸۴ کشور جهان، از جمله ۱۵ کشور عضو اوپک این موافقتنامه را در مراجع قانونی خود به تصویب رسانیده‌اند. در این زمینه وزیر محترم امور خارجه نیز طی نامه‌ شماره ۶۲۲/۳۴۴/۴۹۲۰۵۹۵ مورخ ۹۷/۶/۳ با اعلام «ورود تدریجی شورای امنیت سازمان ملل متحد به موضوع تغییر آب و هوا» و وزیر محترم نفت نیز طی نامه شماره ۲۰.۲-۵۲۷ مورخ ۱۳۹۷/۸/۵ خواستار تسریع در روند تصویب و الحاق به موافقتنامه مذکور گردیده‌اند. نکته اساسی آنکه سند مشارکت ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با رعایت کلیه ملاحظات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، توسعه نیافتگی مناطقی از کشور و حصول اطمینان از رشد پیش‌بینی شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و عطف توجه به تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه ایالات متحده آمریکا، پایین‌تر از سقف اعلامی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف انرژی دال بر کاهش ۵۰ درصد شدت انرژی تا پایان برنامه ششم و با رویکرد احتیاط‌آمیز تنظیم گردیده است. اینک در جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان و مجلس محترم شورای اسلامی متن موافقتنامه به همراه سند ضمیمه جهت صدور دستور مقتضی ایفاد می‌گردد.

به گزارش فارس، کلانتری در حالی به دنبال تسریع در تصویب موافقتنامه پاریس است و تاخیر ایجاد شده در این امر را فضاسازی رسانه ای ناصواب و در مغایرت منافع ملی می داند که در حاشیه همایش روز تنوع زیستی در تاریخ ۱ خردادماه امسال در خصوص الزامات موجود در توافقنامه پاریس که با نظر شورای نگهبان مورد بازبینی قرارگرفته است گفته بود: «باید تعهد 12 درصدی ایران اصلاح شود، سهم ایران 4 درصد است و بیهوده به سراغ 8 درصد اضافه رفته‌ایم».

گفتنی است سازمان حفاظت محیط زیست در مردادماه ۹۵ در قالب گزارشی اعلام کرده بود که در صورت اجرای تعهدات ایران مبنی بر کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه ای، شاهد کاهش  ۷.۲ درصدی حجم اقتصاد ملی خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول