اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی:

قیمت بالای چوب علت اصلی برداشت درخت از باغ‌های منطقه ارسباران

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: قیمت بالای چوب علت اصلی برداشت درخت از باغ‌های منطقه ارسباران است.

قیمت بالای چوب علت اصلی برداشت درخت از باغ‌های منطقه ارسباران

به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر، محمدرضا حسن زاده امشب در جمع کارکنان و مسوولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی بخش آبش احمد اظهار داشت: اخیرا قیمت بالای چوب علت اصلی برداشت درخت از باغ‌های کشاورزی بوده و در حال حاضر الزامات لازم مبنی بر منع خرید و فروش و بارگیری محموله‌های چوبی و درختی با هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی استان به عمل آمده است.

وی متذکر شده است: مسوولان و متولیان امر در جهت پیشگیری از حمل مجدد درختان بایدنسبت به درختان دپو شده در محل نگهداری و خرید و فروش آنها چاره‌اندیشی و تعیین و تکلیف کنند.

حسن‌زاده گفت:باید در جهت حفظ جنگل‌های ارسباران که بازمانده جنگل‌های وسیع چندین ساله است،  دست به دست هم بدهیم تا آن را  حفظ کنیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی افزود: این موضوع که یک‌سری عوامل سودجو جنگل‌های ارسباران را  به بهانه‌هایی از جمله صنعت چوب، قیمت بالا و ممنوعیت قطع درخت در شمال، قطع کنند من به شدت مخالفم.

گفتنی است‌، وسعت جنگل‌های ارسباران 164 هزار هکتار بوده که از این وسعت 148 هزار هکتار به عنوان جنگل حمایتی و حفاظتی گزارش شده است.

گونه‌های گیاهی ارسباران شامل؛ بلوط اوری، بلوط سفید، ممرز، کرب، کرکو، کیکم، سرخدار، بارانک، گیلاس وحشی، آردوج، بنه، تیس، ملچ، اوجا، ذغال اخته، قره غات، ال، پر و ... است.

میانگین بارندگی در جنگل‌های ارسباران حدود 300 تا 450 میلی‌متر گزارش شده است. در ارسباران به دلیل شرایط اقلیمی خاص آب و هوایی، دارای یک‌هزار و 72 گونه گیاهی و 97 گونه چوبی گزارش شده است که این منطقه حفاظت شده با 78 هزار و 560 هکتار که حدود 56 درصد این ناحیه را شامل می‌شود و جزو یکی از نه ذخیره‌گاه بیوسفر ایران است.

ارسباران از نظر تنوع زیستی بسیار متنوع بوده و یگانه زیستگاه یکی از نادرترین پرندگان دنیا به نام سیاه خروس است. 

از دیگر گونه‌های جانوری می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گراز، شوکا، کل و بز، کبک دری، کبک چیل، قرقاول و... اشاره کرد.

جنگل‌های ارسباران با 164 هزار هکتار وسعت در محدوده کوه‌های قره داغ و رودخانه ارس قرار گرفته است. ارسباران منطقه وسیعی است که دارای 900 هزار هکتار وسعت بوده و از دو بخش ارسباران شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/ 60021/ 40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول