اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران

اروپا نشان داد از توان لازم در برابر فشار آمریکا برخوردار نیست/سرنوشتمان را به SPV گره نزدیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه سرنوشتمان را به SPV گره نزدیم، گفت: اروپا نشان داد که از توان لازم در برابر فشار آمریکا برخوردار نیست.

 اروپا نشان داد از توان لازم در برابر فشار آمریکا برخوردار نیست/سرنوشتمان را به SPV گره نزدیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات سیاست خارجی پاسخ داد.

*اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند

قاسمی در ابتدای این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره SPV (سازوکار ویژه مالی اروپا) و اینکه آیا مذاکرات با اروپا در این زمینه پایان یافته است؟ گفت: مدتی است مذاکرات ایران با اروپا و ۱+۴ در جریان است.بنا به خواست این کشورها و جامعه جهانی بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی برای حفظ برجام و تعهد طرف‌ مذاکره با ایران منهای آمریکا برای تامین منافع حاصل از برجام برای جمهوری اسلامی ایران قرار شد مذاکرات  با اروپا و ۱+۴ برای یافتن سازوکار مالی برای تبادل همکاری‌ها در دورانی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه خود را مجددا بازگرداند، انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در طول زمان یکسری واقعیات خود را نشان داد، اظهار داشت: پیچیدگی‌ ایجاد یک چنین سازوکار جدیدی با توجه به شرایط تحریم بین ایران و این کشورها و همچنین فشار بی اندازه و قلدرمابانه آمریکا بر کشورهای اروپایی، باعث شد تا حد زیادی این موضوع زمانبر شود و بیش از حد مذاکرات و تلاش برای نهایی شدن این سازوکار به طول بینجامد.

وی افزود: علاوه بر اراده سیاسی اتحادیه اروپا که به هر حال مشهود بود و در سخن مکررا در این باره صحبت کردند و خواهند کرد؛ ولی در عمل اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علیرغم تاریخ‌هایی که مشخص کرده بودند و وعده‌هایی که وجود داشت، نتوانستند این سازوکار را به مرحله نهایی خود که مورد قبول ایران باشد، برسانند. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سه فاکتور شامل پیچیدگی این مکانیسم، فشار بی حد و اندازه آمریکا و ناتوانی اتحادیه اروپا در قبال آمریکا و سیطره دلار و اقتصاد آمریکا بر موسسات مالی و شرکت‌های اروپایی، افزود: ما هنوز این موضوع را دنبال و در دستور کار داریم و امیدواریم اروپا در این برهه حساس و در این آزمون جدی بتواند از هویت، ارزش‌ها و استقلال خود در قبال آمریکا و دلار دفاع کند و از حیثیت اروپا بتواند در یک دفاع منطقی، در اتمام این سازوکار موفق باشد و گامی به جلو بردارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: اگر اروپا نتواند این سازوکار را به سرانجام برساند باید منتظر فشارهای بیشتر اقتصاد آمریکا بر اروپا و عواقب جانبی آن در آینده باشد که فکر می‌کنم برای اروپا به لحاظ حیثیتی و هویتی، موضوع ناخوشایندی حتما خواهد بود.

*سفر عراقچی به افغانستان

وی درباره سفر عراقچی به افغانستان که ظریف پیش از این اعلام کرده بود هم گفت: برنامه این سفر در آینده نزدیک خواهد بود، ظرف یکی دو هفته آینده براساس تفاهم قبلی و بعد از سفر آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که هفته گذشته به افغانستان داشتند، این سفر برای مباحث جدی دو کشور از جمله حوزه همکار‌ی‌های اقتصادی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تاریخ این سفر تنظیم شده و در زمان سفر اعلام خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در این سفر دنبال خواهد شد بحث سند راهبردی بین دو کشور است. در برخی از کمیته‌های پنجگانه یکی دو موضوع جزیی باقیمانده بود که باید مجددا دو کشور و افغانستان درباره آن مطالعه و نظر مقامات عالی دریافت می‌شد و این مباحث در چارچوب مذاکرات خواهد بود.

قاسمی بیان کرد: امیدواریم با توجه به اینکه مقدمات نگارش متن این سند آغاز شده، بتوانیم در این سفر گام بلندی برای آماده‌سازی این سند همکاری‌های همه جانبه درازمدت برداریم که باید توسط روسای جمهور ایران و افغانستان در زمان خود امضا شود.

*حضور هیأتی از طالبان در تهران و مذاکره با عراقچی

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤالی ضمن تأیید رسمی خبر سفر هیأتی از طالبان به تهران عنوان کرد: من این خبر را تأیید می‌کنم، بعد از سفر آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان و دیدارهایی که در  این کشور داشتند و اخبار آن در رسانه‌ها منتشر شد، دیروز (یکشنبه) نهم دی ماه هیأتی از طالبان در تهران بود و مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزارت امور خارجه در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

وی افزود: هیات ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه با هیات اعزامی طالبان گفت‌وگو کرد و مذاکرات مبسوطی در این خصوص صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از اراضی و سرزمین‌ افغانستان در اختیار طالبان است و با توجه به ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلاتی که در درون افغانستان وجود دارد، با تمایل و اعلام و مطرح کردن این موضوع با دولت اشرف غنی این مذاکرات انجام شد و این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان بود.

وی بیان کرد: هدف اصلی این مذاکرات یافتن راهکار و یا زمینه‌‌هایی تسهیل کننده برای کمک و مساعدت به گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغان و دولت این کشور، برای پیشبرد روند صلح در افغانستان است.

قاسمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به مرزهای طولانی با افغانستان و پیشینه تاریخی و فرهنگی خودش و به عنوان یک نقش آفرین مهم در منطقه که صلح، ثبات و امنیت را برای منطقه جستجو می‌کند این علاقه‌مندی را داشت و بعد از مذاکراتی که با دولت افغانستان انجام داد، برای ورود به این داستان و انجام این مذاکرات این گفت‌وگو را صورت داد که بتواند به سهم خود نقش اساسی و مهم‌تری را در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ایفا کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: این گامی است که اهدافش مشخص است، الزاما به معنی یکسان بودن مواضع و همسویی در مواضع با این گروه نیست. ما مواضع خودمان را داریم، مواضع ما روشن و شفاف است و این گروه هم مواضع خود را دارد و نهایتا در عرصه سیاست و با توجه به شرایط خطیر منطقه، لازم بود این گفت‌وگوها آغاز شود و بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌توان در این زمینه کمک کار مذاکرات و گفت‌وگوهای بین افغانی و دولت افغانستان بود یا خیر.

قاسمی اضافه کرد: این مذاکرات دیروز در محل وزارت خارجه انجام شد، مذاکرات طولانی و مهمی بود. امیدوارم بتواند ثمراتی را برای ملت دوست و برادر افغانستان و تثبیت امنیت و ثبات در این کشور در دوران جدید داشته باشد. 

*تنها کشوری نیستیم که با طالبان گفت‌وگو کردیم

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات با طالبان گفت که گفت‌وگو با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است و ایران برای تسهیل کردن گفت‌وگوهای بین افغانی و گروه‌های مختلف افغانستان و کمک به دولت افغانستان که از طریق مذاکره و طرق مسالمت‌آمیز در پای میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند و شاهد افغانستان با ثبات‌تر و آرامتر و بهتری برای مردم افغانستان باشیم، تلاش می‌کند.

وی یادآور شد: ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت کردیم، بسیاری از کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و دیگر کشورها با طالبان مراودات، صحبت‌ها و تبادلاتی را دارند و ما به عنوان ایران اولین و تنها کشور نیستیم ولی شرایط منطقه و افغانستان و نقش ما به عنوان یک بازیگر سازنده که امنیت منطقه برایش مهم است و مردم منطقه طی سالیان گذشته با آن آشنا هستند، می‌تواند رسالت بهتر و بیشتری را برای کمک به مردم افغانستان داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: این صحبت‌ها در این چارچوب انجام شد و می‌تواند ادامه نیز یابد.

*سفر قریشی به تهران

وی سفر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به تهران را در ادامه سفر ظریف به این کشور و در راستای پیگیری مسئله مرزبانان ایرانی و مسائل دوجانبه برشمرد.

*سفر عمران خان به تهران در دستور کار روابط

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران در دستور کار روابط است ولی تاریخی برای آن مشخص نشده است.
قاسمی افزود: ابراز تمایلی برای این سفر بوده و با سفر کاملا موافقیم، استقبال می‌کنیم، ولی زمان مشخصی برای این سفر تعیین نشده است.

*خبری بی ربط

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر درخواست‌های مکرر آمریکا برای همکاری با سپاه قدس هم گفت: خبر بی ربطی است و درست نیست و بهتر است از مقامات نظامی بپرسید، اگر چه فکر می‌کنم این از سوالات تخیلی و ساختگی است.

*استقبال از بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورها در سوریه

خبرنگاری درباره آینده حضور سیاسی و اقتصادی ایران در سوریه سؤال کرد که قاسمی روابط ایران و سوریه را تنگاتنگ خواند و گفت: ایران تنها کشوری است که از آغاز بحران در سوریه به کمک مردم سوریه شتافت و از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حمایت کرد، آن هم در زمانه‌ای که اکثر کشورهای جهان و بسیاری از کشورهای منطقه تصور دیگری درباره آینده سوریه داشتند و فکر می‌کردند نهایتا گروه‌های اشغالگر و تروریستی که به این کشور رخنه کرده‌اند، می‌توانند حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را تحت الشعاع خود قرار دهند و در پایتخت این کشور حکومتی را برای خود دست و پا کنند.

وی افزود: این ایران بود که با یک تحلیل دقیق و درست در کنار مردم سوریه ایستاد و امروز اکثریت جهان به همان نقطه نظرات ابتدایی روزهای نخست بحران که ایران به آن توجه داشت، توجه می‌کنند و یک آغازی برای مراجعه مجدد به سوریه و باز شدن سفارتخانه‌های دیگر کشورها در سوریه مشاهده می‌شود.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وضعیت سوریه امروز برای جامعه جهانی روشن است و با توجه به حضور سازنده ایران و کمک‌های مستشاری ایران به این کشور، معتقدم در دوران پس از بحران که مشکلات باقیمانده در آن کشور حل شود و در دوران بازسازی حتما ایران می‌تواند در کنار مردم سوریه و دولت این کشور، نقش سازنده خود را که به عنوان نقش آفرین مهم در منطقه برای ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی حضور داشته، این کار را ادامه دهد.

 وی گفت که به روابط ایران و سوریه خوشبین هستم و افزود: اگر چه کشورهای دیگری حتما در سوریه حضور خواهند داشت و ما از بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورها در سوریه و همکاری‌های دیگران در این کشور استقبال می‌کنیم.

* هدف برجام فقط یک هدف نبود

خبرنگاری درباره اظهارات ظریف مبنی بر اینکه هدف برجام اقتصادی نبود از قاسمی سؤال کرد هدف برجام چه بود؟ که وی گفت: راجع به این قضیه خیلی صحبت کردیم.هدف برجام یک هدف نبود، برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران موضوعات مختلفی را دنبال می‌کرد و در مقاطع مختلف و براساس سؤالات گوناگونی که مطرح می‌شود می‌توان پاسخ‌های مختلفی را درباره اهداف برجام مطرح کرد و با توجه به نوع سؤال کننده و یا محلی که سخنرانی در آنجا ایراد می‌شود، ممکن است به تناسب ابعادی از این قضیه روشن‌تر شود.

وی افزود: ما علاوه بر رفع تحریم‌ها، مباحث سیاسی و اقتصادی و بحث امنیت و خیلی مباحث دیگر در مقوله اهداف برجام قرار می‌گیرد که فکر می‌کنم بعد از این سالیان می‌توان به ابعاد برجام و رسیدن به این تفاهم و آثار و عواقب آن نگاه و تحلیل کرد و به آن توجه داشت.

* بحث نفت در برابر غذا را رد می‌کنم

خبرنگاری با بیان اینکه سازوکار ویژه مالی اروپا SPV در گام نخست نیازها و کالاهای انسانی را در برمی‌گیرد و برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که این همان طرح نفت در برابر غذاست، نظر قاسمی را جویا شد که وی پاسخ داد: قطعا تحلیلی که به کار برده می‌شود، نفت در برابر غذا را رد می‌کنم و چنین بحثی وجود ندارد. اگر این سازوکار به مرحله اجرا گذاشته شود، همه کالاها و اقلام را می‌تواند در بر بگیرد و صرفا برای نه داروست و نه غذا و نه الزاما تنها برای نفت.

وی ادامه داد: می‌تواند حوزه وسیعی از مبادلات بین ایران و کشورهای اروپایی و اگر بتواند از ویژگی‌های اساسی‌تری برخوردار باشد حتی می‌تواند به عنوان نقطه اتکا برای استفاده از این سازوکار بین ایران و دیگر کشورهای غیر اروپایی نیز با همکاری اروپایی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

* اگر نیازی به کمک مستشاری ایران در عراق باشد، حتما کمک خواهیم کرد

به گزارش فارس، اظهارات ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد مبنی بر اینکه نیروهای مستشاری ایران، خاک عراق را ترک کردند و اینکه آیا این به خواست دولت عراق بوده یا ایران؟ سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و قاسمی در این خصوص گفت: حضور مستشاری ما در عراق به درخواست دولت عراق و برای مبارزه با داعش و گروه‌های مشابه تروریستی بود که خوشبختانه با تلاش مردم و دولت عراق، نیروهای نظامی و دفاعی این کشور این نوع کمک‌ها، وضعیت در عراق با تحول جدی تا امروز مواجه شد و آن آزادسازی اراضی عراق و اخراج تروریست‌ها از سرزمین این کشور بود.

وی ادامه داد: نهایتا این احساس وجود داشت که در برهه کنونی نیازی برای حضور مستشاری ایران در آنجا وجود ندارد و چون بنا به درخواست دولت عراق با هدف مشخص در آنجا حضور داشتیم در شرایط جدید احساس کردیم نیازی به حضور ما در آنجا نیست و توان دفاعی و نظامی عراق می‌تواند در صورت نیاز با تروریست‌ها مقابله کند.

قاسمی در عین حال بیان کرد: اگر شرایط خدای نکرده تغییر کند و مجدداً دولت عراق نیازمند کمک‌های مستشاری ایران باشد، قطعا ایران با توجه به روابط دو ملت و مواضعی که نسبت به تروریسم داشته و دارد و امنیت و ثبات در منطقه، حتما مجدداً کمک کار مردم و دولت عراق خواهد بود.

*سفر دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به تهران

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تهران و خبرهای منتشر شده درباره سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران بر مواضع ایران در قبال مسئله مهم فلسطین در جهان اسلام و ارتباطات مستمر ایران در چهار دهه گذشته با مردم فلسطین و گروه‌های فلسطینی تأکید کرد و گفت: در مقاطعی که نیاز بوده این سفرها و نشست‌ها و تبادل دیدگاه‌ها انجام شده و این سفر برای بررسی آخرین تحولات فلسطین در این دوره حساس بود و مذاکرات خوبی در تهران انجام شد.

وی افزود: بدون شک با توجه به نوع مواضع ما که تغییرناپذیر است، با توجه به اشغالگری رژیم صهیونیستی، تبادل آرا و رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت و فکر می‌کنم بسیار سودمند و کمک کار برای طرفین است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اسماعیل هنیه به تهران نیز بیان کرد: من در این باره صحبتی نمی‌توانم بکنم. در آینده ممکن است اطلاعات بیشتری را به شما بدهم.

*سفر دزدانه ترامپ به عراق

دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره اعزام ناو آمریکایی به خلیج فارس و دلایل ترامپ برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق و اینکه ترامپ به دنبال ماجراجویی در منطقه و انجام عملیات علیه ایران است، اظهار داشت: سیاست‌های آمریکا و ترامپ درباره مسائل جهان و دیگر نقاط جهان و غرب آسیا و منطقه ما و عراق، روشن است. ولی آنچه که در عرصه میدان و زمین اتفاق می‌افتد و وجود دارد، الزاما همان چیزی نیست که با مواضع آقای ترامپ و آرمان‌ها و ایده‌آل‌های ایشان سازگاری داشته باشد.

وی افزود: آقای ترامپ به مناسبت ایام کریسمس و بازدید از پایگاه آمریکا در این کشور سفری به عراق داشت و جملاتی که خودش بیان کرد، قابل بررسی، تعمق و تأمل و تفسیر است. آقای ترامپ به این اشاره کرد که اسلاف ایشان هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردند و به عبارتی این مفهوم را رساند که الان بعد از این همه هزینه باید ما به صورت مخفیانه و دزدانه وارد عراق شویم و سریع هم آنجا را ترک کنیم.

قاسمی اضافه کرد: فکر می‌کنم این سخن و نوع سفر ایشان می‌تواند کلید واژه‌های بسیاری را برای آینده تعریف کند. دیری نخواهد پایید که به جای هفت هزار میلیارد دلار، چندین برابر این رقم را آمریکا هزینه کند و حتی نتواند به این شکل مخفیانه و شبانه حتی به یک کشور منطقه سفر کند. زمان آن فرارسیده که مردم آمریکا از دولتمردانشان سؤال کنند که چرا به جای این هفت هزار میلیارد که در عراق، سوریه و یمن و مناطق دیگر این منطقه هزینه کردند برای کشتار، آوارگی، بی خانمانی، گرسنگی و بیماری، چرا این هزینه‌ها را برای مردم آمریکا و ارتقای کیفیت زندگی طبقات فرومایه در آمریکا استفاده نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در آینده نه چندان دور مردان و حاکمان کاخ سفید باید به این سؤال مهم مردم آمریکا پاسخ دهند که این کشور به چه دلیل و برای چه منظور از جیب  ملت آمریکا و مالیات دهندگان آمریکایی، به خودش حق می‌دهد زیاده خواهی کند و به این مناطق بیاید و منشأ آشوب، نزاع، درگیری، نابسامانی، بی ثباتی و فلاکت برای مردم منطقه شود.

وی افزود: دیر یا زود دولت آمریکا به این جمع بندی خواهد رسید که نمی‌تواند در عصر جدید و زمان حال، مثل گذشته و با ابزار گذشته که متعلق به امروز نیست، به سایر کشورها مراجعه کرده و بخواهد مطامع خودش را دنبال کند.

قاسمی گفت: جهان، جهان دیگری است و مردم جهان از بیداری بسیاری برخوردارند همانطور که در عراق دیدیم احزاب، گروه‌ها و مردم عراق با این سفر مخالفت‌های بسیاری داشتند و مواضع بسیار منفی نسبت به آمریکا اتخاذ کردند و این سفر شاید توهینی به حاکمیت و تمامیت ارضی مردم عراق تلقی شود.

* سفر روحانی به روسیه

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره سفر روحانی به روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در مسکو سؤال کرد که قاسمی گفت: نشست‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه و همچنین ایران، روسیه و آذربایجان در دستور کار سه کشور است و دفتر ریاست جمهوری درباره زمان و کم و کیف آن اطلاع رسانی خواهد کرد.

* از بانوان هم در لیست سفرای جدید خواهیم داشت

یکی از خبرنگاران درباره اظهاراتی قبلی ظریف مبنی بر معرفی دو سفیر زن سؤال کرد که قاسمی گفت: من نه اسمی دارم نه مطلبی برای بیان. می‌دانم که این سیاست وزیر محترم و وزارت خارجه و دولت برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بانوان کشور در حوزه‌های مختلف است و وزارت خارجه نیز با یک نگاه جدی و مثبت در این زمینه حرکت کرده است. ما تقریبا برای اکثریت کشورهایی که  سفرای آنها در اتمام ماموریتشان هستند و سفرای جدید باید معرفی می‌شدند، اقدامات لازم را انجام دادیم و در طی سیر پروتکلی مرسوم خودشان هستند.

وی افزود: در انتهای کار و نهایی شدن این مراحل، حتما با ذکر نام و محل ماموریت اطلاع رسانی لازم خواهد شد، ولی حتما در لیست از بانوان محترم هم به عنوان سفیر یا سفرای جدید خواهیم داشت.

*من به مسائل داخلی عربستان ورود نخواهم کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر وزیر خارجه عربستان و تاثیر آن بر سیاست خارجی این کشور و احتمال گشایش در روابط تهران و ریاض که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود، بیان کرد: تغییرات بدین سان در عربستان جدید نیست و در گذشته هر از چند سالی تغییراتی در سطح وزرا و دیگر مقامات عربستان داشتیم، شاید حساسیت این تغییرات بعد از تحولاتی است که در منطقه وجود داشته و دیگر مسائلی که به عربستان مربوط می‌شد و وضعیت جدیدی را برای این کشور به وجود آورد، شاید حساسیت توجه به کابینه و تغییرات جدید از این جا ناشی شود، ولی این مسئله داخلی عربستان است و من به مسائل داخلی عربستان ورود نخواهم کرد.

وی گفت: امیدواریم وضعیت جدید در منطقه اعم از تحولاتی که در یمن آغاز شد، در استکهلم و وضعیت سوریه و این تحولات در درون عربستان بتواند یک نگاه واقع بینانه و دقیق‌تری را برای دولتمردان عربستان به ارمغان بیاورد که با یک نگاه دقیق‌تری، تحولات منطقه‌ای و حتی به جمهوری اسلامی توجه کنند و بدانند که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند کشور دیگری را حذف و خود را جایگزین آن کند.

قاسمی ادامه داد: تحولات دوران اخیر و به خصوص شاید تحول در سوریه و یمن، نشان می‌دهد که دیگران نمی‌توانند با ابزارهایی مثل به کارگیری درآمدهای نفتی، دلار یا سلاح‌های پیشرفته و جنگ، سرنوشت یک کشور یا حاکمیت‌ها را تغییر دهند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدوارم یک واقع بینی در مجموعه کشورهای منطقه به خصوص عربستان وجود داشته باشد و بتواند فضای جدید و دولت جدید در مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز، ثبات، امنیت و همگرایی و حرکت به سمت همسویی و همگرایی بیشتر برای همکاری‌های بیشتر در راستای ثبات و امنیت منطقه ایجاد کند.

*عمق و تعمیق روابط و همسایگی به معنی سفر نیست

خبرنگاری گفت به نظر می‌رسد وزارت خارجه در بحث بهبود روابط با همسایگان منفعل است و سفرهایی از این کشورها و متقابلا از ایران به این کشورها صورت نمی‌گیرد، که قاسمی در این باره گفت: صحبت‌های شما را نمی‌پذیرم و رد می‌کنم. چنین نیست، سیاست جمهوری اسلامی ایران نگاه عمیق به روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی بوده، هست و خواهد بود. البته بیش از گذشته حتی ما به این سیاست و رفتار در قبال همسایگان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: شاید ایراد سؤال شما که شما را از یک نقطه به یک جمع بندی مشخصی رهنمون کرده این است که روابط را با همسایگان و کشورها در تعدادی از سفرها خلاصه می‌کنید. عمق و تعمیق روابط و همسایگی به معنی سفر نیست، اگر آماری تهیه کنیم میزان تبادلات هیأت‌های ما با کشورهای همسایه چه در سطح وزیر خارجه و چه در سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، بسیار است و ما امروز در وضعیت مناسبی با بسیاری از همسایگان خود قرار داریم.

قاسمی گفت: هیچ وقت ما این تعداد سفر و عمق روابط با آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه، عراق و افغانستان و دیگر کشورها نداشتیم، چه به لحاظ حجم همکاری‌های اقتصادی و چه مکانیسم‌هایی که برای رایزنی و مشورت درباره روابط دوجانبه و بررسی تحولات منطقه‌ای و جهانی و رایزنی‌های مشخص داشته و خواهیم داشت. ما کاملا در این مسیر حرکت می‌کنیم، ولی قطعا با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌ها بین ما و کشورهای همسایه می‌توانیم هنوز و باز گام‌های بلندی را برای تعمیق روابط داشته باشیم و در این مسیر حرکت می‌کنیم و امیدوارم در آینده بتوانیم باز هم شاهد همکاری‌های هر چه بیشتر بین ملت‌های منطقه،‌ ایرانیان و همکاری بین دولت‌ها باشیم.

* روند آستانه تنها روند موجود و روندی موفق

به گزارش فارس، یکی از خبرنگاران درباره دستور کار نشست آتی روند آستانه سؤال کرد که قاسمی گفت: سیر تحولات روند آستانه مشخص است و تا اینجا گام‌های بلندی برداشته و قرار است این روند به صورت جدی به کار خود تا رسیدن به اهدافش ادامه دهد.

وی افزود: مسائلی در حوزه مسائل سیاسی سوریه باقیمانده از جمله تدوین کمیته قانون اساسی و تعیین نمایندگان و ... و موضوعات و مسائل زیادی هنوز وجود دارد که می‌تواند توسط روند آستانه به عنوان تنها روندی که وجود دارد و موفق است، ادامه یابد تا انشاءالله در آینده وضعیت سوریه از هر نظر به ثبات و امنیت لازم برسد.

* اقدام قابل سرزنش برزیل در انتقال سفارتش به بیت المقدس

خبرنگاری درباره تصمیم برزیل برای انتقال سفارتش به بیت المقدس و تاثیر سفر اخیر نتانیاهو به برزیل بر روابط تهران و برازیلیا سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: سیاست کشورها به خودشان مربوط است ولی انتقال سفارت اقدام قابل سرزنشی است و کمکی به صلح، ثبات، امنیت و احقاق حقوق مردم فلسطین نخواهد داشت و می‌تواند در ادامه سیاست‌های رژیم صهیونیستی زمینه‌ای را برای گسترش بی ثباتی و ناامنی بیشتر و تضییع حقوق فلسطینی‌ها فراهم کند.

وی تأکید کرد: ما از دیرباز با برزیل روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف و تجارت و برخی همکاری‌های دیگر اقتصادی داشتیم که نهایتا ادامه خواهد یافت و ما علی‌رغم حفظ مواضع خود نسبت به این رفتار برزیل، ارتباطات خودمان را با این کشور خواهیم داشت.

*سوریه باید بتواند به عنوان یک کشور مستقل، روابط خارجی خودش را داشته باشد

خبرنگاری درباره موضع ایران در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های امارات و بحرین در سوریه سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: چیزی که برای ما مهم بود و هست، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و اخراج تروریست‌ها از سوریه بود که این اهداف محقق شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: سوریه باید بتواند به عنوان یک کشور مستقل، روابط خارجی خودش را داشته باشد و با همه کشورهای جهان همانگونه که مردم سوریه و دولت آن کشور علاقه‌مندند روابط داشته باشد، چه در عرصه مسائل سیاسی و چه اقتصادی و این بازگشت‌ها و حضور سایر کشورها که روزی تصور می‌کردند ظرف اندک زمانی شرایط در سوریه تغییر می‌کند، قطعا مورد استقبال ماست و نشانگر این است که همه باید به حاکمیت‌ها در منطقه احترام بگذاریم و کسی نمی‌تواند جای دیگری را پر و اشغال کند.

وی گفت: ما از حضور دیگر کشورها چه منطقه و چه دیگر کشورها که به سوریه‌ای که اقتدار و دفاع خودش را از تمامیت ارضی و حقوق خود نشان داده، باز می‌گردند به عنوان وضعیت مثبت استقبال می‌کنیم.

* ادعاهایی که از سر جهالت مطلق بیان می‌شود/تبریک سال نو میلادی

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه‌ تصویب شده توسط آمریکا و کانادا مبنی بر عدم رعایت حقوق مسیحیان در ایران و در پیامی به مناسبت سال نو میلادی، سال نو را به هموطنان مسیحی تبریک گفت و افزود: امیدوارم سال ثمربخشی برای آنها باشد و بتوانند در شرایط بهتر و با آرامش بیشتری زندگی کنند و آنچه که دیگران در مورد اقلیت‌های مذهبی یا پیروان ادیان مختلف در ایران صحبت می‌کنند، یا از جهالت مطلق است و ناآگاهی و یا از روی غرض ورزی.

وی با بیان اینکه شیطنت‌هایی گهگاه توسط کشورهایی که مواضع آنها نسبت به مردم ایران روشن است، وجود دارد که خصمانه است و نه از سر دلسوزی و آگاهی و جدید هم نیست، اظهار داشت: در دهه‌های گذشته همواره با این نوع جنگ روانی و تبلیغات منفی مواجه بودیم و بهترین دفاع را خود این پیروان ادیان مختلف در ایران همواره داشته‌اند و با توجه به امکاناتی که دارند و می‌توانند آزادانه زندگی و آداب مذهبی خود را به جا بیاورند. 

قاسمی افزود: این کشورها چیزی را جز جنگ روانی و ایجاد فشار بر ایران دنبال نمی‌کنند و سخنان و کلامشان بی ربط و نابه‌جاست.

* از ملاقات گابریل با یکی از سران قوا هیچ اطلاعی ندارم

یکی از خبرنگاران با اشاره به سفر زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان و اینکه گابریل در این سفر در دیدار با یکی از سران قوا عنوان کرده که اروپا هرگز کاری برای شما انجام نمی‌دهد و در حال بازی کردن با کارت ایران است، به اظهارات نسبت داده شده به قاسمی درباره کار با اروپا نیز اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی پاسخ داد: خوشحالم در وزارت خارجه هستم و از ملاقات گابریل با یکی از سران قوا هیچ اطلاعی ندارم و چنین ملاقاتی را تأیید نمی‌کنم؛ مگر اینکه شما و همکارانتان و خبرگزاری شما احتمالا با دوربین و شنود در این جلسه حضور داشتید و به شکلی که صورت مذاکره را بیان کردید، برای دوستان مفید بود که صورت مذاکره یک ملاقات را با یکی از سران قوا تشریح کردید و من باید بررسی کنم که این ملاقات در کجا بوده و چنین خبری را تایید نمی‌کنم.

وی افزود: در مورد من (اظهارات نقل شده) دروغ دیگری است که متاسفانه خبرگزاری شما آن را نشر داد و از قول یک نماینده بسیار محترم مجلس و بعد هم اظهار کرد که بنده باید تحت تعقیب قرار بگیرم. بنده چنین صحبتی را جایی نداشتم و این ادبیات و کلامی که به کار بردید، نه ادبیات و نه کلام و نه اعتقادات پشت ذهن من است.

قاسمی بیان کرد: من به اندازه کافی با حوزه اروپا کار کردم و آشنا هستم و شجاعت و شهامت بیان دیدگاه‌های خود را در زمان لازم حتما دارم و در گذشته نیز در برخی روزنامه‌ها درباره برخی مسائل اروپا نوشتم، ولی از شما تعجب می‌کنم که این نوع سؤالات را مطرح می‌کنید و درباره یکی از سران قوا و صحبتی که شده، اطلاع دارید.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: متاسفانه در آن مورد هیچ ندارم و درباره خودم هم تکذیب می‌کنم. این ادبیات و کلام شما بود که از نهاد ما پیدا کرده بودید و احتمالا مطرح کرده بودید.

*سرنوشتمان را به SPV گره نزدیم

خبرنگاری درباره اعلام دولت سوئیس برای راه‌اندازی کانال مالی به منظور صدور مجوز به شرکت‌های این کشور برای صادرات غذا و دارو به ایران سؤال کرد که قاسمی گفت: از روزی که ما مذاکرات را با اروپا آغاز کردیم و در این مورد صحبت کردیم، ساعت‌های متمادی کار کارشناسی شد و در درون اتحادیه اروپا نیز مباحث زیادی وجود داشت، ما امید صد در صدی در حوزه سیاست و در عرصه جهانی معمولا به هیچ جا نداریم. ما اهداف خودمان را به طرق مختلف و در اشکال گوناگون دنبال می‌کنیم.

وی گفت: ما به صورت صد درصدی هیچ وقت به SPV دل نبستیم و سرنوشتمان را به آن گره نزدیم. اگرچه سازوکار شکل گیرد کار موثر تاریخی است. اما از همان ابتدا با بسیاری از کشورها و حوزه‌های مختلف برای تبادلات و کارهای تجاری و به خصوص برخی اقلام مشخص مثل دارو کار و مکانیسم‌هایی را تعریف کردیم که عمدتا علاقه نداریم راجع به همه آن کشورها و تفاهماتی که داشتیم به صورت علنی و رسمی صحبت کنیم، چون می‌دانیم معاندان، استکبار و آمریکا به دنبال قطع این کانال‌ها یا برخورد با منافع جمهوری اسلامی در هر کجای از جهان هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما ابزارها و راهکاری مختلف و سازوکارهای دیگری را با دیگر کشورها داشتیم، چه در حوزه آسیا، چه در حوزه برخی از کشورهای اروپایی مثل سوئیس و حتی کشورهای دیگر، ولی ما در کنار سازوکار مالی با اروپا اقدامات بسزا و ثمربخشی را داشتیم و به هیچ نقطه مشخصی امید نبستیم و آنچه برایمان مهم است تامین منافع مردم و مصالح کشور است.

* توصیه‌ها برای سفر هموطنان به گرجستان

خبرنگاری درباره سفر هموطنان ایرانی به گرجستان سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه مذاکراتمان را به صورت جدی با دولت گرجستان دنبال کردیم، اظهار داشت: هیأت کنسولی ما هفته گذشته در گرجستان بود و به صورت مفصل با برخی مقامات صحبت و یک مقدار آسیب شناسی‌ها و مشکلاتی که زمینه ساز این برخوردهای ناهنجار و ناپسند نسبت به شهروندان ما بود، مورد بررسی قرار گرفت و مذاکرات ادامه دارد.

وی افزود: هنوز توصیه می‌کنیم برای سفر به گرجستان با دقت و آگاهی و مدارک لازم سفر کنند که دچار مشکل نشوند. از رجوع به برخی موسسات ناشناخته و آژانس‌های بی نام و نشان که گهگاهی پیدا می‌شوند و با فریبکاری و دریافت مبالغ و وعده‌های اشتباه شهروندان ایرانی را با مشکلات مواجه می‌کنند، بپرهیزند و امیدوارم با مذاکراتی که هست ساماندهی بهتری کنیم و مشکلاتی که وجود داشته دیگر برای ایرانیان تکرار نشود.

*خبری که پایه و اساس ندارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره توقیف دو شناور ایرانی در آب‌های کویت توسط گارد ساحلی کویت نیز گفت: اخباری که مطرح شده پایه و اساس ندارد. ما با افراد متقلبی روبرو بودیم که با اسناد جعلی از ایران به کویت می‌رفتند و با یکسری اسناد جعلی به بندر ایرانی مراجعت می‌کردند. سفارت ما و وزارت خارجه و بخش‌های ذیربط این موضوع را از ابتدا دنبال کردند و اینکه کشتی‌‌های قانونمند دچار مشکلی شده باشند درست نیست و مشکل در درون این شرکت یا کسانی که اجاره کردند، بوده است و نمی‌توان آن را به این موضوع ارتباط داد که کشور همسایه معضلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول