اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

معاون استاندار مرکزی خبر داد

کاهش ۳۰ درصدی روزهای آلاینده در استان مرکزی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی از کاهش ۳۰ درصدی روزهای آلاینده اراک در سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

 کاهش ۳۰ درصدی روزهای آلاینده در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مهدی زندیه‌وکیلی صبح امروز در چهارمین نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک اظهار داشت: به‌واسطه استقرار پالایشگاه و تولید بنزین و نفت گاز در حال حاضر در سطح استان سوخت یورو4 عرضه می‌شود که فعالیت مؤثر این واحد صنعتی نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند.

وی از دیگر اقدامات مؤثر در راستای کاهش آلایندگی هوا را خروج دیگ‌های خط قدیم ایرالکو از مدار برشمرد و افزود: با همت و تأکیدات استاندار و مسئولین ذی‌ربط در حال حاضر با خروج دیگ‌های آلاینده آلایندگی شرکت ایرالکو کاهش یافته و هر نوع فعالیتی باید مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی همراه باشد، این در حالی است که انتقال آندسازی نیز باید به جدیت پیگیری شود.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان حفاظت محیط‌زیست و با توجه به پدیده سکون هوا از نیمه آذر تا نیمه بهمن‌ماه، صنایع استان حتی‌الامکان با خروج خطوط آلاینده تولید می‌توانند در کاهش آلودگی هوا بسیار مثمر ثمر واقع شوند.

وی بر ارائه یک برنامه زمان‌بندی مشخص از سوی شرکت ایرالکو به منظور انتقال آندسازی تأکید کرد و افزود: بر اساس نظریه دستگاه قضا و تعهد مدیران سابق این شرکت و رعایت ضوابط زیست‌محیطی باید انتقال آندسازی در اسرع وقت انجام شود و موکول به سرمایه‌گذاری نباشد چراکه این اقدام نیاز به چندین راه دسترسی موقت دارد که بسیار هزینه‌بر است و قابل قبول نیست، ضمن اینکه برنامه زمان‌بندی باید با نظارت و تأیید سازمان صمت صورت گیرد. 

معاون استاندار مرکزی نقش آلودگی‌هایی که منشأ خارجی دارند را نیز تأثیرگذار دانست و گفت: با توجه به فصول سرما باید تدابیر ویژه‌ای در خصوص کاهش آلایندگی توسط صنایع اتخاذ شود چراکه اکنون در خصوص مباحث ترافیکی و سیستم گرمایشی نمی‌توان کنترل زیادی داشته باشیم.

زندیه‌وکیلی از جمله اقدامات مهم در راستای کاهش آلودگی هوا را تکمیل پروژه تقاطع سنجان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ایجاد گره ترافیکی در این مکان باید هر چه زودتر این پروژه به اتمام برسد و همچنین با فراهم کردن زیرساخت‌های کنارگذر شمالی اراک، در راستای کاهش آلایندگی هوا تردد خودروهای سنگین از این منطقه صورت گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به زمینی که برای مشاغل مزاحم و آلاینده در نظر گرفته شده باید فاز دوم این پروژه هر چه سریع‌تر کلید بخورد و توسط شهرداری نیز در خصوص انتقال صنوف به شهرک خودرو و معاینه فنی خودروها اقدامات اساسی صورت گیرد.

ثبت 34 روز آلاینده در شهر اراک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴ روز هوای آلوده در سطح شهر اراک داشتیم و این در حالی است که میزان آلودگی هوا در مشابه سال گذشته ۴۳ روز گزارش شده است.

رضا میرزایی افزود: در سال جاری روزهای ناسالم برای تمام گروه‌ها نداشتیم و تنها برای گروه‌های حساس اعلام شده بود که نشان می‌دهد اقدامات رضایت بخشی توسط دستگاه‌ها به منظور کاهش آلایندگی هوا صورت گرفته است.

وی از جمله اقدامات مثبت در این خصوص را توزیع سوخت یورو 4 در استان مطرح کرد و اظهار داشت: بهره‌مندی خودروها از این سوخت و خروج دیگ‌های فاقد فیلتراسیون خطوط احیا قدیم ایرالکو از مدار نقش به سزایی در کاهش آلودگی کلان‌شهر اراک ایفا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به سرمای هوا  پلیس راهور باید کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی را تشدید کند و در روزهای اضطرار نیز بر مبنای اعلام هواشناسی ۹۲ ساعت پیش از شرایط سکون، پلیس راهور بار ترافیکی را از کریدور شمال به جنوب به کنارگذر شمالی انتقال دهد تا شاهد کاهش آلایندگی توسط خودروهای عبوری نیز باشیم.

میرزایی اظهار داشت: با توجه به تعهد اجتماعی و تعیین میزان آلایندگی به تفکیک صنایع نیاز است راهکارهای عملی در راستای کاهش آلودگی هوا ارائه دهیم.

وی تأکید کرد: باید بحث آلایندگی خودروها نیز مشخص شود و می‌توان گفت بیشتر خودروها فاقد معاینه فنی هستند که نیاز است در راستای کاهش آلایندگی هوا، اقدامات ویژه‌ای از سوی شهرداری در این خصوص انجام شود.

تعیین دقیق سهم آلایندگی‌های صنایع 

فرماندار شهرستان شازند نیز در چهارمین نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک بیان کرد: صنعت، تولید و اشتغال برای کشور یک فرصت است و باید یک تعامل بین صنعت، جامعه و مردم ایجاد کرد که مسئولیت‌های اجتماعی و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی نیز در آن لحاظ شود.

مصطفی عرب بر تعیین سهم آلایندگی‌های صنایع تأکید کرد و گفت: با یک بررسی علمی و جامع ضریب و سهم آلایندگی خودروها، واحدهای صنفی، ذوب فلزات و همچنین واحدهای صنعتی شهرستان شازند مشخص شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی شازند از لیست صنایع آلاینده خارج شده می‌طلبد با یک بررسی علمی مجدد و با تأیید و نظارت محیط‌زیست درصد آلایندگی و عدم آلایندگی کنونی این شرکت مشخص شود.

وی با اشاره به فعالیت نیروگاه حرارتی شازند نیز بیان کرد: با توجه به اینکه پیک مصرف برق تابستان است این شرکت در مواقع اضطراری و در فصل سرما تولید خود را کاهش دهد تا کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول