اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

روز گرگان قربانی اختلاف نگاه‌ها شد

نخستین گرامیداشت «روز ملی گرگان» در حد نام گرگان نبود/ روز 5 آذر جشن باشکوه ملی در گرگان برگزار شود

تاریخ‎نگار گلستانی گفت: گرچه روز ملی گرگان به تدریج جایگاه خود را پیدا می‎کند و امسال نیز بزرگداشت این روز بهتر از سال گذشته برگزار شد اما باز هم کافی نیست و باید در روز پنجم آذر جشن باشکوه ملی در گرگان برگزار شود.

نخستین گرامیداشت «روز ملی گرگان» در حد نام گرگان نبود/  روز 5 آذر جشن باشکوه ملی در گرگان برگزار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گرامیداشت روز ملی‌گرگان با وجود حمایت‌های معنوی که مردم مومن و انقلابی داشتند در حالی امروز برگزار شد که در حد نام گرگان نبود چه برسد به سطح ملی.

گرچه هیچ روزی بالاتر از روز پنج آذر در گرگان که در آن ۱۴ شهید در این شهر تقدیم انقلاب شد، نمی‌توان یافت ولی با توجه به تقارن این روز با هفته بسیج این روز کاملا تحت شعاع برنامه‌های ملی و اعتقادی هفته بسیج قرار داشت.

در شرایط فعلی و برای درس‌آموزی در برگزاری بهتر گرامیداشت پنج آذر در گرگان در سال‌های آتی به نظر می‌رسد پس از هفته بسیج و از روز پنج آذر شهرداری گرگان می‌توانست در نخستین سال از نامگذاری این روز به عنوان روز ملی گرگان که با اختلاف نظرهای زیادی نیز روبه‎رو بود یک هفته پروژه و برنامه‌های مختلف را در شهر گرگان دنبال می‌کرد تا این روز در ذهن مردم گرگان متبلور شود.

ولی پرونده برنامه‌های این روز تنها با افتتاح یک سقاخانه در  کوچه پنج آذر و برگزاری یک همایش چند 100 نفره بسته شد.

همچنین بنا بود در این روز قبلا از نامگذاری زمینه‌ای برای دیدار مردم گرگان با مقام معظم رهبری شود همانطور که در نشست خبری سردار معروفی، فرمانده سپاه نینوا گلستان عنوان شد امکان دیدار هر ساله مردم گرگان با مقام معظم رهبری وجود ندارد و ما در تلاش هستیم که برای یک بار هم شده این دیدار را داشته باشیم و برنامه‌های گرگان را طبق نظر مقام معظم رهبری دنبال کنیم.

گرچه روز 20 شهریور ماه نیز به عنوان روز گرگان یاد شده بود که امسال با توجه به نامگذاری روز پنج آذر به عنوان روز ملی گرگان برنامه‌های این روز در شان نام دارالمومنین دیده نشد و حال در پنج آذر نیز آنگونه که در شان روز گرگان بود شهرداری نتوانست حق مطلب را ادا کند.

* قیام 5 آذر شناسنامه شهر گرگان است

شهردار گرگان عصر امروز در آیین بزرگداشت روز ملی گرگان و یادمان 14 شهید واقعه پنج آذر اظهار کرد: امسال نسبت به سال‎های گذشته به موضوع پنج آذر توجه بیشتری شده، گرچه برای رساندن این روز به جایگاه مناسب‎تر باید بیشتر و خلاقانه‎تر کار کرد تا نسل جوان و نوجوان امروز با این واقعه تاریخی آشنا شوند.

عبدالرضا دادبود، پنج آذر را هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی و شناسنامه شهر گرگان دانست و گفت: در روز ملی گرگان جریان خروشانی به جمهوری اسلامی متصل شد و در تحولات غرب نقش‎آفرین بود، باید در راستای معرفی این روز گام برداریم تا آیندگان بدانند گرگان نیز برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نقش خود را ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه روز ملی گرگان بسیار باارزش است، افزود: مردم در پنجم آذرماه 1357 رسالت خود را انجام دادند، این روز به جریان 40 سالگی انقلاب اسلامی متصل است تا ما با افتخار به گذشته و امید به آینده راه را ادامه می‎دهیم.

شهردار گرگان، با اشاره به اینکه واقعه پنج آذر نقطه عطفی در تاریخ این منطقه و تاریخ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: تقارن بسیج با واقعه پنجم آذر را به فال نیک می‎گیریم، در آن دوران تشکیل بسیج برای ادامه و استمرار حرکت انقلاب کار بزرگی بود و امید داریم همیشه در این جریان معنوی حضور داشته باشیم.

دادبود با بیان اینکه رسالت ما نسبت به خون‎های شهدا که برای ایجاد یک حکومت و نظام اسلامی و حفظ حیات جمهوری اسلامی ایران ریخته شده سنگین است، یادآور شد: باید حرکت بیشتری داشته باشیم و تحول بیشتری در بخش‎های مختلف ایجاد شود و مسؤولان با خدمت صادقانه مردم را به نظام امیدوار کنند.

وی گفت: آرمان انقلاب و نظام آن است که مردم در پناه معنویت زندگی کنند و در آرامش و آسایش باشند.

*افتتاح و کلنگ‎زنی 40 پروژه شهرداری گرگان در چله انقلاب

شهردار گرگان با بیان اینکه شهرداری گرگان با تمام سختی‎های اقتصادی فعالیت‎های خوبی شکل داد و خبرهای خوبی نیز در راه است، بیان کرد: برای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی 40 پروژه کلنگ‎زنی و افتتاح می‎شود که هر کدام از این پروژه‎ها تأثیراتی خوبی در منطقه خواهد داشت.

دادبود اضافه کرد: همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا در 40 سالگی انقلاب اسلامی با افتخار و با امید بیشتری این راه را ادامه دهیم و شیرینی چهلمین سال انقلاب برای مردم بیش از گذشته باشد.

تاریخ‎نگار گلستانی نیز در این مراسم با اشاره به واقعه پنج آذر گرگان بیان کرد: در گزارش مخفیانه واحد اطلاعات شهرداری وقت گرگان در سال 1357 جمعیت گرگان را در گزارشی 30 هزار نفر و در گزارش دیگری 70 هزار نفر اعلام کرد البته این جمعیت تنها از گرگان نبودند و از روستاهای اطراف، شهرها و روستاهای دیگر شهرستان‎ها نیز بودند از این رو در پنجم آذر شهدایی از سایر شهرهای استان نیز به شهادت رسیدند.

غلامرضا خارکوهی بر لزوم برگزاری جشن باشکوه ملی در روز پنج آذر در گرگان تأکید کرد و گفت: از همه اقشار و طوایف در روز ملی گرگان حضور داشتند که باید قدردان آنها باشیم.

وی با بیان اینکه سه کتاب و 12 ویژه‎نامه در خصوص پنج آذر گرگان نوشتم، با اشاره به روز قیام مردم گرگان توضیح داد: مردم در امامزاده عبدالله (ع) گرگان جمع شدند و وقتی می‎خواستند از فلکه امامزاده به شهرداری راهپیمایی کنند قبل از حرکت، مردم مورد تیراندازی مأموران قرار گرفتند.

تاریخ‎نگار گلستانی اضافه کرد: در روز واقعه دروازه دو متری قدیمی فلکه امامزاده عبدالله‎ (ع)، تنها راه فرار مردم از گلوله‎باران رژیم پهلوی در روز راهپیمایی بود و قصد پلیس در آن روز کشتن مردم بود نه تیراندازی آنها.

خارکوهی تأکید کرد: نخستین شهدای مدافع حرم برای گرگان هستند چراکه دو ماه و نیم قبل از پیروزی انقلاب واقعه پنج آذر رخ داد.

وی بیان کرد: ساواک یک دنیا خشونت و خفقان و شکنجه و اذیت را به همراه داشت و در آن دوران کسی از گرانی هم نمی‎توانست انتقاد کند حال در چنین شرایطی مردم برای برگزاری راهپیمایی با شعارهای «مرگ بر شاه» و «الله اکبر»  به میدان آمدند.

*ضرورت اختصاص ردیف بودجه برای روز ملی گرگان

تاریخ‎نگار گلستانی روز ملی گرگان را بسیار باشکوه خواند و افزود: باید این روز را بزرگ بشماریم، گرچه پنجم آذر به تدریج جایگاه خود را پیدا می‎کند و بزرگداشت این روز امسال بهتر از سال گذشته برگزار شد اما باز هم کافی نیست و باید بزرگداشت این روز بزرگ‌تر باشد و برای سال آینده باید ردیف بودجه‎ای برای روز پنج آذر پیش‎بینی کنند چرا که تنها روزی که در تقویم گرگان ثبت ملی شده روز پنجم آذر است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه گرگان نیز در این مراسم بیان کرد: 14 شهید غیرتمند و دلسوز اهل بیت (ع) در پنجم آذر 1357 در مبارزه با رژیم تا دندان مسلح پهلوی ایستادند.

علیرضا ریاحی گفت: امروز بزرگترین سرمایه و سندی که می‎توان آن را به نام گرگان ثبت کرد و یادگار بماند صیانت و پاسداری از پنجم آذر سال 1357 است.

*معرفی واقعه پنجم آذر به نسل جوان وظیفه همه است

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا افزود: مسؤولانی که در نهادهای مختلف برای حفظ و صیانت از این روز تلاش می‎کنند روز ملی گرگان را مختص برای شهر گرگان بدانند و برای اعتلای آن گام‎های بزرگ و رفیعی بردارند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه گرگان با گرامیداشت روز بسیج مستضعفین ابراز کرد: تشکیل بسیج به فرمان امام راحل بود و امروز نیز مردم سراسر کشور از جمله استان گلستان در این روز گرد هم جمع شدند و یاد و خاطره شهدای بسیج را گرامی داشتند.

ریاحی با تأکید بر اینکه امروز همه وظیفه داریم واقعه پنجم آذر را به نسل جوانان معرفی کنیم، یادآور شد: امروز گرگان به‎عنوان یک الگو مطرح است و اقوام، مذاهب و گروه‎های سیاسی مختلف با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می‎کنند.

گفتنی است؛ در پایان این همایش از خانواده‎های معظم شهدای پنجم آذر گرگان تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/83018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول