اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

زاهدی به فارس خبر داد

تخلف آموزش و پرورش در مراقبت از اموال هزاران میلیاردی بنیاد «آرشام»+سند

عضو کمیسیون آموزش مجلس، گفت: برای سهل‌انگاری وزارت آموزش و پرورش و مراقبت از اموال، املاک و ثروتی که در بنیاد آرشام سابق کرمان وجود دارد اعمال ماده 234 آیین نامه در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

تخلف آموزش و پرورش در مراقبت از اموال هزاران میلیاردی بنیاد «آرشام»+سند

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و اعمال آن در موارد استنکاف دستگاه‌‌ها از قانون،‌ اظهار داشت: دو موضوع و تخلف در استان کرمان اتفاق افتاده که یکی از آنها بحث ملی است و دیگری به موضوع استانی بازمی‌گردد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: در بحث ملی موضوع مذکور بنیادی در کرمان با عنوان بنیاد «آرشام» وجود دارد؛ در واقع آرشام رئیس ساواک استان کرمان قبل از انقلاب بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: این شخص اعمال زیادی را در حوزه کارهای فرهنگی انجام داده بود که هر کدام اساسنامه‌ای داشته است که پس از انقلاب این اموال مصادره شده و شورای اداری وقت این بنیاد را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

زاهدی افزود: در حال حاضر این بنیاد (آرشام) هزاران میلیارد تومان سرمایه دارد که عمده آن ملک و املاک است و متأسفانه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه دخالت نمی‌کند و این را به استان کرمان واگذار می‌کند آن هم بدون صورتجلسه‌ای!

عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: بعد از آن هم، در استان کرمان بدون هیچ دخالتی اداره کل آموزش و پرورش به بنیادی با عنوان «قدس» تبدیل می‌شود و کاملاً مستقل از آموزش و پرورش است.

وی همچنین تصریح کرد: جای تأسف دارد که هیچ نظارت جدی از سوی آموزش و پرورش که به عنوان زیرمجموعه آموزش و پرورش مصوب شده صورت نگرفته و از وضعیت درآمدها، هزینه‌ها، املاک و غیره هیچ خبری نیست.

زاهدی همچنین خاطرنشان کرد: با این املاکی که آنجا دارد و این هزاران میلیارد تومانی که وجود دارد اگر وزارت آموزش و پرورش پای کار بیاید و به فروش برساند مدارس بسیاری در کشور ساخته می‌شود.

*حق آموزش و پرورشی‌ها به جیب افراد خاصی رفته است

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: ما در این زمینه سهل‌انگاری وزارت ‌آموزش و پرورش را در تملک مدیریت درآمد و هزینه شاهدیم. بنابراین باید اعمال ماده 234 قانون شود و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ دهد ضمن اینکه از مجلس هم کارگروهی برای بررسی موضوع تشکیل و اعزام خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: برای سهل‌انگاری وزارت آموزش و پرورش و مراقبت از اموال، املاک و ثروتی که در بنیاد آرشام سابق کرمان وجود دارد اعمال ماده 234 قانون در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

*سوءاستفاده‌های شخصی از درآمدهای استان کرمان

زاهدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: همچنین در خراسان و کرمان ما گزارشاتی داشتیم که از درآمدهای اختصاصی استان سوءاستفاده شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: ما این موضوع را فعلاً نه رد می‌کنیم و نه تکذیب اما برای این موضوع به صورت جدی پیگیری کرده و کارگروهی برای اعمال ماده 46 آیین‌نامه داخلی مجلس را دنبال خواهیم کرد تا مشخص شود به چه میزان این مسأله صحت دارد و آیا این صحت دارد که اموال و درآمدهای آنجا به اسم افراد حقیقی شده است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: چنین مسأله‌ای گویای این است که حق آموزش و پرورشی‌ها به جیب افراد خاصی رفته است بنابراین این موضوع را به طور جدی در مجلس پیگیر هستیم.

*به گزارش فارس، ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند که هرگاه حداقل ده‌نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

به موجب تبصره 1 این ماده، چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کند.

بر اساس تبصره 2 ماده مزبور هم، درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول