اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه:

مصوبە منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان به کمیسیون اقتصادی مجلس برگشت خورد

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه از برگشت مصوبه منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه مریوان با دو اصلاحیه به کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد.

مصوبە منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان به کمیسیون اقتصادی مجلس برگشت خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بانه، حسن دانایی‌فر بعدازظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان شهرستان بانه اظهار کرد: در تماسی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌ام، اعلام شد که مصوبه منطقه آزاد برای اصلاح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شده است و در صورت اصلاح آن در کمیسیون به منزله تصویب تلقی خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد باید با رویکرد تولید صادرات محور ایجاد شود افزود: تولید صادرات محور علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال آفرین نیز هست.

دانایی‌فر در ادامه از رشد ۱۵۷ درصدی صادرات از مرز سیرانبند به عراق در 9 ماهه سال‌جاری خبر داد و گفت: طبق آمارها در این مدت با وجود مشکلات پیمان‌سپاری ارزی، بیش از ۱۲۰ میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شده است که جای خوشحالی دارد.

دانایی‌فر توسعه روابط اقتصادی با عراق را برای کشور حایز اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: ما هم اکنون ۱۴ مرز با کشور عراق داریم که ۶  مرز آن اقتصادی و مسافری است.

وی در ادامه سخنان خود از پیگیری‌های لازم برای رسمی‌شدن مرز سیرانبند و مسافری‌شدن این مرز نیز سخن گفت و افزود: برای نیل به این هدق باید طرف عراقی نیز موافقت خود را اعلام کند و ما نیز از طریق وزارت خارجه موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه ادامه داد: در این رابطه همچنین از طریق واسطه با رئیس جمهور عراق نیز رایزنی خواهیم کرد.

وی افزود: مردم و فعالان اقتصادی لازم است بدانند مسافرتی شدن سیرانبند به معنی رسمی شدن آن نیست، بلکه ساز و کارهای خود را می‌طلبد و این قول را می‌دهم و این انگیزه را دارم که از نهایت امکانات و اعتبارات موجود برای رسمی شدن مرز سیرانبند بانه استفاده خواهیم کرد.

دانایی‌فر افزود: تدوین و اعمال رویه‌های صادرات و واردات از اولین پیش‌نیازهای لازم برای رسمی شدن مرز است و باید تلاش کنیم به همت مسوولان این مهم تحقق یابد تا در زمینه ارتقای بازارچه سیرانبند به گذرگاه مرزی و مرز رسمی موفق عمل کنیم و طرحی پایدار برای منطقه اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: استمراربخشیدن به تولید در منطقه، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم، تدوین طرح جامع مرز رسمی سیرانبند و گسترش صادرات به شمال عراق از جمله مواردی هستند که می‌توانند تحقق این مطابله مردم منطقه را تسهیل کنند.

وی در پایان به نقش مرزهای کردستان در بازسازی عراق و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: عراق و سوریه برای بازسازی باید ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه کنند و فعالان اقتصادی کردستان می‌توانند با صادرات کالا و خدمات خود نقش و سهم داشته باشند.

گفتنی است، حسن دانایی‌فر دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، فیروزی معاون هماهنگی و توسعه منابع استانداری کردستان، فلاحی فرماندار شهرستان بانه و جمعی از مدیران کل استان کردستان امروز همچنین از بازارچه مرزی سیرانبند بانه بازدید و ضمن ارزیابی زیرساخت‌های موجود برای مبادلات کالا و توسعه صادرات، شرایط و زیرساخت های رسمی شدن مرز سیرانبند را بررسی کردند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول