اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

روایت فتح جبهه‌های علم با اراده ایرانی/13

خط و نشان محققان ایرانی برای تحریم؛ از ممقان تا تهران

محققان ایرانی با ارائه بیش از 9 هزار محصول در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری برای تحریم‌ها خط و نشان کشیدند.

خط و نشان محققان ایرانی برای تحریم؛ از ممقان تا تهران

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری فارس، نام ممقان و ایلخچی تا کنون به گوشتان خورده است؟ این دو شهرهای کوچکی در استان آذربایجان شرقی هستند؛ آیا می‌دانستید شهرها و حتی روستاهای بسیاری مانند ممقان و ایلخچی هست که حتی بسیاری از هموطنان خودمان هم تا به حال نام آنها را نشنیده‌اند اما محققانی از این شهرها و روستاها کارهای کارستانی انجام دادند که در دنیا بی‌نظیر است.

این روستاها که تا پیش از انقلاب شاید بتوان گفت حتی تعداد جمعیتی که سواد خواندن و نوشتن داشته باشند نیز به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید حالا محققانی دارند که دنیا به این محققان پیشنهاد کار می‌دهد اما آنها مانده‌اند تا ایرانی بسازند در خور شان نام ابن‌سینا و خوارزمی و بزرگان علمی تاریخی این کشور.

محققان کشورمان از روز گذشته دستاوردهای پژوهشی‌شان را در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن‌بازار نیز ارائه دادند.

در این نمایشگاه 51 دانشگاه، 15 پژوهشگاه، 40 پارک علم وفناوری، 79 مرکز رشد و 14 مؤسسه تحقیقاتی بیش از 9 هزار محصول دانش‌بنیان ارائه کرده‌اند که در نخستین گزارش از این نمایشگاه به طرح‌های دانشگاه آزاد می‌پردازد.

موسی‌خانی گفته است: امسال بیش از 1200 محصول در سالن دانشگاه آزاد عرضه کردیم که این محصولات در صنعت در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار کاربرد دارد.محققان دانشگاه آزاد با بیش از هزار طرح در این نمایشگاه شرکت کردند و طرح‌های خود را در سالنی جداگانه ارائه کردند که به گفته رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین این میزان محصول تنها بخش کوچکی از ظرفیت محققان دانشگاه آزاد بوده است.

به گفته وی برخی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد روزانه 3 تا 4 میلیون فروش دارند اما این محققان تقاضای همکاری صنعت را دارند.

در این نمایشگاه طرح‌های بسیاری در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از سوی محققان دانشگاه آزاد ارائه شد، واحدهای ایلخچی و ممقان نیز طرح‌هایی را ارائه کرده بودند که شاید این طرح‌ها برای اولین بار در دنیا انجام می‌شد.

طرح پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد) در این نمایشگاه ارائه شد و نرم‌افزاری به نام کارجو برای فارغ‌التحصیلان عرضه شده بود که با بررسی استعدادها و خلاقیت افراد موقعیت‌های شغلی و درآمدهای احتمالی آنها را مشخص می‌کرد.

دانشگاه آزاد به خصوص در واحد قزوین که در دانش رباتیک در غرب آسیا مقام اول را دارد ربات‌های امداد گر واقعی، ربات پرنده،‌ آتش‌نشان، زیردریایی، فوتبالیست سایز کوچک، ربات انسان‌نما و ربات صنعتی را در این نمایشگاه ارائه داده است.

در این سالن می‌توان اسپری خود تمیز شونده آب گریز، ربات موازی، دستگاه پزشکی ورزشی آزمایشی و بازوی نوروفیدبک را دید و با ربات پرنده حمل کالا آشنا شد.چراغ سوله‌ای، چراغ خیابانی و برد طراحی شده و همچنین خودروی الکتریک دو سرنشین از طرح‌های دیگری است که در سالن دانشگاه آزاد به چشم می‌خورد.

در سالن دانشگاه آزاد ربات انسان نمایی ارائه شده که زبان اشاره را آموزش می‌دهد.

واحد خارک دانشگاه آزاد نیز شناور هوشمند دوزیست را آورده است که این شناور می‌تواند از مناطق صعب‌العبور رد شود. همچنین محققان واحد خارک از پوست میگو نخ بخیه و بانداژ زخم تولید کرده‌اند.

عابرچاپ، دستگاه تست قدرت دست و پا، خوشبوکننده نانویی هوا، نمک دریایی غنی‌شده ویتامین آ و کلیسم که مانع افزایش فشار خون می‌شود نیز در سالن دانشگاه آزاد دیده می‌شود. همچنین محققان این دانشگاه ترشی گیاهان دریای،‌قارچ‌کش‌های طبیعی و ویلچر تمام هوشمند ارائه کرده‌اند.

* محققان ایرانی به سمت کاربردی شدن طرح‌ها می‌روند

بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد که پس از رئیس این دانشگاه برای بازدید سالن محصولات دانشگاه آزاد آمده بود کفت: قراردادهای مختلفی برای تجاری‌ سازی طرح‌های دانشگاه آزاد انجام می‌شود چرا که این طرح‌ها به سمت کاربردی شدن پیش می‌روند.

همچنین داود ثمری مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد نیز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که هم صنعت و هم علم را می‌فهمند می‌توانند واسط تحکیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشند که خوشبختانه تعداد این شرکت‌ها در دانشگاه آزاد روز به روز افزایش می‌یابد.

به گزارش فارس، محققان دانشگاه آزاد و دیگر محققان کشورمان با حضور در این نمایشگاه خط و نشانی برای تحریم‌ها کشیدند تا نشان دهند با اتکا به توان داخلی می‌توان در برابر تحریم‌ها ایستاد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول