اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

روایتی از تباهی انسانیت در نمایش «سوءتفاهم»

شیوا شجاعی، کارگردان نمایش «سوءتفاهم» گفت: این نمایشنامه از آثار برجسته آلبرکامو محسوب می‌شود و در آن صحنه‌های دراماتیک زیادی از روابط انسان‌ها خلق شده است.

روایتی از تباهی انسانیت در نمایش «سوءتفاهم»

شیوا شجاعی کارگردان نمایش جدید «سوءتفاهم» نوشته آلبرکامو که قرار است از ۲۷ دی ماه اجرایش را در تماشاخانه مهرگان آغاز کند، به خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: «سوءتفاهم» نمایشنامه‌ای است که توسط آلبرکامو نویسنده بزرگ قرن بیستم، فیلسوف و روزنامه نگار فرانسوی در سال ۱۹۴۳ نوشته شده است.

وی در ادامه افزود:کامو بعداً در سال ۱۹۵۸ این متن را بازنویسی و حک و اصلاح کرد. در مجموع متن ۱۹۵۸ فشرده‌تر از ۱۹۴۳ است و کامو جملات زیادی را حذف کرده و از اصطلاحات خاص خودش مخصوصاً پوچی و طغیان بیشتر استفاده کرده است.

شجاعی با بیان اینکه این نمایشنامه به سبک درام و پر از صحنه‌های دراماتیک است که با توجه به روند داستان در دل خود قتل‌ها و جنایت‌هایی را نیز در بر می‌گردد، افزود: یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که در این نسخه از متن نسبت به متن‌های دیگر وجود دارد این است که به عنوان کارگردان تدبیر را در این دیدم که کار را به سبک درام و جنایی روی صحنه ببرم و صحنه‌هایی جدید با توجه به نمایشنامه به کار اضافه کنم تا بتوانم تصویرسازی خوبی برای مخاطبان در ذهنشان ایجاد کنم.

وی در ادامه یادآور شد: «سوء تفاهم» داستانی را در ارتباط با خانواده‌ای ۴ نفره در قلب چکسلواکی کشوری سرد و کوهستانی که در مسافرخانه خودشان زندگی می‌کردند، روایت می‌کند که بعد از ۳۰ سال پدر می‌میرد و پسر هم در سن نوجوانی خانه را ترک می‌کند و اداره مسافرخانه به دست دختر و مادر پیرش می‌افتد.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: از ویژگی های بارز این متن می‌توان به پوچ‌گرا بودن تک تک کاراکترها و زندگی‌هایشان اشاره کرد چرا که هر کدام برای رهایی از این پوچ‌گرایی دست به اعمالی می‌زنند که در آخر باز هم به پوچی و نیستی می‌رسند.

وی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایش برای اجرای این نمایش را نشان دادن اعمالی از جانب آدم‌ها به شمار آورد که گاهی وقت‌ها می‌تواند زندگی چندین نفر دیگر را نیز به تباهی بکشاند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول