اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نتایج یک نظرسنجی نشان داد

افزایش محبوبیت حماس با تقویت مقاومت در کرانه باختری

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان داد میزان محبوبیت حماس و شانس پیروزی اسماعیل هنیه در انتخابات ریاستی فلسطین بیشتر از جنبش فتح به رهبری محمود عباس است.

افزایش محبوبیت حماس با تقویت مقاومت در کرانه باختری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات سیاسی فلسطین در بازه زمانی بین دوازدهم تا شانزدهم دسامبر 2018  یک نظرسنجی از افکار عمومی فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به عمل آورد.

در این نظرسنجی که به روش نمونه‌گیری تصادفی صورت گرفته از یک هزار و دویست و هفتاد شهروند بالغ فلسطینی در 127 موقعیت درباره اوضاع سیاسی و آرمان های فلسطین سوال شده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی (سما)، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد در حال حاضر جایگاه حماس بین عموم فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه ارتقا یافته است در حالی که جایگاه جنبش «فتح» تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

بنا به گزارش مذکور، این احتمال وجود دارد که تغییر حاصل شده ناشی از تشدید درگیری‌های مسلحانه بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه و موفقیت حماس در واردات سوخت و پول برای پرداخت حقوق کارکنان نوار غزه به رغم مخالفت تشکیلات خودگردان باشد .

نتایج این نظرسنجی همچنین حاکی از افزایش محبوبیت اسماعیل هنیه، رئیس حماس در نوار غزه و کاهش محبوبیت محمود عباس در کرانه باختری و نوار غزه است.

شصت و چهار درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواهان استعفای محمود عباس و تنها 32 درصد خواهان ماندن وی در قدرت هستند.

اگر همین امروز انتخابات ریاستی فلسطین بین این دو نامزد برگزار شود بر اساس نتایج نظرسنجی شانس پیروزی هنیه بالاتر از شانس پیروزی عباس است و 42 درصد به عباس و 49 درصد به هنیه رای می‌دهند و اگر انتخابات پارلمانی برگزار شود حماس و فتح تعداد برابری کرسی تصاحب خواهند کرد.

اما اگر به جای عباس مروان البرغوثی رقیب اصلی هنیه باشد البرغوثی با کسب 55 درصد آراء دربرابر هنیه که صاحب 40 درصد آرا خواهد شد به مقام ریاست فلسطین خواهد رسید.

نتایج این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که مردم فلسطین امید خود را به موفقیت آشتی بین فتح و حماس از دست داده اند وتنها 29 درصد به موفقیت آشتی خوشبین و 66 درصد بدبین هستند و در همین حال تنها 23 درصد از عملکرد دولت وفاق فلسطین راضی هستند و 66 درصد آنها ناراضی اند.

غالب شرکت کنندگان در نظرسنجی(77 درصد) هم به وضوح مخالفت خود را با سیاست‌های محمود عباس در قبال نوار غزه و مطالبه عباس از حماس برای تحویل کامل نوار غزه به دولت وفاق یا مطالبه موجودیت سلاح واحد را اعلام کردند، آنها تاکید می‌کنند که گردان های مقاومت باید در کنار نیروهای امنیتی رسمی فلسطین به فعالیت خود ادامه دهند.

بیش از 61 درصد شرکت کنندگان توافق آتش بس دراز مدت بین حماس و رژیم صهیونیستی را تایید و 33 درصد با آن مخالفت کردند موافقان این قضیه بازگشایی گذرگاه رفح در مرز با مصر و تسهیل استفاده از بندر و فرودگاه در مناطق همجوار غزه را دلیل موافقت خود با آتش بس اعلام کردند اما در عین حال 62 درصد هم معتقدند که این آتش بس طولانی مدت نخواهد بود و به زودی فرو می پاشد و در صورت فروپاشی این توافق، 62 درصد باز معتقدند که این امر منجر به بروز جنگی گسترده بین حماس و رژیم صهیونیستی می شود.

درباره روند سازش نیز نتایج نظرسنجی حاکی از کاهش تایید ایده تشکیل دو کشور و افزایش قابل توجه حمایت از عملیات مسلحانه و بازگشت به انتفاضه مسلحانه ای است چون این باور تقویت شده(بنا به رای 63 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی) که تشکیل دو کشور به دلیل گسترش شهرک سازی های اسرائیل دیگر ممکن و عملی نیست.

بخش اعظم شرکت کنندگان در نظرسنجی(80 درصد) معتقدند دولت آمریکا در تلاش خود برای صلح جدی نیست و 72 درصد معتقدند طرح آمریکا خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی یا قرار دادن قدس به عنوان پایتخت آن یا تاکید بر مرزهای 1967 به عنوان اساس مذاکرات مرزی یا دعوت به راه حل عادلانه مشکل آوارگان یا دعوت به پایان اشغالگری یا عقب نشینی ارتش اسرائیل از مناطق اشغالی 67 نیست؛ از همین رو قریب به سه چهارم مردم فلسطین همچنین می‌گویند تشکیلات خودگردان باید طرح صلح ترامپ را رد کند.

هفتاد و هشت درصد هم می‌گویند جهان عرب مشغول دغدغه ها ودرگیری های داخلی خودش است و فلسطین دیگر مساله نخست جهان اسلام محسوب نمی شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول