اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

معاون بهزیستی چهارمحال و بختیاری:

آنچه در مورد فرزندخواندگی باید بدانید

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: آنچه در بحث فرزندخواندگی وقت زیادی می‌طلبد تعداد زیاد متقاضیان این موضوع است که در نوبت هستند.

آنچه در مورد فرزندخواندگی باید بدانید

جواد نجفی چالشتری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: مراحل فرزندخواندگی بر اساس قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست طراحی و تدوین شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: در این قانون همه مراحل فرزندخواندگی آورده شده است که شامل شرایط زوجین متقاضی فرزندخواندگی و وضعیت کودکانی است که قابلیت واگذاری را دارند.

وی ادامه داد: مراحل فرزندپروری به این گونه است که زن و شوهری که تصمیم دارند کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند باید به سازمان بهزیستی در شهر یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند، در مرحله اول مصاحبه اولیه با این خانواده‌ها انجام و درخواست و مدارک لازم از آن‌ها دریافت می‌شود.

قانون فرزندخواندگی از موجبات ارث به شمار نمی‌رود

نجفی با اشاره به اینکه بعد از تکمیل فرم‌ها، مشاوره‌های‌ فرزندپروری انجام می‌شود، این کار از سوی روانشناسانی که در این زمینه‌ها آموزش دیده‌اند انجام و فرم‌های خاصی با حضور خانواده‌ها تکمیل می‌شود، عنوان کرد: در مراحل بعدی مددکار اجتماعی از محل سکونت خانواده متقاضی بازدید می‌کند، بعد از طی همه این مراحل پرونده کامل شده و به حوزه معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی ارسال می‌شود تا بقیه مراحل طی شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قانون فرزندخواندگی از موجبات ارث به شمار نمی‌رود، خاطرنشان کرد: بچه‌ای که به فرزندخواندگی قبول می‌شود همه حقوق و تکالیف فرزندان بیولوژیک ازجمله نفقه، خوراک، پوشاک، تحصیل و... را دارا است اما قانون، فرزندخواندگی را از موجبات ارث نمی‌داند و این بچه‌ها از خانواده ارث نمی‌برند.

وی با تاکید بر اینکه همین ارث نبردن فرزندخوانده‌ها قانون‌گذار را بر آن داشته تا آینده این بچه‌ها را به نحو اطمینان بخشی تضمین کند لذا راهکارهایی برای این امر پیش‌بینی کرده است، اضافه کرد: بعد از آنکه کودک به خانواده متقاضی واگذار شد و حکم حضانت موقت یا آزمایشی 6 ماهه این فرزندخوانده تبدیل به حکم حضانت دائم شد آن‌گاه نام کودک در شناسنامه زوجین وارد می‌شود در این زمان بر اساس تکلیف قانونی زوجین باید به نحو اطمینان بخشی آینده وی را تامین کنند از همین رو با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی تعهدنامه‌ای منعقد می‌کنند که بعد از فوت، یک‌سوم اموال آن‌ها باید به این کودک برسد.

نجفی افزود: این حداقل سهم الارثی است که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است و اینکه در مراحل رشد کودک زوجین بخواهند اموال دیگری به نام وی کنند خواست و تصمیم خود آن‌ها است.

متقاضیان زیاد فرزندخواندگی عامل زمان‌بر بودن فرآیند اخذ کودک هستند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فرزندخواندگی کار مشترک بین بهزیستی و دادگستری است؛ بررسی‌های اولیه و صلاحیت‌های تخصصی به عهده سازمان بهزیستی است، بعد از این مراحل زوجین باید پرونده‌ای در دادگاه تشکیل دهند تا صلاحیت‌های عمومی مثل سوءپیشینه، عدم اعتیاد، صحت سلامت جسمی و روانی و... هم از مرجع دادگستری پیگیری شود چون صدور احکام موقت و دائم از طریق دادگستری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا وقتی کودکی به خانواده‌ای واگذار می‌شود حکم حضانت آزمایشی 6 ماهه برای این فرزند صادر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این مدت سازمان بهزیستی در هر شهرستانی موظف است شرایط خانواده و نگه‌داری کودک را بررسی کند بعد از آن بهزیستی از دادگاه درخواست می‌کند تا حکم حضانت 6 ماهه تبدیل به حکم دائم شده و سپس شناسنامه صادر شود.

نجفی به برخی گله‌ها از زمان‌بر بودن روند فرزندخوانگی اشاره و بیان کرد: انجام مراحل اخذ فرزندخواندگی فرآیند زمان‌بر نیست آنچه در بحث فرزندخواندگی وقت زیادی می‌طلبد تعداد زیاد متقاضایان این موضوع است که در نوبت هستند.

تعداد متقاضیان فرزندخواندگی در استان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این استان تعداد متقاضیان در صف نوبت فرزندخواندگی نسبت به کودکان قابل واگذاری زیاد است و هیچ تناسبی بین کودکانی که قابلیت واگذاری دارند با خانواده‌های متقاضی وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر حدود 200 تا 300 متقاضی فرزندخواندگی در این استان در نوبت هستند در حالی که کودک قابل واگذاری وجود ندارد همین موضوع باعث طولانی شدن پروسه واگذاری شده است.

وی با تاکید براینکه کودکانی که قابل واگذاری به خانواده‌های متقاضی هستند باید پدر و مادر شناخته شده نداشته باشند، پدر و مادر آن‌ها در قید حیات نباشد و یا اینکه صلاحیت لازم برای نگه‌داری از کودک را نداشته باشند، عنوان کرد: اگر خانواده‌ای صلاحیت نگه‌داری از کودکی را نداشته باشد پروسه صلب صلاحیت والدین از طریق دادگستری پیگیری می‌شود.

نجفی خاطرنشان کرد: همه کودکانی که در مراکز نگه‌داری هستند قابلیت واگذاری ندارند و امکان دارد بستگان، پدر یا مادر آن‌ها به سراغ آن‌ها بیایند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: به جهت زیاد بودن متقاضیان فرزندخواندگی و کم بودن کودکان قابل واگذاری با برخی استان‌های کشور وارد مذاکره شدیم تا کودکان بی‌سرپرست این استان‌ها را به خانواده‌های متقاضی تحویل دهیم.

انتهای پیام/68020/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول