اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

شریعتی‌نیاسر در نشست خبری:

ایران مقام نخست رشد علمی را در دنیا دارد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جایگاه بین‌المللی ایران در سطح جهانی مطرح است؛ به طوری که ما در رشد علمی در دنیا مقام اول را داریم همچنین در تولید دانش فنی هم در بعضی حوزه‌ها رتبه اول را داریم.

ایران مقام نخست رشد علمی را در دنیا دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز گفت: در اوایل انقلاب اسلامی ما در همه حوزه ها نیاز داشتیم دانشجویان خود را در رشته های مختلف به خارج اعزام کنیم اما امروز تعداد دانشجویان کشور ما برای تحصیل به ندرت از کشور خارج می شوند که این موضوع نشان از توانمندی نظام آموزشی است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: پیشرفت صنعتی و نظامی ما عمدتا حاصل توانمندی دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور است این در حالی است که ما در ماهواره، بخش‌های موشکی و صنایع مختلف رشد قابل توجه داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: کشور ایران در حوزه‌های نفت و پتروشیمی، علوم انسانی و کشاورزی پیشرفت داشته و حرف اول را می‌زنیم در واقع ما با دنیا در عرصه علم و فناوری رقابت می‌کنیم زیرا امروزه قدرت واقعی دست کشورهایی است که در علم و فناوری پیشرفت دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به خبرنگار فارس درباره کمبود بودجه دانشگاه‌های کشور گفت: همه روسای دانشگاه ها باید مشکلات اقتصادی کشور را درک کنند از طرفی ما در چهار چوب قانونی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود بر اساس وضعیت اقتصادی موجود بودجه مراکز آموزشی را افزایش دهند.

وی افزود: دانشگاه های ما باید به صورت خودجوش با مراکز صنعتی همکاری داشته و کمبودهای موجود را بر طرف کنند. در واقع دانشگاه ها می توانند با ایجاد قرار دادهای مختلف با صنایع و مراکز صنعتی بخشی از مشکلات خود را رفع کنند.

مجتبی شریعتی نیاسر اضافه کرد: تامین نیاز مالی آموزش عالی باید از سوی مجلس برطرف شود.

معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مقایسه آماری آموزش عالی از اوایل انقلاب پرداخت و افزود: ما در مقاطع تحصیلی مختلف و گروه‌های آموزشی در حوزه‌های علوم انسانی و تحصیلات تکمیلی و مهندسی به خصوص کارشناسی و کارشناسی پیوسته فعالیت رو به رشدی داریم به طوری که در تمام گروه‌های آموزشی انسانی، اجتماعی، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و بین رشته‌ای رشد قابل توجهی روبه‌رو هستیم، به طوری که در گروه آموزش‌های بین رشته‌ای در دنیا مطرح هستیم و دانشگاه‌های ما با استقبال فراوانی روبه رو است. درواقع کشور ایران پیشتاز در حوزه نانوفناوری، ژنتیک و هوافضا است. 

شریعتی‌ نیاسر ادامه داد: تعداد موسسات آموزشی ما در حال حاضر به بیش از ۵۰ برابر نسبت به اوایل انقلاب رسیده است. در حوزه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های مهارتی نیز جایگاه مطلوبی داریم. به طور مثال وجود دو دانشگاه بزرگ مهارتی که در گذشته سابقه متمرکز و فراگیر نداشته‌اند، امروز شاهد پیشرفت‌های قابل توجه در این دانشگاه‌ها هستیم. این درحالی است که امروزه قدرت دست کشورهایی بوده که در علم و فناوری پیشرفت کنند. 

وی با اشاره به رشد مقالات در سال گذشته خاطرنشان کرد: رشد مقالات ما در سال ۹۶ بالغ بر ۴۳ هزار مقاله بوده است که در معتبرترین نشریات ASI منتشر شده است که این نشان از پیشرفت جمهوری اسلامی و آموزش عالی دارد. از سوی دیگر ما برای دانشگاه‌های تراز یک و دو خود بخشنامه تنظیم کردیم که برای کارگروه‌های تخصصی با نیت اینکه تفکیک‌ناپذیر هستند یک کارگروه اختصاصی ایجاد کردیم، به‌طوری‌که در این رابطه با ۷۰ نفر از اساتید این کارگروه‌ها را مدیریت می‌کنیم. این در حالی است که در دوره جدید از سال آینده انتخاب افراد را به طور مجازی پیش‌بینی کردیم و مشارکت همه جامعه دانشگاهی در انتخاب اعضا دخیل است. ما در کارگروه‌های تخصصی به دنبال این هستیم که بتوانیم در رشته‌ها و همچنین توسعه آموزش عالی و رصد کردن علم و فناوری در جهان نقش ایفاد کنند. 

معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: یکی از کارهای پیشرو و موثر صورت‌گرفته که همان انتخاب اعضای کارگروه تخصصی است که بر اساس آخرین اطلاعات ما بالغ بر ۲۰۰۰ نفر به این سامانه روی آورده است که نتایج آن را سال آینده اعلام می‌کنیم. باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر ما ۷۵ گروه تخصصی داریم که این ناشی از اعمال ساماندهی موسسات است. درواقع ساماندهی موسسات برای ما یک اصل و ضرورت محسوب می‌شود. امروز اگر دانشگاه خواجه نصیر یا علم و صنعت ما در تراز یک هستند، به خاطر این ساماندهی است. هدف اصلی ما از این کار توانمندسازی و ارتقای موسسات است که ما تا پایان سال جاری به جمع‌بندی اولیه برسیم و پس از هماهنگی و اقدامات اولیه از طریق مراجع قانونی عمل بکنیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به مصوبه مجلس درباره ظرفیت دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ بر اساس مصوبه مجلس ظرف ۵ سال ما ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را بر اساس سوابق تحصیلی انجام داده‌ایم. این موضوع در حالی است که در سال ۹۸ عملا برنامه زمانبندی به گونه‌ای شده که رشته‌های واجد شرایط و پرمتقاضی در قالب کنکور مطرح می‌شود و بقیه رشته‌ها خارج از کنکور وارد دانشگاه می‌شود. از طرفی تا پایان دی‌ماه سال جاری رشته‌محل‌های واجد شرایط برای پذیرش خارج از کنکور در سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

وی خطاب به خانواده‌ها و معلمان سراسر کشور گفت: توصیه‌ای که به خانواده‌ها و تمامی معلمان دارم این است که نقش کلیدی خود را برای هدایت فرزندان و دانش‌آموزان انجام دهند؛ چراکه بر اساس سلایق به انتخاب رشته بپردازند تا دغدغه کنکور تست‌زنی در جامعه شکل نگیرد. با این کار درصد قابل توجهی از داوطلبان دیگر استرس کنکور نخواهند داشت. ما تصمیم گرفتیم که از این به بعد با حذف تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها در دو مقطع مهرماه و بهمن‌ماه پذیرش کنند و غیر از این دو مقطع دیگر پذیرش خارج از این مقاطع را نداشته باشند. 

معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بیشترین مجوز را وزارت علوم به مراکز فنی و حرفه‌ای و علمی ـ کاربردی داده است، افزود: ما تاکنون ۳۲۸ مجوز به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داده‌ایم که امسال نیز همین تعداد تمدید شد. ما معتقدیم که باید به این دانشگاه کمک کنیم تا به رفع نیاز کشور کمک شود، به طوری که رمز موفقیت ما استفاده از همه ظرفیت‌ها است؛ چراکه از ظرفیت‌های جامعه کمتر استفاده شده و ما با اعتبارسنجی مراکز آموزشی این خلا را رفع خواهیم کرد. در حال حاضر ما گام بسیار جدی برای اعتبار سنجی مراکز آموزش عالی برداشته‌ایم که در پی آن تفاهم‌نامه‌ای با موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با عنوان اعتبارسنجی آموزش‌های مهندسی دانشگاه ایران منعقد کردیم که به صورت پایلوت تعدادی از مراکز آموزشی شناسایی و راه‌های ارتقای کیفیت و ارزشیابی را در دوره‌های مهندسی و حوزه آموزش عالی به کیفیت‌بخشی می‌پردازد. 

وی درباره آموزشگاه‌های غیرانتفاعی ادامه داد: دولت نمی‌تواند به مسائل و مشکلات مجتمع‌های غیرانتفاعی به صورت حکومتی رسیدگی کند. پیشنهاد ما برای آنها این است که طرح تجمیع را انجام دهند که اگر این اتفاق بیفتد، خودشان به هم‌افزایی می‌رسند و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم. از طرفی این مجتمع‌ها ارتقای وضعیت پیدا کرده و در رسیدن به مسیر خود هدفمند عمل می‌کنند.

معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان درباره استادان حق‌التدریس اضافه کرد: هدف ما از ساماندهی مؤسسات حذف استادان حق‌التدریس نیست، بلکه ما می‌خواهیم حقوق هر فردی را متناسب با سهمی که از افزایش کارش دارد بالا ببریم و همچنین استادان حضور بیشتری در دانشگاه داشته باشند. ادغام موسسات در بخش‌های دولتی و غیردولتی به معنای ارتقای وضعیت و توانمندسازی بیشتر است که این موضوع نظر رئیس‌جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول