اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ترکمنستان 2018؛ از میزبانی وزنه‌برداران و ریاست همسود تا سفر «روحانی» و «جین بیک‌اف»

انتقال ریاست دوره‌ای جامعه همسود از تاجیکستان به ترکمنستان، سفر رئیس جمهور ایران به «عشق آباد»، برگزاری نشست اعضای صندوق بین المللی نجات دریاچه آرال و برگزاری رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری از مهم‌ترین رویدادهای سال 2018 در این کشور بود.

ترکمنستان 2018؛ از میزبانی وزنه‌برداران و ریاست همسود تا سفر «روحانی» و «جین بیک‌اف»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، انتقال ریاست دوره‌ای جامعه همسود از تاجیکستان به ترکمنستان، سفر رئیس جمهور ایران به «عشق آباد»، سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ترکمنستان، برگزاری نشست اعضای صندوق بین المللی نجات دریاچه آرال، نشست اعضای شرکت‌های حمل‌ونقل آسیای مرکزی و برگزاری رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری از مهم‌ترین رویدادهای سال 2018 در این کشور بود.

خیز ترکمن‌ها برای افزایش تولید گاز

«قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه اولین نیروگاه سیکل ترکیبی گاز با اشاره به برنامه دولت این کشور در بخش صادرات گاز اظهار داشت: «عشق آباد» به دنبال وارد کنندگان جدید گاز است و افزایش استخراج این نوع انرژی را برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با اشاره به نیروگاه مذکور گفت: فعال‌سازی تجهیزات جدید امکانات خوبی برای راه‌اندازی تولیدات مختلف را باز کرده و آلودگی محیط زیستی را کاهش می‌دهد.

«عشق آباد» میزبان کنفرانس بین المللی «ترکمن تل-2018»

کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مخابرات با نام «ترکمن تل-2018» در ترکمنستان با حضور شرکت های معتبر دنیا در تاریخ 11 تا 12 اکتبر در «عشق‌آباد» برگزار شد.

در این نمایشگاه آخرین تولیدات صنعت مخابرات، ارتباطات، صدا و سیما، سامانه‌های ماهواره‌ای و نیز جدیدترین دستاوردها در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

هم‌نوایی عشق‌آباد با تحریم‌های آمریکا

ترکمنستان ضمن پیوستن به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت هواپیمایی «ماهان ایر»، اعلام کرد اجازه عبور هواپیماهای این شرکت از حریم هوایی خود را نمی‌دهد.

طرف ایرانی، ترکمنستان را متهم به نقض مفاد کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری از جمله آزادی حریم هوایی می‌کند که طبق آن هواپیماهای یک کشور از حق عبور از حریم هوایی کشور دیگر بدون فرود آمدن (بدون نشست) برخوردار می‌باشد.

رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در «عشق آباد»

مسابقات وزنه‌برداری جهان با حضور 1500 نماینده از 100 کشور جهان یکم تا دهم نوامبر برگزار شد.

800 ورزشکار در مسابقات به رقابت پرداختند و بقیه مهمانان خارجی وظایف داوری، اطلاع رسانی و دیگر خدمات را انجام می‌دهند.

علاوه بر این بیش از 500 داوطلب از دانشگاه‌های مختلف ترکمنستان برای برگزاری این مراسم کمک می‌کنند.

برگزاری نشست شورای امنیت ترکمنستان خارج از «عشق آباد»

نشست شورای امنیت دولت ترکمنستان به ریاست «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور این کشور خارج از شهر «عشق آباد» برگزار شد.

در این جلسه «بگینچ گونداگدیف» وزیر دفاع، «گیلیچموراد خالیف» رئیس دادگاه عالی، «باتیر اتدایف» دادستان کل، «آتادوردی عثمان اف» رئیس مرزبانی، «بکمراد محمداف» وزیر دادگستری، «مرگن گورداف» رئیس سرویس مهاجرتی و رؤسای دیگر نهادهای دولتی ترکمنستان گزارشی از فعالیت این مؤسسه‌ها در 6 ماه نخست سال ارائه کردند.

«عشق آباد» میزبان رایزنی های سیاسی ترکمنستان و ازبکستان

بر اساس برنامه همکاری بین وزارتخانه‌های امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان برای سال‌های 2017 و 2018 میلادی در شهر «عشق آباد» رایزنی‌های دوره‌ای سیاسی 2 کشور در مسایل کنسولگری برگزار شد.

همچنین تاکید شد که توسعه اقتصادی و مهاجرتی بین ازبکستان و ترکمنستان مستلزم تشدید همکاری‌های متقابل بین سازمان‌های ذیصلاح 2 کشور از جمله بررسی و اجرای درخواست‌های سازمان‌های مامور، ارسال ابلاغیه مربوطه مبنی بر شهروندان یک کشور در خاک کشور دیگر است.

نشست اعضای شرکت‌های حمل‌ونقل آسیای مرکزی در «عشق آباد»

نشست اعضای فدراسیون شرکت‌های حمل‌ونقل کشورهای آسیای مرکزی در «عشق آباد» برگزار شد.

در جلسه مذکور نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل افغانستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین مقامات بانک توسعه آسیایی، سازمان تجارت جهانی، کمیسیون اقتصادی اروپایی و غیره حضور داشتند.

مسائل ایجاد استانداردهای واحد، ساخت گروه کاری برای هماهنگی نهادهای حمل‌ونقل، تسهیلات پرسه‌های گمرکی و کاهش تعرفه‌ها مورد توجه مقامات کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی شد.

برگزاری نشست اعضای صندوق بین المللی نجات دریاچه آرال در «عشق آباد»

نشست کشورهای موسس صندوق بین المللی نجات دریاچه آرال به میزبانی ترکمنستان در اواخر ماه آگوست در پایتخت این کشور برگزار شد.

در این جلسه «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با تأکید بر اینکه دولت این کشور بر وظایف خود در انجمن دفاع از دریاچه آرال توجه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: هدف اصلی ما تقویت ارتباطات و گسترش همکاری‌ها در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی در مناطق نزدیک به دریاچه آرال است.

سفر 2 روزه رئیس جمهور قرقیزستان به ترکمنستان

«سورانبای جن بیک اف»رئیس جمهور قرقیزستان به منظور شرکت در اجلاس نجات دریاچه «آرال» به ترکمنستان سفر کرد.

«رشید مرداف» وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر ترکمنستان از رئیس جمهور قرقیزستان استقبال کرد.

در چارچوب مذاکرات دوجانبه رؤسای جمهوری 2 کشور قرار است 10 سند همکاری از جمله توافقنامه‌های توسعه روابط استراتژیک در بخش‌های مختلف به امضا برسد.

سفر رئیس جمهور ایران به ترکمنستان

«حسن روحانی» به عشق‌آباد سفر کرده و پس از مذاکرات فشرده با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور این کشور، در نشست مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور حضور یافت و راهکارهای توسعه روابط و همکاری‌های تهران-عشق آباد را مورد بررسی قرار داد.

امضای 13 سند همکاری از سوی مسوولان عالی رتبه دو کشور در حضور روسای جمهور و بازدید از شهر مذهبی و تاریخی مرو از دیگر برنامه های رئیس جمهور کشورمان در سفر به ترکمنستان بود.

توقف 100 کامیون‌ تاجیک پشت مرزهای ترکمنستان

وزارت حمل و نقل تاجیکستان با اشاره به عدم دریافت پاسخ رسمی از طرف دولت «عشق‌آباد» پیرامون علت توقف کامیون های این کشور در مرز ترکمنستان به رانندگان تاجیک توصیه کرد از طریق مرز آذربایجان به سمت «دوشنبه» حرکت کنند.

این وزارتخانه به رانندگان تاجیک توصیه کرده که از طریق مرز ایران به آذربایجان و سپس به روسیه، قزاقستان، ازبکستان و از آنجا به سمت تاجیکستان حرکت کنند.

انتقال ریاست دوره‌ای جامعه همسود از تاجیکستان به ترکمنستان

در پایان نشست سران کشورهای همسود در محل «کاخ سامان» شهر «دوشنبه» برگزار شد ریاست دوره‌ای این اتحادیه از تاجیکستان به ترکمنستان منتقل شد.

از آنجا که «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان به دلیل شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این اجلاس حضور نداشت «پورلی آقامراداف» معاون نخست وزیر این کشور به نمایندگی از وی ریاست دوره ای همسود را قبول کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول