اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روحانی در جمع دانشجویان سمنانی:

درخواست آمریکا برای مذاکره را رد کردیم

روحانی با بیان اینکه در سال گذشته رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم هشت بار پیام داد تا با ایران مذاکره کند ، گفت: امسال نیز از طریق سه کشور اروپایی پیام‌هایی فرستاده است که آنها را رد کردیم؛ چون اعتقاد داریم که درست و منطقی نیست.

درخواست آمریکا برای مذاکره را رد کردیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دقایقی قبل در جمع دانشجویان در سالن جابر ابن حیان دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار کرد: چهره‌های زیبای جنبش دانشجویی در سراسر کشور از فداکاری سه دانشجو نشأت می‌گیرد و این پیام مهمی برای همگان دارد.

وی تصریح کرد: اگر تعدادی ولو اندک در کنار همدیگر برای دست یافتن به یک هدف والا ایستادگی کنند، خداوند نیز اثر آن را برای ده‌ها، صدها و شاید همه تاریخ در اذهان مردم بگذارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت جنبش‌های دانشجویی در سال‌های 32 و 42 و بعد از آن افزود: دانشگاه در کنار حوزه علمیه با رهبری امام راحل در راه مبارزه هدف بسیار بلندی را به ثمر رساندند.

روحانی ادامه داد: صدای ایستادگی و مبارزه را در هر دو محیط با تمام وجود لمس کردم و در میان حوزه‌ها و حوزه علمیه قم و در حوزه جنبش دانشجویی دانشگاه تهران در خط مقدم فعالیت‌های دانشجویان و طلاب بودم.

وی تصریح کرد: امروز آنچه در این جمع دیده می‌شود به معنای پیروزی دانشگاه و جنبش دانشجویی جهان است که از سال ۱۳۳۲ آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ به کمال خود رسید.

رئیس‌جمهوری بیان کرد: باید دانست چه زمانی چنین فضایی داشته‌ایم تا دانشجو بتواند به راحتی و با آرامش و لحنی که خود مناسب می‌بیند، دولت را نقد کند؛ البته نقد سازنده و دلسوزانه حق شماست و به نفع کشور و ملت خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: تفاوت اساسی که بین مسؤولان و دانشجویان وجود دارد در این است که مدیران نماینده واقعیت‌های موجود در جامعه هستند و دانشجویان به مطلوب‌ها فکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان از آینده درخشان‌تر صحبت می‌کنند و مسیری را برای یافتن ایرانی آبادتر، مستعدتر و بهتر می خواهند؛ اما در جایی که ما هستیم مدیریت‌ها با توجه واقعیت‌های جامعه ملموس می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته شما باید خود را آماده کنید تا مسؤولیت‌های مهم اداره جامعه را در آینده برعهده بگیرید و باید برای مدیریت آینده کشور آمادگی پیدا کنید.

روحانی بیان کرد: اداره کشور و جامعه کار پیچیده و شخصی است و حتی آن زمانی که دشمنان مختلفی همچون آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل  هم نداشته باشیم، اداره کشور کار آسانی نیست.

وی تصریح کرد: به ثمر رساندن طرح تحول سلامت کار آسانی نیست و در طول پنج سال گذشته حقوق کارگران و کارمندان بیش از تورم افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری گفت: امروز دریافتی و مستمری‌  اقشار تحت‌فشار حدود پنج برابر شده است و این چیز ساده‌ای نیست.

وی بیان کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران کارشان این است تا با بهره‌گیری از متخصصان دانشگاهی نرخ تورم را بررسی و اعلام کنند و آنها به کار خود واقف هستند؛ البته نمی‌خواهیم بگوییم شرایط امروز مطلوب است.

رئیس جمهور ادامه داد: از سال ۹۲ که مسؤولیت اجرایی کشور با کمک مردم برعهده دولت تدبیر و امید قرار داده شده تا اواسط سال ۹۶ روند تورم کاهنده بوده است و به اعتراف همه عقلای عالم و متخصصان اقتصاد از تورم ۴۰ درصدی به تورم هفت یا هشت درصدی رسیده‌ایم.

روحانی گفت:  دشمن‌ترین افراد در آمریکا قدرت را به دست گرفتند و دولتمردان آمریکایی گرچه همواره با ایران مشکل داشتند؛ اما در این مرحله دشمنی‌ها به حداکثر خود رسید.

وی با بیان اینکه ما به هیچ‌کسی اعتماد 100 درصدی نداشته‌ایم و اعتمادها نسبی است، تصریح کرد: همیشه ممکن است با بیگانه قراردادی بسته شود و او هم نقض عهد کند و در این شرایط ما موظف هستیم تا تدابیر دیگری را اتخاذ کنیم.

رئیس جمهوری عنوان کرد: چه کسی تا امروز اعلام کرده که به آمریکا اعتماد دارد و چه کسی بوده که بگوید من به آمریکا اعتماد کامل دارم؛ مگر برابر هر کسی که با او مذاکره می‌کنیم، اعتماد 100 درصدی وجود دارد.

روحانی ادامه داد: همچنین در جریان برجام وارد مذاکره شدیم که کاملا درست بود و به اتفاق همه مسؤولان تصمیم گرفتند تا به این راه وارد شوند؛ دولت به تنهایی این کار را نکرده است و همه با هم تصمیم گرفتیم و بسیار تصمیم درستی نیز بوده است.

وی با بیان اینکه اگر تمام آثار برجام تنها برای دو سال هم بوده باشد، باز به نوبه خود خوب است، گفت: فروش نفت ایران از یک به دو و دو و نیم میلیون بشکه پس از ترک مذاکرات برجام افزایش یافت و وقتی پول نفت وارد کشور می‌شود، همه می‌گویند خیلی خوب است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این سیستم و قرارداد با هم پیمان بستیم که یکی از طرفین پیمان از آن خارج شد و ما نیز پیمان را کنار گذاشته‌ایم و تازه امروز به شرایط گذشته و سال‌های ۹۱ و ۹۲ رسیده‌ایم.

روحانی گفت: سال ۹۱ تمام دنیا ایران را محکوم کردند که البته ما این محکومیت را قبول نداریم؛ اما به هر حال امروز سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دادگاه بین‌المللی لاهه و همه کشورهای دنیا آمریکا را محکوم می کنند؛ آیا نباید به این پیروزی سیاسی افتخار کنیم.

وی بیان کرد: اگر می‌گویید آمریکا پیروز است، اشتباه می‌کنید؛ امروز ایران پیروز است و ترامپ در سازمان ملل متحد تنها می‌ماند.

رئیس‌جمهور افزود: تورم سال ۹۶ از زمانی آغاز شد که در تهیه ارز خارجی دچار محدودیت شدیم و خریدهای خارجی کشور با مشکل مواجه شد.

روحانی تصریح کرد: امروز باید تحریم‌ها را با تسلیم شدن از پیش‌روی برداریم و به ادعاهای ناصحیح و نادرست آن‌ها تن دهیم تا تحریم‌ها برداشته شود و یا اینکه در مسیر استقلال قدم برداریم؟

وی افزود: در سال گذشته رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم هشت بار پیام داد تا با ایران مذاکره کند و امسال نیز از طریق سه کشور اروپایی پیام‌هایی فرستاده است که آنها را رد کردیم؛ چون اعتقاد داریم که درست و منطقی نیست.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ملت ایران هرگز از فشارها نهراسیده و امروز هم می‌ایستد و با قدرت به راهش ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به پرسش‌های برخی از دانشجویان که گفته بودند دولت برای مردم چه کرده است؟، گفت: امروز من می پرسم که دانشگاه برای رفع مشکلات جامعه چه اقدامی انجام داده است.

روحانی بیان کرد: امروز باید دست در دست هم دهیم و برابر تورم، مشکلات و توطئه‌های خارجی ایستاده و در نفع و ضرر موجود همه با هم شریک باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت، مردم و مجلس به تنهایی نمی‌توانند مشکلات را از پیش رو بردارند و همه قوا و ارکان کشور باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی با اشاره به مباحثی که درباره fatf در جامعه مطرح است، گفت: امروز بحثی درباره fatf نداریم و چهار لایحه در زمینه مبارزه با پولشویی و بخش‌های تأمین مالی تروریسم از سوی دولت تقدیم مجلس شده است؛ البته نمی‌گوییم در آینده هم بحثی در ارتباط با fatf نخواهیم داشت.

روحانی افزود: یکی از این لوایح تا امروز تصویب شده و سه لایحه نیز در جریان قرار دارد و در این زمینه با تمام مقامات مربوطه مذاکره شده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: پولشویی نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا وجود دارد و راه دوری از این مسأله نیز شفافیت است. تمام کشورهای دنیا در fatf عضو هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی تا امروز به عضویت آن در نیامده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با بانک‌های بزرگ دنیا کار کنیم، باید تدابیری اندیشیده شود چون آنها حاضر نیستند بدون حضور ما در fatf با ما همکاری کنند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز با ده‌ها بانک دنیا به نوعی تعامل و معامله داریم؛ اما برخی بانک‌ها می‌گویند اگر در fatf وارد نشوید، تعاملات بانکی ما تعطیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و آنها رای‌گیری می‌کنند و سپس شورای نگهبان در این باره نظر می‌دهد و اگر به قانون تبدیل شد، قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

روحانی ادامه داد: همین مقدار برداشت گاز در پارس جنوبی در این دولت برای نخستین بار از قطر بیشتر شده و این افتخاری برای دانشگاه، مردم، متخصصان و مهندسان است.

وی تصریح کرد: در محل مخزن مشترکی که با عراق داشتیم، میزان برداشت ما از 70 هزار به 300 هزار بشکه در روز رسیده است و این افتخار عموم مردم و دانشگاهیان محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در کشور مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود، گفت: امروز راهی جز اتحاد نداریم و باید به دولت و رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ اما راه‌حل‌های خود را نیز بگویید تا راه اصلاح پیش گرفته شود.

روحانی عنوان کرد: در مسائل مهمی که مورد اختلاف آحاد مردم قرار دارد، می‌توان آن موضوع را در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... به آرای عمومی و همه‌پرسی بگذاریم و البته باید مجلس شورای اسلامی این امر را تصویب کند و شورای نگهبان و رهبری نیز آن را تایید کنند؛ قانون اساسی راه‌های خوبی را پیش روی مردم قرار داده است که باید از ظرفیت آن استفاده شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول