اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

در آستانه شب یلدا

کام تلخ عروس و دامادها با شیرینی شب یلدا

کارشناس مسائل خانواده گفت: رسومی مانند شب یلدا که بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن، انس و الفت بوده به هزینه‌های اضافی، اشرافی گری و خودمحوری تبدیل می‌شود و همچنین شبی که باید به دیدوبازدید و مهربانی بگذرد، بعضاً به خاطره بدی تبدیل می‌شود.

کام تلخ عروس و دامادها با شیرینی شب یلدا

احمد مقیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: شب یلدا بهانه‌ای برای صله‌رحم است که در معارف دینی هم موضوعیت دارد و خانواده‌ها از قدیم تا به امروز در این شب دورهم جمع می‌شوند، محور چنین جمع‌هایی بزرگ‌ترها هستند البته پذیرایی هم انجام می‌شود که این پذیرایی اصل ماجرا نبوده اما به مرور زمان موضوعیت پیدا کرده است.

کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: امروزه با توجه به آن که دوران عقد به دلیل بروز مشکلات مختلف طولانی می‌شود بر اساس رسم و رسوم، خانواده عروس و داماد باید اصطلاحاً شب چله ای ببرند که البته این امر در حد معقول و ساده پذیرفته است ولی اینکه امروز به اندازه یک سفره عقد و یا یک مهمانی مفصل هزینه می‌شود صحیح نیست و یک‌بار اضافه بر دوش خانواده‌ها و وضعیت ازدواج می‌گذارد.

وی با بیان مشکلات ناشی از رسومات نادرست در جامعه تصریح کرد: جامعه ما هنوز درگیر مراسمات خاصه ازدواج است که در بین اصفهانی‌ها به «آورد و برد» مشهور است و توقعاتی ایجاد می‌کند که مثلاً اگر برای این خواهر رسومی انجام شده، برای خواهر دیگر هم به همان شکل و بعضاً بیشتر باید انجام شود که هزینه‌های اضافی سنگین و گزاف صرف می‌شود که پس از عروسی هم ادامه خواهد داشت.

مقیمی ابراز داشت: در این زمان که ازدواج به خودی خود سخت شده است هرکدام از این مراسم و رسوم هم به سختی‌ها آن افزوده است، البته گاهی دیده می‌شود که خود دختر و پسر رغبتی به این موضوع ندارند و مایل هستند این هزینه‌ها برای موارد ضروری‌تر صرف شود، اما خانواده‌ها با قرارگیری در فضا چشم و هم‌چشمی و اهمیت دادن به حرف اطرافیان این کارها را انجام می‌دهند.

کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه گفت: رسومی مانند شب یلدا که بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن، انس و الفت بوده به هزینه‌های اضافی، اشرافی گری و خودمحوری تبدیل می‌شود و همچنین شبی که باید به دیدوبازدید و مهربانی بگذرد، بعضاً به خاطره بدی تبدیل می‌شود.

وی با بیان این که روحیه دنیاطلبی و اشرافی گری هرکجا حاکم شود مشکلاتی را ایجاد می‌کند عنوان کرد: روحیه دنیاطلبی و اشرافی گری هرکجا حاکم شود مشکلاتی ایجاد می‌کند و ریشه مشکلاتی مانند تجملات شب یلدا، دنیاطلبی و تغییر ارزش‌ها است که اگر ارزش، مهربانی باشد، بسیار ساده هم می‌شود برگزار کرد، اما اگر تفاخر و تجمل ارزش شد، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

مقیمی تأکید کرد: در این یک‌دقیقه‌ای که شب یلدا طولانی‌تر از شب قبل است می‌شود دست پدر و مادر را بوسید، با کسی که قهر کرده‌ایم آشتی کرد و یک دقیقه بیشتر مهربانی کرد.

استاد حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان اذعان کرد: انسان باید کمی فکر کند که از تمام شب یلداهایی که در عمرش گذشته است چه چیز مانده است و فلسفه رسومی این‌چنین چه بوده است و چطور می‌توان راحت‌تر و ارزان‌تر مهربانی کرد.

وی در پایان در خصوص اهمیت تفکر در هدف آفرینش متذکر شد: همه ما باید یکدیگر را به اندیشه در هدف خلقت و هدف زندگی دعوت کنیم که بخشی از این مشکلات و مسائل ناشی از ضعف معرفتی است و رفتارهای ما نتیجه افکار ما است که برای اصلاح این موارد باید نگرش و آگاهی ما اصلاح شود البته سیاست‌های فرهنگی، صدا و سیما و مبلغان هم بسیار مؤثر هستند.

انتهای پیام/63106/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول