اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد/

پشت پرده تکرارهای تلخ چیست؟

قربانی شدن درختان راه حل اول و آخر نیست باید چاره‌ای بدان اندیشید نه اینکه سکوت اختیار کنیم و روال عادی طبیعت تلقی کنیم.

پشت پرده تکرارهای تلخ چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، قطعا شنیده‌اید که آذربایجان سر ایران است، یکی از بکرترین مناطقی که همچون صدفی در دل مروارید می‌درخشد، جنگل‌های ارسباران است، ارسباران تنها شاهکار طبیعت نیست بلکه به دلیل طبیعت بکر و جاذبه گردشگری که دارد، همه را شیفته‌ خود ساخته است از این‌ها که بگذریم باید گفت که ما امانتدار خوبی از طبیعت نیستیم.

این روزها چنان عادت به قلع و قمع درختان کرده‌ایم که دیگر گوشمان بدهکار کسی نیست، نوبتی هم باشد نوبت درختانی است که در دل باغ‌های سرسبز قد کشیده‌اند، هر بار خبر از قطع درختان در مناطق مختلف در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود، این‌بار هم خبر از منطقه‌ ارسباران ( قره داغ) که همه قبل از شنیدن آن، ابتدا زیبایی بی‌نظیر آنرا در ذهن تجسم می‌کنند، چه خوب کمر به همت قطع درختان بسته‌ایم، به قطع چند درخت هم قانع نمی‌شویم چه بدون مجوز باشد چه با مجوز، درختان را از ریشه جدا می‌کنیم و در نهایت حکمی نیز صادر می‌کنیم تا سربلند شویم و کسی ایرادی بر ما نگیرد.

اخیراً هم فیلمی در فضای مجازی منعکس شده که این بار انبوهی از قطع درختان را در منطقه‌ ارسباران ( قره داغ ) شاهد هستیم، آن‌گونه که از شواهد پیداست، انبوهی از درختان قطع شده متعلق به باغی در این منطقه است، جهت پیگیری از صحت داشتن این موضوع سراغی از سازمان‌های ذی‌ربط گرفتیم.

 

 

داوود قاسم‌زاده، سخنگوی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، طی پیگیری‌های انجام گرفته توسط اداره‌کل محیط زیست استان، منطقه ذی‌ربط جزو منطقه حفاظت شده نیست و مربوط به یک کارگاه چوب‌بری در ۳ کیلومتری کلیبر_ اهر است، طبق بررسی‌های انجام گرفته درختان قطع شده درختان باغی بوده و داخل منطقه حفاظت شده نیست بلکه صنعتی و باغی هستند.

غلامرضا آسیابی، مسوول روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: منطقه ارسباران شامل مزارع، باغات و جنگل‌های ارسباران است که هیچ‌گونه قطعی درخت را در جنگل شاهد نیستیم بلکه  قطعی درخت مربوط به باغات اطراف هست که ارتباطی با این سازمان نداشته و با توجه به کم قطر بودن درختان قطع شده، درختان مربوط به جنگل ارسباران نیست بلکه از باغات اشخاص قطع گردیده است .

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تاکید بر اینکه قطع درختان مربوط به جنگل ارسباران نیست، تصریح کرد: قطع درختان مربوط به باغاتی است که سن آنها گذشته است به طوری که ۲۵ درصد از باغات ۱۱۰ هزار هکتاری، باغ‌های درجه ۳ هستند و سیاست ما در رابطه با باغ‌های درجه ۳ به این شکل است که باغات را حذف و جایگزین آنها کنیم چرا که عمر مفید خود را طی کرده و باردهی خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: سرشاخه‌کاری درختان گردو نیز در این مناطق انجام می‌شود، به این شکل که شاخه‌های آنها بریده شده و مجددا پیوند زده می‌شود که دوباره رشد می‌کنند، این درختان طی اقدامات سرشاخه‌کاری شده که همه جمع شده تا بارگیری شود، فیلم مشاهده شده نیز از محل بارگیری، این را نمایان می‌کند که درختان از جنگل ارسباران قطع شده است در حالی که درختان قطع شده مربوط به جنگل‌های ارسباران نیست.

خبرهای متعدد از قطع درختان موضوعی است که این روزها چنان شتاب گرفته که دیگر امری عادی تلقی شده و کمتر حساسیتی بدان داده  می‌شود، درختانی که بدون هیچ محاسبه‌ای پشت سر هم قربانی می‌شوند اما باید ادعا کرد آن‌گونه که قربانی شدن درختان راه‌حل اول و آخر نیست باید چاره‌ای برای آن اندیشید، نه اینکه سکوت اختیار کنیم و روال عادی طبیعت تلقی کنیم.

انتهای پیام/60001/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول