اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس اقتصادی قرقیز:

اقدام برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا باید ادامه یابد

کارشناس اقتصادی قرقیز با اشاره به توسعه همگرایی در قالب اتحادیه اوراسیا گفت: امیدهای زیادی به ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران و توسعه روابط با چین دارم و اقدامات در این بخش باید ادامه پیدا کند.

اقدام برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا باید ادامه یابد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «کوبات رحیم‌اف» کارشناس مسائل اقتصادی قرقیزستان با اشاره به اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2018 با مشکلات جدی روبه رو بود، اظهار داشت: در کنار این مشکلات دستاوردهای قابل توجهی از جمله گسترش فن‌آوری‌های اطلاعاتی، حذف موانع، رشد مبادلات تجاری در داخل اتحادیه، مذاکرات درباره مناطق آزاد تجاری با کشورهای همسایه نیز وجود داشت.

وی گفت: در راستای همگرایی اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رؤسای عالی رتبه کشورهای عضو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند اما قدرت‌های داخلی با توجه به منافع شخصی به دنبال توقف پروسه‌های توسعه می‌باشند.

این کارشناس گفت: این موانع باید به تدریج از طریق تقویت فرایندهای همگرایی در سطح پروژه‌های مشترک حذف شوند.

رحیم‌اف خاطر نشان کرد: سال 2018 تغییراتی مهمی در قرقیزستان و ارمنستان رخ داد و هر 2 کشور با بحران‌های مختلف رو به رو شدند که در «بیشکک» به صورت پروسه انتقال قدرت و در «ایروان» به صورت انقلاب بود.

کارشناس قرقیز تصریح کرد: دولت جدید بیشکک از ابتدا برای ادامه پروسه همگرایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز علاقمندی کرد.

رحیم‌اف ادامه داد: تحولات مذکور حتما در سیاست خارجه تأثیر دارند و با توجه به اینکه عضویت بیشکک در اتحادیه کمکی برای توسعه اقتصادی از طریق جذب سرمایه برای پروژه‌های ملی است قرقیزستان طرفدار همگرایی می‌باشد.

وی اظهار داشت: در بلاروس و قزاقستان گروه‌های ضد همگرایی با اتحادیه اوراسیا به وجود آمدند و در سال 2018 آنها دلائل محکمی برای تقویت مواضع خود داشتند.

رحیم‌اف افزود: به عنوان مثل تضاد فکری آشکار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس بر سر مسئله قیمت‌ گاز یکی از این دلائل است.

کارشناس قرقیز گفت: گروه‌های ضد اتحادیه در قزاقستان بسیار فعال هستند که نمایندگان آنها بر فعالیت وزارت‌خانه‌ها، پارلمان، دفتر ریاست جمهوری و دیگر نهادهای دولتی نظارت می‌کنند و بر عدم عضویت «آستانه» در سازمان مذکور و ادامه فعالیت تنها در چارچوب فضای سازمان همسود و سازمان تجارت جهانی تأکید می‌کنند.

وی افزود: در روسیه بیشتر ابراز نارضایتی در خصوص عدم حمایت اتحادیه اوراسیا از «مسکو» در پروسه جاگزینی واردات، اقدامات غرب نسبت به «کریمه» و دیگر نکات حساس برای روس‌ها می‌باشد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در نتیجه چنین اقداماتی محصولات اروپایی که از طرف روسیه تحریم شدند به بازارهای بلاروس و قزاقستان وارد شدند و از آنجا باز هم به بازارهای روس دسترسی پیدا می‌کردند ضمن اینکه تحولات اشاره شده ضربه‌های مختلفی را به اعتبار اتحادیه زدند.

رحیم‌اف تصریح کرد: در این میان بازارهای اتحادیه توسعه یافتند و اعضای سازمان برای تأمین 4 آزادی اساسی از جمله آزادی سرمایه، نیروی انسانی، خدمات و محصولات تلاش می‌کنند.

این کارشناس قرقیز اظهار داشت: به عنوان مثال گسترش فن‌آوری‌های اطلاعاتی در مدیریت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت می‌شود.

این کارشناس خاطر نشان کرد: اعضای سازمان باید با تکیه بر دستاوردهای خود پیش بروند و به مشکلات کوچک توجهی نکنند زیرا تمام مسائل قابل حل است.

وی افزود: علاوه بر این در سال 2018 گفت‌وگوهای مفید اتحادیه با کشورهای ثالث شکل گرفت و ایجاد منطقه آزاد تجاری با ویتنام به ویژه برای بلاروس و قزاقستان سود بسیاری داشت.

رحیم‌اف تأکید کرد: من امیدهای زیادی به منطقه آزاد تجاری با ایران و توسعه روابط با چین دارم و اقدامات در این بخش باید ادامه پیدا کنند.

این کارشناس گفت: همچنین ارتباطات اتحادیه اوراسیا و سازمان همسود یکی از تحولات کلیدی سال 2018 بود و کشورهایی نظیر ازبکستان، تاجیکستان و آذربایجان از همکاری با اتحادیه سود بردند.

وی ادامه داد: علاوه‌براین به تازگی تاجیکستان تعرفه‌های گمرکی برای محصولات اتحادیه اوراسیا را حذف کرد و این تحول از نزدیک شدن «دوشنبه» به پیوستن به سازمان بین‌المللی مذکور خبر می‌دهد.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول