اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

فارس گزارش می‌دهد

برداشت خاک در روستای «چقلوی سفلی» و مشکلات عدیده روستائیان

برداشت خاک در روستای «چقلوی سفلی» مشکلات عدیده‌ای برای روستائیان به وجود آورده است که موجب مهاجرت اهالی این روستا شده است.

برداشت خاک در روستای «چقلوی سفلی» و مشکلات عدیده روستائیان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همه ما خطر نابودی محیط زیست و منابع طبیعی را با مرگ درختان، خشکیدن رودها و یا آلودگی هوا می‌شناسیم اما شاید بتوان خطرناک‌ترین نوع نابودی طبیعت را مرگ خاک خواند چرا که بسیار بیشتر از سایر عناصر طبیعی زمان برای بازسازی و ساخت مجدد آن زمان نیاز باشد.

براساس نظر کارشناسان یک قرن برای تولید مجدد یک سانتی‌متر مکعب خاک نیاز است و این یعنی نابودی و مرگ خاک بسیار پر هزینه‌تر از سایر منابع طبیعی است و باید بیش از پیشتر مراقب آن بود.

این در حالی است که عدم مشهود بودن فرسایش و مرگ خاک موجب شد این عنصر زندگی بخش چندان مورد توجه قرار نگیرد و به نوعی در سکوت و انزوا به مرگی ابدی دچار شود.

از کشاورزی‌های غیر اصولی تا از بین بردن خاک با حذف پوشش گیاهی و همچنین برداشت‌های غیر مجاز و غیر اصولی خاک در برخی مناطق موجب شده تا خاک را به بهایی ناچیز از دست دهند.

شاید مشکلات مطرح شده در ابتدای این گزارش برای هیچ کس به اندازه مردم روستای «چقلوی سفلی» ملموس نیست چرا که اهالی این منطقه این روزها با چالشی به نام برداشت خاک و شن و ماسه و حواشی آن مواجه هستند، روستایی که بنا به گفته اهالی آن بیشتر بوی زندگی و آبادانی می‌داد این روزها در حال خالی شدن از سکنه است.

حق شناس یکی از اهالی روستای «چقلوی سفلی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به مشکلات عدیده ایجاد شده در این روستا اظهار کرد: برداشت خاک از اراضی این روستا به صورت افراطی انجام شده و مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد چاله‌های متعدد در این مناطق موجب سقوط و مرگ چند نفر نیز شده است، افزود: هیچگونه اقدامی برای ایمن‌سازی مناطقی که در آنها شن و ماسه به صورت غیر اصولی برداشته شده، صورت نگرفته است.

اهل روستای «چقلوی سفلی» با اشاره به اینکه مردم پس از مشکلات ایجاد شده در این روستا به فکر مهاجرت افتاده‌اند، اظهار کرد: این روستا با توجه به فعالیت و برداشت خاک در حال خالی شدن از سکنه است.

حق‌شناس با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته در مورد این برداشت‌ها تصریح کرد: هیچ نهاد یا دستگاهی حاضر به پاسخگویی نبوده و بهره‌بردار در پاسخ به اهالی تنها به جمله «مجوز داریم» اکتفا می‌کند.

 

*پیگیری می‌کنیم

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خدابنده هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار با اشاره به اینکه موضوع پس از اعتراض اهالی روستا در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: موضوع برداشت شن و ماسه از منطقه روستای «چقلوی سفلی» در دستور کار قرار گرفت.

سید رضا معافی مدنی با اشاره به حضور کارشناسان محیط زیست استان زنجان در منطقه و بررسی شرایط موجود عنوان کرد: این موضوع از طریق دستگاه‌های بالا دست و از مدیرکل محیط زیست استان در دست پیگیری است.

*شرکت برداشت کننده شن و ماسه مجوز دارد

کارشناس محیط زیست استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه شرکت فعال در مناطق و مراتع روستای «چقلوی سفلی» دارای مجوز است، اظهار کرد: این شرکت مجوز خود را از سازمان صمت دریافت کرده است.

علی قرجه‌لو با اشاره به اینکه جزئیات فعالیت این شرکت از سازمان صنعت و معدن و تجارت خواسته شده است، ادامه داد: در صورت مغایرت برداشت‌های این شرکت از بستر رودخانه قزل‌اوزن مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

پس از چند روز بار دیگر خبرگزاری فارس برای کسب جزئیات فعالیت شرکت برداشت کننده شن و ماسه از مراتع و بستر رودخانه در روستای «چقلوی سفلی» با دستگاه‌های مربوطه تماس‌های مکرری برقرار شد که پاسخی از سوی محیط زیست استان زنجان داده نشد.

بی‌شک برداشت از ظرفیت‌ها و ذخایر استان زنجان یکی از گام‌های مسیر توسعه است، اما نباید این بهره‌گیری‌ها به نابودی محیط زیست و منابع منجر شود و ایجاد این تعادل نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت توسط دستگاه‌های مختلف است.

انتهای پیام/73009/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول