اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد

دوقلوزايي گوسفندان ايرانی با انجام جهش‌های موثر

شناسايي و ارزيابي جهش‌های موثر بر دوقلوزايی گوسفندان ايرانی عنوان پژوهشی است که از سوی محققان کشور و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

دوقلوزايي گوسفندان ايرانی با انجام جهش‌های موثر

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دوقلوزایی و افزایش وزن روزانه (در راستای کاهش دنبه) دو صفت مهم اقتصادی در گوسفندان ایرانی محسوب می‌شوند. بهبود ژنتیکی صفت دوقلوزایی در دهه های اخیر توجه بسیاری از محققین و دامپروران داخل و خارج کشور را جلب کرده است. تاکنون جهش در سه ژن به عنوان عامل ایجاد چندقلوزایی یا عقیمی گوسفندان گزارش شده است.

البته برای مشخص کردن جهش عامل ایجاد دوقلوزایی در گوسفندان ایرانی نیاز به انجام یک مطالعه جامع است. براین اساس، ارزیابی تاثیر تمامی جهش ها به طور همزمان بر چندقلوزایی نژادهای مختلف ایرانی و مشخص کردن جهش مهم می تواند گام بلندی در انتخاب قوچ ها و برنامه های اصلاح نژادی گوسفند کشور باشد. در این راستا محققان در دانشگاه آزاد با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی طرح شناسایی و ارزیابی جهش های موثر بر دوقلوزایی گوسفندان ایرانی را انجام دادند. مشخص کردن جهش عامل ایجاد دوقلوزایی در ژن های GDF9، BMP15 و BMPR-1B گوسفندان نژاد افشاری، شال، قزل و لری بختیاری از اهداف این طرح است.

گوسفندداری در ایران به طور سنتی و یا نیمه صنعتی اجرا می شود. در هر دو روش، گوسفنددار ترجیح می دهد که از جفت گیری طبیعی برای آبستنی میش ها استفاده کند. در این روش قوچ معمولا بر مبنای تیپ و صفات مربوط به لاشه انتخاب می شود، درحالیکه صفات باروری قوچ درنظر گرفته نمی‌شود.

 با توجه به اهمیت صفت دوقلوزایی در بازدهی اقتصادی گوسفندداری، برخی از گوسفندداران نیمه صنعتی از طریق همزمان سازی میش ها و تزریق هورمون های GnRHو PMSG تعداد فولیکول ها و به دنبال آن تعداد تخمک های آزادشده را افزایش داده و سپس با تلقیح گوسفندان در زمان مناسب احتمال دوقلوزایی را در گله خود افزایش می دهند. با این وجود، بدلیل هزینه بالای هورمون هاو مواد مورد استفاده و نیز نیاز به فرد متخصص در زمینه همزمان سازی گوسفندان، این روش با استقبال چندانی از طرف گوسفندداران مواجه نشده است. 

از سوی دیگر، درصورت موفقیت در ایجاد دوقلوزایی از این طریق، بدلیل ناتوانی میش (تامین شیر و نیز رفتار مادری) در نگهداری بره اضافی و سخت بودن شرایط پرورش برای گوسفنددار، معمولا بره اضافه شده با استفاده از این روش از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و حذف می شود. بهترین و اقتصادی ترین راه برای رفع این مشکل تقویت بنیه ژنتیکی گوسفندان برای نگهداری و پرورش بره ها و افزایش نرخ تخمک اندازی و نرخ دوقلوزایی به صورت کاملا طبیعی و بدون دستکاری هورمونی است.

با شناسایی قوچ های برتر که دارای ژنهای دوقلوزایی در کنار سایر صفات مطلوب دامدار هستند، براحتی می توان قوچ های برتر را انتخاب کرد و سپس با توزیع آنها در بین گوسفندداران یا اسپرم گیری از این قوچ‌ها و توزیع اسپرم منجمد آنها برای استفاده از تلقیح مصنوعی میتوان کمک بسیار ارزنده ای به اقتصاد گوسفندداری در کشور داشت.

بدیهی است درصورت شناسایی جهش های موثر بر دوقلوزایی گوسفندان، براحتی می توان قوچ های حامل این جهش ها را به مراکز اصلاح نژاد دام کشور معرفی کرد. سپس خود این مراکز می توانند اقدام به فروش قوچ معرفی شده کنند یا اسپرم این قوچ را به صورت تازه یا منجمد به فروش رسانند. با این وجود، اجرای بخش توزیع اسپرم از قوچ های برتر از دامنه اهداف طرح حاضر خارج بوده و نیاز به ارائه طرح های دیگر در این خصوص است و فقط معرفی قوچ های برتر ارزیابی شده مورد نظر است.
علاوه براین، رواج تلقیح مصنوعی یا استفاده از قوچهای ثبت شده در گله های گوسفندان می تواند در تمایل گوسفندداران به ثبت رکورد و اطلاعات شجره گوسفندان آنها و به دنبال آن ترویج فرهنگ رکوردبرداری در گوسفندداری همانند گاوداری موثر گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول