اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تولید آب از «هوا» با استفاده از هیدروژل نمکی در عربستان

با توجه به گسترش خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان، تلاش برای استفاده از روش های خلاقانه تهیه آب رو به افزایش است و یکی از این روشها تهیه آب از هواست.

تولید آب از «هوا» با استفاده از هیدروژل نمکی در عربستان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس،  با توجه به گسترش خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان، تلاش برای استفاده از روش های خلاقانه تهیه آب رو به افزایش است و یکی از این روش‌ها تهیه آب از هواست.

پیش از این روش هایی برای این کار ابداع شده، اما دانشمندان این بار وسیله ای طراحی کرده اند که از هیدروژل های نمکی و شور برای تهیه آب استفاده می کند.

گروهی از محققان چینی دانشگاه ملک عبدالله عربستان سعودی به سرپرستی وانگ پن، از یک ژل نمکی غیر سمی دارای کلرید کلسیم برای ترکیب اکسیژن و هیدروژن موجود در هوا و تهیه آب استفاده کرده اند. ژل یادشده از قابلیت منحصر به فردی برای جذب آب از هوا برخوردار است و نمک آن مایع بوده و به راحتی آب می شود. این امر استفاده از آب به دست آمده را تسهیل می کند و باعث می شود این آب مزه ای مناسب داشته باشد.

برای تصفیه آبی که به این شیوه به دست می آید و بهتر کردن طعم و مزه آن از نوعی پلیمر هم در هیدروژل مذکور استفاده می شود و نانوفیبرهای کربنی آن که در برابر نور آفتاب به خوبی عمل می کنند، قادر به تصفیه آب از املاح شور و نامناسب هستند.

این ابزار برای تهیه آب از هوا در شب هم قابل استفاده است. زیرا مایعات را از طریق هیدروژل در خود ذخیره می کند و با فرارسیدن روز و آغاز تابش آفتاب گرمای خورشید باعث تصفیه و خروج آب از ژل می شود. در یک بررسی آزمایشی و با استفاده از 35 گرم هیدروژل در شب در رطوبت 60 درصد، پس از گذشت 2.5 ساعت 37 گرم آب به دست آمد. در حال حاضر تلاش برای افزایش استحصال آب با استفاده از روش مذکور ادامه دارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول