اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

نماینده مجلس در گفت‌‌وگو با فارس اعلام کرد

نبود اتصال مراکز بار به راه‌آهن از موانع‌ توسعه ریلی/ بخش اعظم بودجه دولت مصرفی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بار تولیدی توسط کارخانجات معدنی و مراکز بار باید با راه‌آهن حمل شود، اما عدم توسعه همه‌جانبه حمل و نقل ریلی و نبود اتصال مراکز بار به راه‌‌آهن، از دلایل عدم تحقق این هدف است.

نبود اتصال مراکز بار به راه‌آهن از موانع‌ توسعه ریلی/ بخش اعظم بودجه دولت مصرفی است

‌هدایت‌الله خادمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌ با بیان اینکه هزینه حمل کالا توسط سیستم حمل و نقل ریلی ‌یک‌هفتم هزینه حمل و نقل جاده‌ای است، بیان کرد: در عین حال بهره‌گیری از راه‌آهن برای جابه‌جایی کالا و مسافر، مطمئن‌، ایمن و به‌صرفه است، اما متاسفانه نگاه متولیان به این حوزه و مزیت‌های آن، این گونه نیست.

خادمی با اشاره به نمونه‌های موفق حمل و نقل ریلی برون‌شهری و درون‌شهری در کشورهای دنیا گفت‌: در شهرهایی مانند لندن و پاریس، علاوه بر حمل و نقل عمومی روی زمین‌، سیستم حمل و نقلی گسترده‌ای در زیرزمین وجود دارد و این مساله علاوه بر ایجاد رفاه برای مسافران و مردم، زمینه توسعه شهر را فراهم کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: تا زمانی که متولیان دولت نگاه اقتصادی و نگاه به منافع ملی ندارند، چطور می‌توان توقع داشت به مزیت‌های حوزه حمل و نقل ریلی اعم از صرفه جویی سوخت،کاهش تصادفات و از همه مهم‌تر ایمنی سیر، توجه داشته باشند و بودجه مناسبی به آن اختصاص دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت در حوزه ریلی مزایای فراوانی دارد، افزود: متاسفانه مسئولان کشور دنبال انجام کار اساسی نیستند و ‌علاقه به انجام کارهای طولانی‌مدت و اساسی ندارند و شاید حتی بتوان گفت «کار زیر ساختی نمی‌کنند».

* عدم اتصال مراکز بار به راه‌آهن از موانع‌ توسعه ریلی

خادمی بیان کرد: بار تولیدی توسط کارخانجات معدنی و غیره باید با ریل حمل شود، اما متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است‌؛ عدم توسعه همه‌جانبه حمل و نقل ریلی و توزیع آن در ‌سراسر کشور، موجب شده است، این قبیل کارخانجات برای حمل بار خود مجبور باشند، بخشی از بار را با کامیون جا‌به‌جا کنند تا به شبکه ریلی سراسری دست یابند و همین‌ اتفاق هزینه حمل کالا  و قیمت نهایی آن را ‌افزایش می‌دهد‌.

‌عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در بخش ریلی نیازمند حمل و نقل عمومی و بازدهی بالای سیستم حمل و نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری هستیم و از آنجا که توسعه این موارد به نوعی اقدام زیرساختی است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که توسعه زیر ساخت‌ها منجر به درآمدزایی بیشتر نیز شود.

این نماینده مجلس توسعه ریلی را عاملی درجهت کاهش تصادفات رانندگی برشمرد و گفت:‌ استفاده از حمل و نقل ریلی‌ مزیت هایی که دارد، از لحاظ اقتصادی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

* بخش زیادی از بودجه توسط دولت و شرکت‌هایش مصرف می‌شود

خادمی با بیان اینکه بودجه ۹۸ واقعا مشکل اساسی دارد تصریح کرد: بررسی لایحه بودجه ۹۸ به خوبی نشان می‌دهد که درآمد پیش‌بینی شده از سوی متولیان برای سال آتی محقق ناشدنی است و عملا بخش زیادی از این بودجه توسط خود دولت و شرکت‌های آن مصرف می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه شرکت‌های دولتی از عمده‌ترین بخش‌های غیر شفاف بودجه است و در مقابل این حجم هزینه لحاظ شده برای این شرکت‌ها، متولیان هیچ گونه نگاهی به کارهای عمرانی در کشور نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز تصمیمی برای توسعه ریلی در کشور گرفته نشده است، ضمن اینکه نه می‌دانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم‌ و اساساً چه زیر ساختی باید ایجاد کنیم.

خادمی اضافه کرد: برخی مسئولان فقط یاد گرفته‌اند‌ نعمات خدادادی را بفروشند و صرف هزینه‌های جاری کنند، کار متولیان در تداوم بودجه از اساس اشتباه است، زیرا وقتی منابع خدادادی را به صورت خام می‌فروشیم، یعنی اینکه نگاه اقتصادی و در پی آن نگاه به منافع ملی نداریم و تازمانی که این نوع نگاه وجود دارد عملا نمی توان انتظار داشت که توسعه ریلی با وجود همه مزیت‌های‌ پیش روی اعم از مصرف سوخت کم، ایمنی و در پی آن کاهش تصادفات جاده‌ای مورد توجه متولیان قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۸ بودجه مطمئنی نیست، گفت: با توجه به بررسی‌ انجام شده نسبت به تحقق بودجه یاد شده شک و تردید وجود دارد و ما نه تنها روی بودجه ریلی و کاهش آن که روی اصل بودجه ۹۸ مشکل داریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول