اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بازنگری در طرح زوج و فرد ضروری است

مسئولان شهری معتقد هستند طرح «زوج و فرد» در تحقق اهداف خود براي كاهش آلودگی هوا و كنترل ترافيك چندان موفق نبوده است.از این رو قرار است تغییراتی در روند اجرای این طرح رخ دهد.

بازنگری در طرح زوج و فرد ضروری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، دو مسئله اصلی شهر تهران، شامل ترافیک و آلودگی هوا می‌شود. در راستای حل این دو مسئله، اقداماتی مانند اعمال طرح ترافیک جدید در سال 97، طرح کاهش (کاهش آلودگی هوا از طریق کنترل معاینه فنی خودروها) از آذر ماه، توسعه حمل و نقل همگانی و غیره صورت گرفته است.

بر اساس آمار به دست آمده اجرای طرح ترافیک، 13 درصدی کیفیت هوای تهران به خصوص در نیمه دوم سال بهبود یافته است.  ادامه چنین طرح‌هایی منوط به بررسی‌های دقیق و علمی است که باید برگرفته از تجربیات موفق دیگر کشورهای جهان باشد.

بنا بر بررسی‌های تخصصی و همچنین نظر شهروندان تهرانی، طرح «زوج و فرد» در تحقق اهداف خود برای کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک چندان موفق نبوده است. از این رو شهرداری تهران درصدد است تا با بازنگری در این طرح برای تحقق اهداف مورد اشاره گامی به پیش بردارد.مسائلی مانند ترافیک و آلودگی هوا تنها مختص به کشور ما و شهر تهران نیست.

به عنوان مثال در  شهر لاگوس نیجریه سعی شده تا سیاست ترافیکی «زوج و فرد» مورد ارزیابی قرار گیرد. شهر لاگوس پایتخت سابق نیجریه، دومین سرعت رشد جمعیت در قاره آفریقا را دارد. جمعیت منطقه شهری لاگوس بالغ بر 8 میلیون نفر است. این شهر پر جمعیت‌ترین شهر نیجریه و قاره آفریقا است. نرخ مالکیت خودرو در لاگوس برابر با 0.3 است. پس از بروز مشکلات ترافیکی در این شهر، در سال 1999، طرحی بر اساس زوج یا فرد بودن رقم آخر پلاک خودروها اجرا شد که در ساعات اوج ترافیک تردد آنها را محدود می کرد.

از جمله مزایای اجرای این طرح می‌توان به کاهش مدت زمان اوج ترافیک و افزایش سرعت سفرها اشاره کرد. البته این مزایا باعث افزایش تعداد تصادفات شد. پس از تصمیم‌گیری‌های فراوان، دولت این طرح را دائمی کرد. پس از اجرای دائمی طرح، سرانه مالکیت خودرو دوم توسط مردم افزایش یافت که همین موضوع موجب افزایش حجم ترافیک و موتورسواران شد. پس از کاهش تأثیر طرح، تصمیم بر حذف طرح «زوج و فرد» گرفته شد و طرح قیمت‌گذاری ازدحام جایگزین طرح مذکور شد.
طرح «زوج و فرد» در تهران علی‌رغم مزایای ابتدایی، پس از دائمی شدن با نتایج مشابه ای مانند شهر لاگوس نیجریه مواجه شده است. افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی در شهر تهران و میان ساکنان محدوده زوج و فرد، طرح را در زمینه کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک بی‌تأثیر کرد.

با توجه به طرح ترافیک 97 که نمونه های از قیمت‌گذاری ازدحام با تأکید بر عوارض شناور است، به نظر می‌رسد شهرداری تهران می خواهد با این روش ترافیک محدوده «زوج و فرد» را مهار و در نتیجه سبب کاهش آلودگی هوا شد. بسیاری از سفرهای درون‌شهری و درون محدوده‌ای، قابلیت انتقال به ساعات غیر اوج را دارد.

این قابلیت از طریق قیمت‌گذاری شناور عوارض امکان‌پذیر می‌شود. زیرا سفرهای اجباری مانند سفرهای کاری و آموزشی تنها بخشی از سفرهای درون‌شهری را شامل می‌شود. لذا، بازنگری در طرح «زوج و فرد» در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول