اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس از شورای گفت‌وگو گزارش می‌دهد

پیگیری اخذ غیرقانونی عوارض محلی در بندرها

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، به مشکلات صادرکنندگان میوه و تره‌بار در خصوص گرفتن عوارض صادرات محلی در بندرها و بررسی مشکلات عدم‌تأیید مدارک گردشگری و مدیر فنی پرداخته شد.

پیگیری اخذ غیرقانونی عوارض محلی در بندرها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عصر امروز جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان فارس با دو دستور کار «اخذ عوارض غیرمجاز عوارض بندری از صادرکنندگان میوه و تره‌بار توسط سازمان بندرها و کشتیرانی هرمزگان» و «عدم‌تأیید مدرک آموزشی اشتغال به فعالیت صادرشده با موضوع مدیر فنی و راهنمایی گردشگری توسط مؤسسات آزاد» برگزار شد.

به تنوع بخشی در صادرات و تولید توجه شود

استاندار فارس در این جلسه اظهار داشت: شاید یکی از بهترین تصمیماتی که گرفته‌شده تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت است که مصوبات آن‌هم به تهران ارسال و پیگیری می‌شود.

عنایت‌الله رحیمی بابیان این‌که امروز نیازمندیم که قانون و بخش‌نامه زدایی صورت بگیرد و شفافیت لازم در دستورالعمل‌ها مشخص شود، گفت: کسانی که حرفه و زندگی آن‌ها از طریق تجارت و تولید در بخش خصوصی می‌گذرد بهتر از دولت به مشکلات این بخش واقف هستند.

وی با اشاره به مفید بودن راه‌حل بخش خصوصی به دلیل آشنا بودن آن‌ها، تصریح کرد: قوانین ناسخ و منسوخ که یکی ممتنع و یکی مانع است، زیاد داریم که به‌خصوص درزمینه‌ی صادرات، دست‌وپا گیر هستند.

این مقام مسؤول با اشاره به در نظر گرفتن مشوق‌ها و یارانه بعضی کشورها به صادرات کنندگان نوپا، ادامه داد: نیازمند تنوع‌بخشی به موضوع صادرات هستیم و اکتفا به یک محصول می‌تواند ما را در بازارهای بین‌المللی با مشکل روبه‌رو کند و تحریم‌ها هم تأثیر بیشتری داشته باشند.

رحیمی مطرح کرد: از طرفی هم باید تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها در داخل کشور داشته و به دنبال کم کردن فشار بر فعالان اقتصادی باشیم.

وی بابیان این‌که مباحث مطرح‌شده در جلسه موارد روزی است که گریبان گیر بخش خصوصی هست و طبیعتاً راه‌حل آن‌ها می‌تواند در فعالیت‌ها گشایشی ایجاد کند، افزود: حتماً پیگیر حل مشکلات خواهیم بود و پیشنهاد شما هم در سطح ملی و هم در سطح دولت قابل‌بررسی است و آنجا هم به این‌ها توجه می‌کنند.

استاندار فارس بابیان این‌که باید جذب سرمایه‌دار از بخش خصوصی و خارجی داشته باشیم و بسترهای لازم را فراهم کنیم، عنوان کرد: تلاش شما در این زمینه می‌تواند اثربخش باشد و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت‌وسوی استان فارس و کشور سوق پیدا کند که می‌تواند منجر به پاسخ‌گویی صادرات و تولید باشد و ازدیاد ثروت را به دنبال خواهد داشت و منجر به ایجاد اشتغال پایدار و غیر پایدار نیز می‌شود.

ارز 4200 تومانی عامل قاچاق معکوس

رئیس اتاق بازرگانی فارس بابیان این‌که اقتصاد سیاسی شده و امروز آن را امنیتی می‌کنند، گفت: به اغلب صادرکننده‌ها از بانک مرکزی نامه داده‌شده که ارز صادرات شما کجا است و درنهایت معرفی به مقامات قضایی می‌شوند، صادرکننده می‌تواند کالا بفرست و ارز آن را نیاورد، حتماً مسیری را برای ورود آن پیدا می‌کند.

جمال رازقی بابیان این‌که هرچه تحریم مسیر می‌بندد، کشور باید مسیر باز کند و متأسفانه ما بیشتر می‌بندیم، افزود: در کشور ارز را تابع عرضه و تقاضا کنیم و از خروج غیرقانونی ارز جلوگیری شود و از محل اضافه درآمد آن به اقشار آسیب‌پذیر کمکی برسد.

وی با اشاره به رشد چشم‌گیر آخرین آمار رسمی بانک مرکزی پیرامون اقلام خرده‌فروشی پاییز گذشته نسبت با امسال، تصریح کرد: ارزی که به این اقلام تخصیص داده‌شده بود کجا رفت است؟ از آن‌طرف نیز شاهد قاچاق معکوس در حوزه گوشت و دارو هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس عنوان کرد: راه‌حل این مشکلات تک‌نرخی کردن ارز، بدون قیمت‌گذاری دولت و تابع ارز و تقاضا است.

رازقی با اشاره به بی‌اثر بودن بند «و» تبصره 16 در بخش خصوصی خاطرنشان کرد: این بند می‌توانست به بخش خصوصی و اصلاح نظام بانکی کمک کند.

90 درصد مصوبات اجرایی شده است

محمدصادق حمیدیان، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اجرایی شدن 90 درصد مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فارس در زمان تبادار استاندار سابق، گفت: از طریق زهکشی دشت شیراز یا استفاده از تصفیه‌خانه شماره دو شیراز آب پایدار برای شهرک صنعتی شیراز تأمین می‌‌شود که نتیجه نهایی این تصمیم در جلسه بعدی شورای گفت‌وگو استان فارس مطرح می‌شود.

بررسی دستور جلسه اول

هادی حنایی عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه میوه و تره‌بار شیراز پیرامون دستور جلسه اول با عنوان «اخذ عوارض غیرمجاز عوارض بندری از صادرکنندگان میوه و تره‌بار توسط سازمان بندرها و کشتیرانی هرمزگان»، گفت: از سال 95 پیگیر لغو این مسئله بودیم که فرماندار بندرلنگه در جواب گفت که سازمان بنادر کشتیرانی این بندر ناچار است برای توسعه عوارض بگیرد.

استاندار فارس با اشاره محلی بودن این عوارض، در این رابطه گفت: طبق ماده 18 قانون صادرات که عوارض استانی و محلی ممنوع کرده، می‌توان در مورد این مسئله به دیوان عدالت شکایت کرد و قطعاً دیوان عدالت هم آن را رد می‌کند.

رحیمی در مورد پیگیری این مسئله بیان کرد: آقای رحمانی مکاتبه با مسئولین ذی‌ربط خواهند کرد و بنده هم استاندار هرمزگان صحبت می‌کنم و همچنین بخش خصوصی از دیوان عدالت درخواست ابطال این موضوع را کند.

وی افزود: اگر تصمیمی گرفته می‌شود نمی‌تواند مخالف قانون دولت باشد و قطعاً اگر اعتراضی صورت بگیرد لغو می‌شود، البته پیشنهاد صفر شدن را نداریم تا این بندر هم بتواند از این طریق مشکلات آن خود را حل کند.

بررسی دستور جلسه دوم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس پیرامون دستور جلسه دوم با عنوان «عدم‌تأیید مدرک آموزشی اشتغال به فعالیت صادرشده با موضوع مدیر فنی و راهنمایی گردشگری توسط مؤسسات آزاد» گفت: 900 آموزشگاه بخش خصوصی دارد که 14 عدد آن مختص رشته گردشگری و هتل داری است.

حشمت کوشکی بابیان این‌که باید یک تفاهم‌نامه مشترک بین فنی حرفه‌ای و میراث فرهنگی صورت بگیرد و مشکلات فنی گردشگری و هتل داری حل شود، افزود: در رشته مدیر فنی و راهنمای گردشگری که آموزش آن با استانداردهای بین‌المللی است، مشکل تائید گواهی‌نامه توسط میراث فرهنگی داریم که به این شکل اجازه کسب‌وکار برای فارغ‌التحصیلان نیست.

وی بابیان این‌که میراث فرهنگی مجری صادرکننده مدارک درزمینه‌ی گردشگری است که این کار با تعلل صورت می‌گیرد، عنوان کرد: 50 درصد اساتید بین میراث فرهنگی و فنی حرفه‌ای مشترک هستند و اعلام می‌کنیم میراث فرهنگی می‌تواند آزمون بگیرید.

آموزش‌ها کیفیت ندارد

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: اجازه تصمیم‌گیری در سطح استان را نداریم ولی پیشنهاد را انتقال می‌دهیم، البته کیفیت آموزش‌ها در سطح مورد انتظار نیست.

محسن زارع نژاد ادامه داد: پیشنهاد داریم تا زمانی که تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است، فنی حرفه‌ای از پذیرش فراگیر خودداری کنند.

استاندار فارس پیرامون دستور کار دوم عنوان کرد: مسئله کیفیت و آموزش‌ها منافی نیست، البته این کارها به باید بخش خصوصی واگذار شود و نظارت، هدایت، کنترل و ارزیابی توسط بخش دولتی اجرا شود.

رحیمی با اشاره به سپردن کار آموزش به بخش خصوصی، افزود: برای این موضوع مکاتبات لازم صورت می‌گیرد تا بتوان موضوع را حل کرد و فکر می‌کنم دیدگاه وزارت خانه همین باشد.

انتهای خبر/76024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول