اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

معاون مدیر عامل شرکت «سامانیان» در گفت‌وگو با فارس:

شرکت‌های ایرانی در ساخت نیروگاه «راغون» نقش مهمی را ایفا کردند

معاون مدیر عامل شرکت «سامانیان» با اشاره به راه اندازی نخستین توربین نیروگاه برق آبی «راغون» در تاجیکستان گفت: در این پروژه 8 شرکت ایرانی با حدود 450 پرسنل مشغول هستند که نقش مهمی را در ساخت آن ایفا می‌کنند.

شرکت‌های ایرانی در ساخت نیروگاه «راغون» نقش مهمی را ایفا کردند

«علی قشمی پور» معاون مدیر عامل شرکت «سامانیان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، راه اندازی نخستین توربین نیروگاه برق آبی «راغون» در تاجیکستان را نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه رویدادی مهم عنوان کرد.

وی گفت: در این نیروگاه در ردیف دوستان و برادران تاجیک همچنین تعدادی از شرکت‌های خارجی از جمله ایرانی فعالیت داشته و تلاش می‌کنند در تحقق این پروژه نقش ایفا کنند.

قشمی پور ادامه داد: در نیروگاه راغون 8 شرکت ایرانی فعالیت دارند که 5 شرکت پیمانکار و 3 شرکت نیز مهندسین مشاور می‌باشند.

قشمی پور تعداد ایرانیان در راغون را قابل توجه خواند و افزود: تقریبا 300 نفر ایرانی به صورت تمام وقت و 150 نفر نیز به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی عمدتا کارهای ساختمانی از جمله حفاری و لاینینگ (پوشش بتنی سقف و دیواره‌ها) تونل‌های هیدرولیکی و ترافیکی را انجام می‌دهند.

قشمی پور در پاسخ به این پرسش که نیروگاه راغون در قیاس با سایر پروژه‌ها از چه شرایط و ویژگی‌هایی برخوردار می‌باشد، اظهار داشت: از نظر ابعاد و مقیاس اجرای حفاری تونل و کارهای زیرزمینی، حجم بدنه سد و مقدار انرژی که این نیروگاه تولید خواهد کرد، منحصر به فرد می باشد و اولین سدی است که با ساخت فرازبند یا کافردم، تولید برق صورت گرفته است.

وی گفت: بدون تردید راه اندازی نخستین توربین این نیروگاه برای تاجیکستان یک رویداد تاریخی است زیرا با این اقدام نخستین گام بزرگ در مسیر تامین استقلال انرژی برداشته شد.

قشمی پور ادامه داد: تکمیل ساخت نیروگاه راغون با ظرفیت 3600 مگاوات موجب اشتغال‌زایی در تاجیکستان و صادرات برق به کشورهای منطقه خواهد شد که به نفع مردم آسیای مرکزی می‌باشد بنابراین ما ایرانی‌ها مانند تاجیک‌ها و بقیه فارسی زبانان خوشحالیم که تلاش‌های کارگران و مهندسینی که در این نیروگاه فعالیت می‌کنند اعم از تاجیک، ایرانی، روسی، ایتالیایی و غیره به نتیجه رسیده است.

«امیرپوریا روحی» مدیر دفتر شرکت سامانیان در خصوص این شرکت بیان داشت: این شرکت که در راغون مشغول به کارهای طراحی و دیزاین می باشد، در تاجیکستان تاسیس شده و همه سرمایه گذارانش ایرانی هستند.

وی افزود: ما از سال 2009 در ردیف برادران تاجیک خود سعی و تلاشمان را به خرج دادیم تا به لحظه حساس و مهم آغاز تولید برق در نیروگاه راغون برسیم و همچنان در کنار تاجیک‌ها خواهیم بود تا این پروژه طبق برنامه تکمیل شود.

«سارا رسولی» یکی از زنان ایرانی مشغول در این پروژه به خبرنگار فارس، گفت: در راغون نه تنها مردان بلکه زنان ایرانی نیز حضور دارند از جمله خود من نزدیک 2 سال و نیم است که در شرکت سامانیان مشغول بوده و از این بابت خیلی خوشحال هستم.

نخستین توربین نیروگاه راغون در 16 نوامبر (25 آبان) سال جاری راه اندازی شد که در صورت تکمیل 6 توربین، این پروژه قادر به تولید 6600 مگاوات یا بیش از 17 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال خواهد بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول