اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

احیای «قند قهستان» در پیچ و خم وعده‌های مسؤولان/ بدهی‌های کارخانه ۱۰ میلیارد کاهش یافت

وعده بازگشایی مجدد کارخانه «قند قهستان» به عنوان یک عامل اشتغال پایدار و نگهداشت جمعیت در منطقه مرزی درمیان که در سال‌های اخیر در کش و قوس وعده‌های مسؤولین و مدیران کارخانه مانده نیاز به همت و عمل بیشتر مسؤولین دولتی و مدیران آن دارد.

احیای «قند قهستان» در پیچ و خم وعده‌های مسؤولان/ بدهی‌های کارخانه ۱۰ میلیارد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، توسعه اقتصادی هر کشوری بر پایه تولید و با گردانده شدن چرخ تولید توسط بنگاه‌های اقتصادی رقم می‌خورد.

بدون شک شرایط اقتصادی بر فعالیت واحدهای تولید بسیار تأثیرگذار بوده که می‌تواند سبب رونق و یا بالعکس رکود در تولید و حتی تعطیلی واحدها منجر گردد.

گذری بر سرنوشت کارخانه قند قهستان

کارخانه «قند قهستان» در سال 1340 در شهرستان درمیان یکی از شهرستان‌های مرزی خراسان‌جنوبی با اهداف مختلفی از جمله کمک به رونق اقتصادی در این منطقه مرزی، کمک به اشتغال و در نهایت تثبیت جمعیت در این منطقه ایجاد و در طول نیم قرن فعالیت خود کام 320 نفر کارگر و کشاورزان منطقه را شیرین کرد، چراکه به دلیل کاشت زیاد چغندر در این منطقه محصول کشاورزان مستقیم وارد کارخانه شده و در نهایت نیز تفاله‌های چغندر برای خوراک دام‌های دامداران استفاده می‌شد.

روزهای تلخ «قند قهستان»

اما روزهای شیرین «قند قهستان» پس از 50 سال فعالیت بی‌وقفه جای خود را به روزهای تلخ داد.

عدم توانایی تأمین نقدینگی و خشکسالی‌ 22 ساله این منطقه این کارخانه را از سال 92 درگیر مشکلات فراوان کرد، مشکلاتی که نهایتا در سال 93 تعطیلی این کارخانه با بدهی 17 میلیاردی و بیکاری 120 کارگر را در پی داشت، هرچند مسؤولین کارخانه با اقدامات جسته و گریخته در سال‌های اخیر به دنبال احیای این کارخانه باقدمت و فعالیت مجدد آن برآمدند اما تمام این تلاش‌ها تاکنون نتوانسته حیات را به تن خسته از تلاطم‌های اقتصادی این کارخانه برگرداند.

در همین راستا خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع به سراغ چند تن مسؤولین و مدیران این کارخانه رفت تا از کم و کیف راه‌اندازی دوباره این کارخانه گزارشی تهیه نماید.

اما و اگرهای جذب تسهیلات برای راه‌اندازی مجدد کارخانه

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی ارتباط با آخرین وضعیت کارخانه قند قهستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تمام موانع فراروی این کارخانه مرتفع شده و سهامداران و مدیران آن باید برنامه جامعی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه برای دریافت تسهیلات و جلب مشارکت سرمایه‌گذار ارائه دهند.

مهدی پارسا ادامه داد: در این برنامه جامع باید تمامی مباحث مربوط به بازسازی و نوسازی، میزان نیاز به تسهیلات و سرمایه در گردش و دیگر موارد گنجانده شود.

صمت: هیچ برنامه‌ای از سوی مدیران کارخانه ارائه نشده است

وی افزود: تاکنون هیچ برنامه‌ای از سوی سهامداران و مدیران این کارخانه به سازمان صمت برای پیگیری تسهیلات ارائه نشده است.

فرماندار درمیان نیز در رابطه با تعطیلی کارخانه قند قهستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: مهم‌ترین عوامل تعطیلی کارخانه قند قهستان خشکسالی و سوءمدیریت بوده است.

محمد بشیری‌زاده با بیان اینکه این عوامل سبب تعطیلی این کارخانه در سال 1393 شده است، تصریح کرد: اکنون می‌طلبد تا هیأت مدیره این کارخانه و خریداران آن نسبت به بازگشایی مجدد آن اقدام نمایند.

پیشنهاد فرماندار: تغییر کاربری کارخانه

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین راه برای بازگشایی مجدد این کارخانه تبدیل آن به صنایع تبدیلی بوده زیرا سطح زیرکشت چغندرقند با توجه به خشکسالی‌های متولی و آب‌بر بودن آن کاهش یافته و به صرفه نیست.

فرماندار درمیان ادامه داد: همچنین باید برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه که چغندر قند بوده از طریق کشت فراسرزمینی استفاده نمود.

کشت فراسرزمینی چغندر؛ راه تأمین مواد اولیه

بشیری‌زاده با اشاره به سفر اخیر استاندار خراسان‌جنوبی به درمیان و بازدید از بازارچه‌ مرزی و کارخانه سیمان باقران گفت: باید بازارچه مرزی میل 73 بازگشایی تا سیمان از طریق این بازارچه به افغانستان صادر و کشت فراسرزمینی چغندرقند از این کشور وارد و از مجموعه و محل کارخانه قند قهستان استفاده گردد.

فرماندار درمیان: آماده پرداخت تسهیلات هستیم/ کوتاهی مالکین کارخانه

وی با بیان اینکه دولت آمادگی دارد که تهسیلاتی به مبلغ 14 میلیارد و 500 میلیون تومان برای بازگشایی مجدد این کارخانه تخصیص دهد، افزود: اما متأسفانه هنوز مالکین این کارخانه نتوانسته‌اند مالکیت سنددار این کارخانه را ارائه کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

فرماندار درمیان به میزان بدهی این کارخانه اشاره کرد و یادآور شد: میزان بدهی این کارخانه به کارگران و پیمانکاران وجود دارد و حدود 77 میلیارد تومان است.

لزوم جذب سرمایه‌گذار متمکن

بشیری‌زاده با اشاره به اینکه برای بازگشایی مجدد این کارخانه باید سرمایه‌گذار جدید با تمکن مالی که از صفر تا 100 کار بر عهده بگیرد جذب شود، اضافه کرد: کارخانه قند قهستان قشر عظیمی از افراد را مشغول به کار می‌کند و در شرایط کنونی که ایجاد اشتغال از دغدغه‌های اصلی دولت بوده بازگشایی این کارخانه بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اقدامات لازم در خصوص راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان در حال انجام بوده و همکاری تمام ارگان‌های دولتی در این مورد تاکنون مفید بوده است.

نورالدین عظیمی ادامه داد: با توجه به شرایط مشکلات این کارخانه به گونه‌ای بوده که نمی‌توان آن را در زمان کوتاهی رفع کرد ولی در این مدت سازمان تأمین اجتماعی، بانک‌ها، استانداری و فرماندار درمیان همکاری لازم را انجام داده‌اند.

مدیرعامل کارخانه: نسبت به بازگشایی مجدد کارخانه خوش‌بینم/ دلایل تعطیلی 

وی افزود: مشکلاتی که از سال 90 تا 91 این کارخانه را درگیر ساخته تلاش و زمان می‌خواهد تا جمع‌بندی و رفع گردد ولی نسبت به سرانجام این امر خوشبین هستیم.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان با اشاره به اینکه مشکلات این کارخانه در سال 89 حادث شده است، یادآور شد: افت قیمت شکر، سوءمدیریت مدیران قبلی، خشکسالی و کمبود مواد اولیه سبب شد تا درآمد کارخانه کاهش یافته و از طرفی سود و جرائم وام‌های بانکی بدهی‌های کارخانه را مضاعف ساخت.

انتفاع 3500 کشاورز از کارخانه قند قهستان

عظیمی با بیان اینکه سه هزار و 500 پیمانکار کشاورز مرزنشین از این کارخانه متنفع بوده و از خوراک دام باقی‌مانده از تفاله‌های کارخانه قند بهره‌مند می‌شده‌اند، اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به خشکسالی‌های متوالی دامداران و کشاورزانی که بخشی از علوفه دام خود را از این کارخانه تأمین می‌کرده‌اند در مناطق عشایرنشین و مرزنشین دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود این تجهیزات این کارخانه ارزش راه‌اندازی مجدد را دارد.

سرانجام طرح احیای صنایع تبدیلی کارخانه/ رایزنی با افغانستان

مدیرعامل کارخانه قند قهستان در ارتباط با پیگیری برای طرح احیاء صنایع تبدیلی و پایین‌دست کارخانه گفت: در راستای فراهم آوری چغندرقند مورد نیاز کارخانه با همکاری استانداری و سازمان جهاد کشاورزی با افغانستان رایزنی شده و توسط شرکتی در تایباد در راستای کشت فراسرزمینی در فراه افغانستان در ارتباط هستیم.

عظیمی افزود: با توجه به اینکه چغندرقند جزو محصولات پر آب بر بوده و با توجه به خشکسالی‌های پی‌در پی در استان به کشاورزان این منطقه توصیه شده تا از محصولات کم‌آب‌بر استفاده کنند.

وی ا دامه داد: هر کجا بتوانیم مواد اولیه با صرفه‌تری برای کارخانه تهیه نماییم اقدام خواهیم نمود.

کاهش 10 میلیاردی بدهی‌های کارخانه

مدیرعامل کارخانه قند قهستان با اشاره به اینکه میزان بدهی کارخانه از حدود 22 میلیارد تومان در سال 94 در حال حاضر به کمتر از 12 میلیارد تومان رسیده است، افزود: این میزان بدهی بخشی از فروش املاک مازاد کارخانه و بخشی به سبب بخشودگی جرائم و همکاری ارگان‌ها تأمین شده است.

وعده بازگشایی مجدد کارخانه 50 ساله «قند قهستان» به عنوان یک عامل اشتغال پایدار و نگهداشت جمعیت در منطقه مرزی درمیان که در سال‌های اخیر در کش و قوس وعده‌های مسؤولین و مدیران کارخانه مانده نیاز به همت و عمل بیشتر مسؤولین دولتی و مدیران آن دارد تا از تبعات بعدی آن جلوگیری شود.

گزارش از سمیه محمدی

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول