اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

این حسینیه یک سنگر است/ سنگری در دارالعباده با برنامه‌های متفاوت

برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، ایجاد فضای جذاب و رویکرد متفاوت در برگزاری مراسم‌های مذهبی و فعالیت‌هایی مثل برپایی جشن عروسی باعث شده تا حسینیه شهدای مجتمع فرهنگی کربلا، به حسینیه‌ای متفاوت و پاتوق جوانان انقلابی تبدیل شود.

این حسینیه یک سنگر است/ سنگری در دارالعباده با برنامه‌های متفاوت

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مسجد از آغاز، نه‌تنها محل نیایش و عبادت و تجمع مؤمنان در ساعات خاص، بلکه محل ابلاغ احکام و آموزه‌های دینی، جایگاه قضاوت و دادرسی، ستاد تبلیغات و نهادی اجتماعی با کارکردهای مختلف ازجمله مرکزی برای رفع مشکلات مردم و تربیت جوانان نیز بوده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به‌طوری‌که نیروهای فعال در مساجد و حسینیه‌ها به‌طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند.

بنیان‌گذار کبیر انقلاب درباره کارکرد واقعی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در اسلام و آسیب‌هایی که درنتیجه تبلیغات سوء دشمنان ممکن است حتی در میان قشر مذهبی و ارزشی به وجود آید هشدار می‌دهند، ایشان چنین اماکنی را سنگر اسلام می‌دانند، سنگری که باید با حضور جوانان پرشور شده و به محلی برای پیشبرد اهداف جامعه دینی و تربیت نیروهای طراز انقلاب اسلامی تبدیل شود.

در این سال‌ها اما بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها کارکردهای خود را ازدست‌داده‌اند و فعالیت آن‌ها محدود به برگزاری نماز جماعت و مراسم‌های مذهبی آن‌هم به معنای خاص شده است، متأسفانه بسیاری از مساجد و حسینیه‌های پرشمار یزد هم از این قاعده مستثنا نیستند.

 هرچند چند سالی است دغدغه احیای کارکردهای دیگر مساجد و اماکن مذهبی پررنگ‌تر شده اما همچنان آن‌طور که شایسته است، از این ظرفیت عظیم استفاده نمی‌شود؛ دراین‌بین اما در گوشه‌کنار دارالعباده یزد مساجد و حسینیه‌هایی هستند که توانسته اند با برنامه‌های خاص و جوان‌پسند خود هم کارکرد مؤثر فرهنگی و اجتماعی خود را احیاء کنند هم به‌عنوان الگو موردتوجه قرار بگیرند.

حسینیه شهدای مجتمع فرهنگی کربلا که به یاد شهید علی پرنیان در خیابان انقلاب یزد بناشده، یکی از حسینیه‌هایی است که با برنامه‌ها و رویکرد متفاوتی که در پیش‌گرفته، توانسته به پاتوق جوانان انقلابی تبدیل شود و موردتوجه قرار بگیرد.

 در کنار برگزاری برنامه‌های متنوع تربیتی و فرهنگی، برپایی محفل‌های متفاوت مثل برگزاری مجلس عروسی با رویکرد اسلامی در این مجتمع، ایجاد فضایی متفاوت و جذاب برای نوجوانان و جوانان و تلاش متولیان این مجموعه در مسیر احیای کارکردهای مغفول مانده اماکن مذهبی باعث شده تا این حسینیه و مجتمع در کارزار جنگ نرم و تهاجم فرهنگی کارکرد یک سنگر را داشته باشد.

در ادامه این گزارش با روند شکل‌گیری این مجموعه و فعالیت‌های حسینیه شهدا و مجتمع کربلا و هیئت انصارالشهدا که در این مجتمع استقرار دارد آشنا می‌شویم.

حجت‌الاسلام مهدی پرنیان، مدیر حسینیه و روحانی این مجتمع است که علاوه بر اینکه مبلغ دینی است؛ شاعر، طنزپرداز و گرافیست شناخته‌شده‌ای نیز است و چه‌بسا همین ذوق هنری و خلاقیت روحانی این مجموعه، در تفاوت‌های این مکان مذهبی بی‌تأثیر نبوده.

از شیوه‌های تبلیغی متفاوت تا محفل‌ها و منبرهای خلاقانه

وی دراین‌باره با اشاره به تأسیس هیئت انصارالشهدا دارالعباده یزد از سال 78، افزود: از سال 79 در زمینی که متعلق به والده شهید پرنیان بود و امروز حسینیه و مجتمع در آن بناشده، مراسم عزاداری ایام فاطمیه با عنوان یاس کبود برگزار می‌شد و رفته‌رفته برنامه‌های مناسبتی دیگری نیز در محل‌ها دیگر مثل پایگاه‌های بسیج و مساجد اطراف به همت اعضای هیئت برگزار می‌شد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در سال 87 و با نظر مساعد و استقبال والده شهید پرنیان، تصمیم گرفته شد تا بنایی عام‌المنفعه در این زمین‌ساخته شود و ساخت این بنا با کلنگ زنی مرحوم آیت‌الله ابو ترابی آغاز شد.

مدیر مجتمع فرهنگی کربلا با اشاره به اینکه از همان ابتدا در برنامه‌هایی که در قالب هیئت انصارالشهدا برگزار می‌شد تلاش می‌کردیم تا از کلیشه‌ها فاصله بگیریم، اظهار داشت: در برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌ها سعی می‌کردیم خلاقیت داشته باشیم، از انتخاب اسم برای مراسم‌های مناسبتی تا شیوه متفاوت تبلیغات مراسم و برنامه‌های جانبی در کنار مراسم‌های مذهبی، باعث شده بود تا مخاطب بیشتری جذب کنیم و تأثیرگذاری بهتری هم داشته باشیم.

وی در این راستا ادامه داد: شیوه برگزاری مراسم‌ها و جلسات وعظ و سخنرانی هیئت‌هم متفاوت بود، به‌طور مثال منبرهایمان با نمایش پاورپوینت برای مخاطبان همراه بود، شیوه‌ای جدید که هم جذابیت داشت و هم باعث می‌شد تا بحث و مطلب بهتر به دل مخاطب بنشیند.

حسینیه و مسجد زیاد داریم، سنگر نداریم!

پرنیان در ادامه با اشاره به اینکه در طی تکمیل روند ساخت بنا، نظر عده‌ای این بود که بنا صرفاً مسجد یا حسینیه باشد، اذعان کرد: با همفکری‌ها و بررسی‌های صورت گرفت، تصمیم بر این شد تا بنا با عنوان مجتمع فرهنگی کربلا نام‌گذاری شود و طبقه وسط آن به‌عنوان حسینیه شهدا نام بگیرد و در وقف نامه هم به این مهم اشاره شد که برگزاری هرگونه فعالیت فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... که منافاتی با شرع نداشته باشد در این مجموعه بلامانع است.

این مبلغ دینی با انتقاد از اینکه مساجد، حسینیه‌ها و به‌طورکلی اماکن مذهبی ما از کارکردهایی که باید داشته باشند فاصله گرفتند، متذکر شد: در صدر اسلام، مساجد علی‌رغم شرایط خاصی که باید در مورد آن‌ها رعایت شود، محل آموزش‌های نظامی نیز بودند.

وی بابیان اینکه در این مجتمع و حسینیه به دنبال این هستیم که این‌طور نباشد که این محل صرفاً هنگام برپایی نماز درش گشوده شود، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌ها متنوع تربیتی و شاد برای کودکان و نوجوانان، برگزاری کلاس‌های فرهنگی و آموزشی، جلسات مشاوره و ایجاد فضای ورزشی از فعالیت‌هایی است که در این مجموعه انجام می‌شود.

پرنیان به نقش مهم و اساسی مکان‌هایی ازاین‌دست در جنگ نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن اشاره کرد و یادآور شد: مساجد و حسینیه‌ها به تعبیر امام راحل عظیم‌الشأن باید مصداق سنگر مبارزه و توانمندسازی جبهه مردمی خودی باشند و تحقق این مهم جز با احیای کارکردهای فراموش‌شده مساجد و حسینیه‌ها ممکن نیست.

میزبانی حسینیه شهدا از مجلس عروسی بچه هیئتی‌ها

این فعال فرهنگی در ادامه به مراسم جشن عروسی که اخیراً و هم‌زمان با ایام ماه ربیع‌الاول در این مجموعه برگزار شد اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی که هزینه‌های ازدواج بالا رفته و از طرفی توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب نیز پایین آوردن هزینه‌های شروع زندگی و آغاز فصل مشترک زندگی با معنویت بوده؛ با پیشنهاد اعضای هیئت جشن عروسی یکی از هیئتی‌ها که خودش عهده‌دار مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب مراسم بود، در حسینیه و طبقه فوقانی مجتمع برگزار شد.

مدیر مجتمع فرهنگی کربلا با اشاره به اینکه علاوه بر معنویت و جذابیت خاص این مکان، برپایی چنین محفلی در چنین بنایی، هزینه‌ها و معضلاتی که بعضاً تالارها دارند، نخواهد داشت؛ عنوان کرد: این جشن علاوه بر سادگی و رعایت اصول دینی و شرعی، تنوع و ویژگی‌های خاصی داشت که می‌تواند به‌عنوان الگو موردتوجه قرار بگیرد.

پرنیان اضافه کرد: بازخوردهای مثبتی پس‌ازاین برنامه دریافت کردیم و پیشنهادها و نظرات خوبی هم در بعد اجرایی و هم محتوایی احصاء شد که می‌توان در برنامه‌های آینده از آن‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: خلأ وجود مکان مناسب و درخوری برای برگزاری مراسم‌هایی مثل جشن تکلیف کودکان نیز احساس می‌شود و سعی داریم تا طبقه فوقانی حسینیه را به محلی برای برگزاری چنین مراسم‌هایی با رویکرد اسلامی اختصاص دهیم و بخشی از آن را برای بازی کودکان با پیوست فرهنگی تجهیز و محیا کنیم.

ایجاد شرایط رشد تشکیلاتی و مهارتی برای نوجوانان

پرنیان به برنامه‌های ویژه این حسینیه و مجموعه فرهنگی برای نوجوانان و دانش آموزان اشاره کرد و افزود: از سال 92 هیئت ویژه نوجوانان نیز راه‌اندازی شد که رویش‌های خوبی به این واسطه داشتیم.

مدیر مجموعه فرهنگی کربلا رشد تشکیلاتی و اخلاقی مخاطبین را از کارکردهای یک هیئت اسلامی دانست و بیان داشت: نکته قابل‌توجه این هیئت این است که هم برگزاری عمده برنامه‌های هیئت، و هم برنامه‌های جانبی متنوع آن بر عهده همین نوجوانان است.

سجاد درستان از نوجوانان فعال در این حسینیه نیز به نقشی که مسئولیت‌پذیری در این هیئت و مجموعه در رشد تشکیلاتی اعضا دارد اشاره کرد و یادآور شد: همین میدان دادن به نوجوانان باعث شده تا روزبه‌روز مخاطبین این هیئت بیشتر شود و علاوه بر این، دانش آموزان با نقش‌آفرینی در برنامه‌های فرهنگی، تجربه خوبی را کسب کردند که قطعاً برای آن‌ها مفید خواهد بود.

این دانش‌آموز فعال فرهنگی بابیان اینکه کادر و مسئولین این هیئت و حسینیه به وضعیت تحصیلی دانش آموزان نیز توجه دارند، افزود: برگزاری جلسات مشاوره و پیگیری وضعیت تحصیلی نوجوانان از برنامه‌های این مجموعه است.

وی همچنین به برنامه‌های متنوع و مفرحی که در کنار فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در این مجتمع برگزار می‌شود اشاره کرد و افزود: در کنار اردوهای تفریحی و فرهنگی، از فضای ایجادشده برای برنامه‌های مختلفی استفاده می‌شود و اخیراً در فضای دوستانه نوجوانان به‌صورت دسته‌جمعی به تماشای مسابقه فوتبال نشستند.

لازمه کار تشکیلاتی موفق، صبر و همدلی است

پرنیان بابیان اینکه علی‌رغم موفقیت‌هایی که در این مجموعه فرهنگی با عنایت اهل‌بیت اطهار و همت خیرین و اعضا به‌دست‌آمده، این مجموعه تا نقطه مطلوب فاصله دارد، یادآور شد: در امور تربیتی و فعالیت‌های این‌چنینی در کنار اخلاص، توکل و همت، صبر و استقامت هم باید سرلوحه کار قرار بگیرد.

وی لازمه کار تشکیلاتی موفق و داشتن خروجی مؤثر را همدلی و همراهی همه اعضای یک مجموعه دانست و اظهار داشت: حرکت در این مسیر و رساندن مجموعه تا اینجا جز با یکدلی و تعامل پیوسته اعضا و کادر هیئت و مجموعه ممکن نبود.

در کنار آنچه در این مجال به آن اشاره شد، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی مجموعه‌های فرهنگی یزد و کالای ایرانی و کارگاه‌های مهارتی و... از دیگر برنامه‌های برگزارشده در حسینیه شهدا است که باعث شده تا این مجموعه متفاوت، موردتوجه و اقبال قرار بگیرد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول