اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیأت مدیره خانه صمت ایران:

دلار آمریکا جایگاه فعلی خود را از دست می‌دهد

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: با اقدامات محسوس و نامحسوس کشورها نسبت به جایگزینی ارز غیردلاری در مبادلات بین بانکی می‌توان امیدوار بود که دلار در آینده جایگاه فعلی خود را از دست دهد و سلطه آن بر اقتصاد جهان پایان یابد

دلار آمریکا جایگاه فعلی خود را از دست می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آنچه که ترامپ در ماه‌های اخیر امضاء کرد و به عنوان یکی از مهمترین افتخارات خود رو به دوربین‌های خبری نشان داد در واقع سندی بود از خیالات رئیس جمهور ایالات متحده، که به واسطه آن تصمیم دارد تمام معادلات اقتصاد جهانی را علیه ایران به چالش بکشاند.

چالشی که به گفته وی از اروپا تا شرق آسیا باید در اجرای آن تعهد داشته باشند، اما به نظر می‌رسد که دیگر زمان گردنکشی‌ها در جهانی که تمام اقتصاد آن همچون یک زنجیر مستحکم به یک وابسته است، به پایان رسیده، احتمالا رئیس جمهور ایالات متحده که از قضا از جمله بی‌سیاست‌ترین سیاست‌مداران جهان نیز شناخته شده است،فراموش کرده که کشوری همچون ایران یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان در تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، نظامی و حتی فرهنگی جهان شناخته می‌شود.

به هر حال این سند به امضاء رسید و به نظر می‌رسد با وجود میل باطنی کشورهای اروپایی و قدرتمند آسیایی تا زمان بی‌اثر کردن این برنامه مضحک ترامپ و دار و دسته‌اش، باید هوشیارانه در حوزه اقتصاد کشور رفتار کرد.

در همین خصوص خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، راهکارهای مورد بحث در زمینه موضوع صادرات و مبادلات بین بانکی ایران و کشورهای تاثیرگذار را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌آید.

فارس: در حال حاضر اکثر کشورها به خصوص اروپایی‌ها در برابر سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ نسبت به عدم مبادلات بین بانکی در یک حالت دوگانگی بسر می‌برند، ایران در این زمینه و برای بی‌اثر کردن این اقدامات چه باید کند؟

خالقی: مبادلات کالایی بدون دریافت پول امکان‌پذیر نیست و ایران برای تبادلات اقتصادی خود با کشورها نیازمند پیدا کردن راهکاری مناسب در این زمینه است، کشورمان ابتدا با بکار بردن سیاستی واحد می‌تواند به راحتی با همسایگان همجوار مبادلات مالی انجام دهد و ایجاد بانک‌های مشترک و یا صرافی‌های مرزی از دیگر راهکارهایی است که می‌توان به نوعی از تحریم‌های بانکی بین‌المللی در امان ماند.

فارس: این موضوع که به آن اشاره کردید مطمئنا نیازمند برنامه‌ریزی است، چه باید کرد؟

خالقی: می‌توانیم از کشورهای همسایه به عنوان راه‌های دور زدن تحریم‌ها بهره ببرد، این مهم نیازمند برقراری روابط و مناسبات مستحکم با منافع مشترک است که در همین راستا دستگاه‌های دیپلماسی باید بیش از پیش تلاش لازم را صورت دهند، زیرا که اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و نباید به سیاست‌های یک بام دو هوای آنان دلخوش بود.

در حال حاضر تلاش بر این است که راهکاری نو برای ایجاد یک مسیر مبادله‌ای جدید به منظور مبادلات بانکی بین ایران و اروپا صورت گیرد، اما به یاد داشته باشیم که با توجه به هشدار آمریکا به این کشورها نسبت به اعمال جرائم سنگین در صورت هرگونه مبادله بین بانکی با ایران، این کشورها نیز در قبال انجام مبادلات با ایران منافع و امتیازات بیشتری را خواهان هستند.

فارس: چه کسی بیشتر از خود آمریکایی‌ها از ایجاد این تحریم‌ها سود خواهد برد؟

خالقی: باید گفت که این شرایط به نوعی به سود کشورهایی است که با ایران اقدام به مبادلات تجاری خواهند کرد زیرا این کشورها به مبادلات دریافت نفت و عرضه کالا تمرکز خواهند داشت و به احتمال زیاد کالاهایی را بابت پول نفت به ایران خواهند داد که فروش آنان در بازارهای جهانی به سختی صورت می‌گیرد، در بیان ساده‌تر کالایی را بابت پول نفت به ایران خواهند داد که خواهان کمتری در بازار جهانی داشته باشد.

فارس:  بیشتر توضیح می‌دهید؟

خالقی: ببینید، یکی از نمونه‌های بارز اجبار در واردات محصولات مازاد به کشور از بابت فرش نفت، عرضه فولاد از چین و برنج و چای از هندوستان بود که در سال‌های اخیر دولت در قبال فروش نفت مجبور به دریافت این محصولات بود که این اقدام اجباری به نوعی به ضرر تولید کننده داخلی و به نفع تولید کننده خارجی است.

فارس: این موضوع به طور حتم بیشتر از خود تحریم‌ها به اقتصاد کشور آسیب وارد خواهد کرد، زیرا ما مجبور به واردات محصولات مازاد در قبال پول نفت خود هستیم، حال چه باید کرد؟ آیا راهکاری برای رهایی از این موضوع  وجود دارد؟

خالقی: در شرایط حال حاضر نیازمند برنامه‌ریزی صحیح هستیم که بنده معتقدم با بررسی همه جوانب می‌توان با یک سرمایه‌گذاری امن در این کشورها درآمد حاصل از فروش نفت را به صورت صحیح به کشور بازگرداند، در این صورت به جای دریافت کالای غیرضروری، می‌توان با یک سرمایه‌گذاری اصولی به یک برنامه کسب درآمد بلند مدت و هدف‌دار دست پیدا کنیم.

در صورت به ثمر رسیدن این مهم به چند هدف مهم دست خواهیم یافت، ابتدا، این سرمایه‌گذاری به دور از تحریم‌ها خواهد بود، در ثانی ثبات مبادلات بین دو کشور بیش از پیش صورت خواهد گرفت و همچنین پس از فایق آمدن به تحریم‌های ظالمانه می‌توان این سرمایه‌ها را به کشور بازگرداند ضمن اینکه در طی این مدت نیز می‌توان از سود حاصل از این سرمایه‌گذاری بهره برد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در صورت استحکام مناسبات اقتصادی و افزایش منافع مشترک با دیگر کشورها در واقع تحریم کردن ایران سخت‌تر خواهد شد زیرا که این کشورها هرگز خواهان متضرر شدن برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی و منافع مشترک با دیگر کشورها از جمله کشور مهمی همچون ایران نخواهند بود.

فارس: به نظر شما آیا زمان آن نرسیده که کشورهای اروپایی و قدرتمند از زیر یوغ دلار آمریکایی خود را رهایی بخشند و به نوعی اقتصاد جهان را به سمت صحیح هدایت کنند؟

خالقی: در حال حاضر دلار یک ارز مبادله‌ای  قوی در بازار جهانی است و کشورهایی همچون چین، روسیه و اتحادیه اروپا تلاش دارند تا این ارز مبادله‌ای را از بازار جهانی حذف کنند که البته کاری مشکل است، اما نشدنی نیست.

در همین راستا باید گفت که با سیاست‌های خودخواهانه دولت ترامپ و همچنین اقدامات محسوس و نامحسوس دیگر کشورها نسبت به جایگزینی یک ارز غیردلاری در مبادلات بین بانکی می‌توان امیدوار بود که دلار در آینده جایگاه فعلی خود را از دست بدهد و به نوعی سلطه دلار آمریکایی بر اقتصاد جهان پایان یابد که این مسئله نیازمند عزم جدی همه کشورها قدرتمند است.

گفت‌وگو از کیوان علیزاده

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول