اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

طی 27 سال گذشته صورت گرفت

وقوع 127 سیل و 416 کشته در گلستان/ افتتاح پروژه سنگی ملاتی سرشاخه‌گیر گرمابدشت گرگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: 127 سیلاب با شدت بالا از تاریخ اول فروردین 1370 تا اول فروردین 1397 به وقوع پیوسته است که خسارت جانی در طی مدت 27 ساله 416 نفر بوده است.

وقوع 127 سیل و 416 کشته در گلستان/ افتتاح پروژه سنگی ملاتی سرشاخه‌گیر گرمابدشت گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابوطالب قزلسفلو صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: استان گلستان با مساحتی در حدود 22 هزار کیلومتر مربع از جمله استان‌هایی است که به لحاظ شرایط فیزیوگرافی و اقلیمی دارای پتانسیل سیل‌خیزی و سیل‌گیری بالایی است.

وی تصریح کرد: حوزه‌های آبخیز استان از دو بخش سیل‌خیز (مناطق کوهستانی و مرتفع) با مساحت 950 هزار هکتار و سیل‌گیر (مناطق دشتی، نواحی مجاور دامنه کوه‌هاو اراضی واقع شده در داخل دره‌ها و مسیل‌های طبیعی) با مساحت 680 هزار تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: 127 سیلاب با شدت بالا از تاریخ اول فروردین 1370 تا اول فروردین 1397 به وقوع پیوسته است که خسارت جانی در طی مدت 27 ساله 416 نفر بوده است.

قزلسفلو خاطرنشان کرد: حوزه گرمابدشت جزیی از حوزه آبخیز گرگانرود و به عنوان یک حوزه جنگلی محسوب می‌شود که 19 هزار و 500 هکتار وسعت دارد.

* 14 مورد سیلاب در حوزه حوزه گرمابدشت با 80 میلیارد ریال خسارت رخ داد

وی ادامه داد: از سال 1370 تاکنون 14 مورد سیلاب در این حوزه رخ داده است که خسارات مالی بالغ بر 80 میلیارد ریال را به همراه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اهداف پروژه سازه سرشاخه‌گیر حوزه گرمابدشت خاطرنشان کرد: مدیریت سیل و کنترل جریان واریزه‌ای، کنترل فرسایش و رسوب، تثبیت و جلوگیری از فرسایش کناری رودخانه و تغذیه آبخوان‌ها و سفره آب زیرزمینی از مهمترین اهداف این پروژه است.

وی اضافه کرد: مکان اجرای این پروژه در حوزه گرمابدشت شهرستان گرگان با حجم عملیات یک میلیون و 377 هزار مترمکعب و اعتبار بالغ بر 3 میلیارد و 930 میلیون ریال بوده است.

قزلسفلو تاکید کرد: زمان اجرای این پروژه از ششم فروردین 1397 و زمان پایان کار این پروژه 31 شهریور ماه 1397 با عمق 1/5 متر، ارتفاع 5/5 مترو طول 19/5 متر از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: بارش‌های رگباری باعث بروز سیل‌های بزرگ شده و با توجه به اینکه اکثر این جریانات به جاده اصلی و ارتباطی ختم می‌شوند دهنه پل‌ها را مسدود کرده و در نهایت به جاده ارتباطی خسارت وارد می‌کنند. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: عموما وقتی یک جریان سیلابی همراه با رسوبات درشت‌دانه نباشد قدرت تخریبی آن به شدت پایین آمده و در پایین دست مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

قزلسفلو در خصوص پروژه سازه سرشاخه‌گیر حوزه گرمابدشت گفت: این سازه‌ها مانند سد عمل کرده و جریانات واریزی، سنگ‌ها و تنه‌های درخت را پشت سر خود نگه می‌دارند و در نتیجه آب را به همراه رسوبات ریزدانه از حوزه خارج کرده و مشکل گرفتگی پل‌ها را هموار می‌کند. 

پروژه سنگی ملاتی سرشاخه‌گیر گرمابدشت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افتتاح شد

پروژه سازه سنگی ملاتی بتنی حوزه آبخیز گرمابدشت با حضور فرماندار گرگان، مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و کارشناسان آبخیزداری اداره کل افتتاح شد.
این پروژه ها با هدف تغذیه آبخوان ها و سفره آب زیرزمینی، مدیریت سیلاب و کنترل جریانات و رسوبات واریزی و تثبیت بستر احداث می شود. 
انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول