اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

در نشست «تئاتر دانش‌آموزی» مطرح شد

غفلت آموزش و پروش از تئاتر به عنوان یک فرآیند آموزشی

رحمت امینی، مدیرگروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران عنوان کرد: آموزش و پرورش بخشی به عنوان مسابقات دانش‌آموزی دارد اما از تئاتر به مثابه يک فرآیند آموزشی غفلت کرده است.

غفلت آموزش و پروش از تئاتر به عنوان یک فرآیند آموزشی

به گزارش خبرگزاری فارس، «شب تئاتر» در دوازدهمین نشست خود، با موضوع «تئاتر دانش آموزی» و اجرای پیام دهکردی، میزبان رحمت امینی، مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران و علی رمضانی، مدیر کل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و وحیدرضا قراعتیان، کارشناس هنرهای نمایشی و فیلم وزارت آموزش و پرورش بود.

*نسل های جدید منتظر مصوبه‌های ما نمی شوند
پیام دهکردی در مقدمه‌ای عنوان کرد: تمام زیر ساخت‌های آینده مملکت ما و بنیانش در حوزه فرهنگ مبتنی بر تئاتر دانش آموزی است. اگر به تئاتر دانش آموزی توجه جدی شود، تنها شامل کار تئاتری و هنرهای نمایشی نخواهد بود، بلکه می‌تواند به عنوان یک رخداد آموزشی و تربیتی برای ساخت و روشنگری و هدایت جامعه در حوزه‌های دیگر نقش مهمی ایفا کند. متاسفانه در ایران رخدادهای فرهنگی مشمول گذر زمان می‌شوند. نسل‌های جدید منتظر مصوبه‌های ما نمی‌شوند.

*پروسه تمرین مهمتر از اجراست
رحمت امینی در صحبت‌هایی عنوان کرد: شهریور ۹۶، بعد از ماجرای تصادف دانش‌آموزان نخبه، نامه سرگشاده‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشت. جناب وزیر در جواب نامه به درستی گفتند تقصیر آموزش و پرورش است. ما به دانش آموزان ریاضی یاد داده‌ایم اما ایمنی را به دانش آموزان نیاموخته‌ایم. بخش مهمی از ایمنی رفتاری و عملی است و این حاصل نمی‌شود جز اینکه از وجه تعلیمی تربیتی تئاتر غافل نشویم. آموزش و پرورش بخشی به عنوان مسابقات دانش آموزی دارد اما از تئاتر به مثابه یک پروسه آموزشی غفلت شده است. تئاتر کاربردی بر خلاف تئاتر مرسوم فرآیند محور است و پروسه تمرین مهم‌تر از اجراست.
آموزش و پرورش در حال خفه شدن در آموزش است.

رمضانی با تایید صحبت‌های دکتر امینی گفت: مقاومت در برابر روشنایی حقارت می‌آورد. ما باید حرف‌های اساتید را بشنویم و اجراییش کنیم. ۳۷ دوره مسابقات فرهنگی هنری برگزار شده است اما به این نتیجه رسیده‌ایم که با وجود تمام تلاش‌ها، این مسابقات نتوانسته جریان سازی کند. مشکلات در حوزه‌های مختلف وجود دارد.  فضا برای فعالیت‌های هنری خسیسانه است. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نمایش را فراگیرتر کنیم، دستور العمل آن نوشته شده و مورد تایید جناب وزیر قرار گرفته است. امسال برای اولین سال در دهه فجر، ما یک هفته دستورالعمل نمایش و سرود مدرسه‌ای داریم. 

رحمت امینی با انتقاد از مدیریت‌های سلیقه‌ای و عدم ادامه برنامه‌ها با تعویض مدیرها گفت: بنده کتاب نمایش برای پایه‌های هفتم و هشتم و نهم نوشتم، هفتم و نهم چاپ شد اما یک مسئولی نگذاشت هشتم چاپ شود چون از کتاب تعبیر و تفسیر خودش را داشت و می‌گفت همه هنرها درست اما بازیگری را فعلا نباید بگذاریم.

قراعتیان در مورد هفته نمایش مدارس گفت: بخشنامه‌ای قرار است ارسال شود تا با تغییر مدیران نیز هفته نمایش مدارس حفظ شود.

امینی در ادامه گفت: یکی از بهترین کارهایی که در حوزه آموزش می‌توان انجام داد، استفاده از شیوه نمایشی است و این باید تبدیل به یک ساز و کار شود. تشکیلاتی باید شکل بگیرد که کارش این باشد که از طریق وزارت علوم با دانشگاه‌ها تعامل انجام دهد.

وی خطاب به رمضانی و قراعتیان گفت: ما باید به دو چیز بیاندیشیم یکی ارتقاء وضعیت فعلی در کوتاه مدتی که مسئول هستیم و دیگری وضع قوانین و ساز و کارهای ماندگار برای تبدیل تئاتر به یک فرآیند سیال و جریان دار در طول سال.

قراعتیان در مورد وضعیت بخش هنرهای نمایشی در وزارتخانه گفت: ما در چهار گرایش فعالیت‌های هنرهای نمایشی را دنبال می‌کنیم و زمینه را برای فعالیت دانش‌آموزان علاقمند فراهم کرده‌ایم. در سال‌های اخیر به نمایش صحنه‌ای و نمایش عروسکی، بخش نمایشنامه خوانی و نقالی اضافه شده است.

امینی استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی برای کمک به مدارس را مطرح و برای همکاری با آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد.

رمضانی در پایان گفت: در حوزه تئاتر از تمام ظرفیت آموزش و پرورش باید استفاده شود ، نه تنها از معلم تربیتی، جناب وزیر در این حوزه بسیار همراه هستند اما متاسفانه ایشان ناجوانمردانه در مقابل این هجمه‌ای که در زمینه کنکور توسط یک عده از بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شده تنها هستند و نیاز به کمک دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول