اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

مک سالوو

آخرالزمان بیولوژیک: نابودی سیستم های پشتیبان حیات به دست انسان

ما به طور اساسی در حال نابود کردن تمام سیستم های پشتیبان حیات هستیم، سیستم هایی که امکان تداوم حیات ما را بر روی این سیاره فراهم می کنند. علاوه بر حشرات تمام اشکال دیگر حیات موجود بر روی زمین نیز با آهنگی فزاینده رو به کاهش دارند.

آخرالزمان بیولوژیک: نابودی سیستم های پشتیبان حیات به دست انسان

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس:  کاهش هشدار دهنده جمعیت حشرات روی زمین موجب شده تا دانشمندان به این فکر بیفتند که چنین اتفاقی چه معنایی برای کلیت حیات بر روی این سیاره دارد. تعداد جمعیت حشرات روی زمین 17 برابر بیشتر از تعداد انسان هاست و وجود آنها در زنجیره غذایی جانوران چنان اهمیت بالایی دارد که دانشمندان معتقدند این کاهش شدید در تعداد حشرات، خطر وقوع یک «آخرالزمان بیولوژیک» را به دنبال دارد.
به گزارش گاردین، برد لیستر دانشمند که بعد از 35 سال برای ادامه تحقیقات خود به یکی از جنگل های بارانی پورتوریکو بازگشته بود، متوجه شد که 98 درصد حشرات زمینی ناپدید شده اند. بعد از آنکه لیستر  در اکتبر سال گذشته  مطالعه خود را منتشر کرد، یک کارشناس یافته های او را «به غایت هشداردهنده» نامید، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این می تواند تنها آغازی بر نابودی کامل و نهایی سیستم های پشتیبان حیات بر روی سیاره زمین باشد.
مشاهدات لیستر در این جنگل بارانی در پورتوریکو بعد از 35 سال به روشنی نشان از این وضعیت جدی می دهد. جمعیت حشرات که زمانی غذای فراوانی را برای پرندگان در سراسر کوهستان های این پارک ملی تامین می کردند، دچارافت بسیار شدید شده بود. به نوشته این گزارش در منطقه پر شاخ و برگ تاج درختان 80 درصد حشرات ناپدید شده بودند. لیستر می گوید: «این را باید یک فروپاشی به معنای واقعی در جمعیت حشرات این جنگل بارانی دانست. ما در نهایت دریافتیم که این اتفاق مخوف و بسیار بسیار ناراحت کننده است.»
لیستر می گوید: «ما ظرف همان دو روز اول فهمیدیم که یک جای کاراشکال دارد و چیزی در این میانه مفقود شده است. حیرت انگیز بود. قبلا  وقتی صفحه های چسبناک مخصوص نمونه برداری را روی زمین و در تاج درختان قرار می دادیم، این صفحه ها پوشیده از حشرات می شد. بعد از کار گذاشتن این صفحات به مدت چند ساعت، جمع آوری و شمارش حشراتی که گرفتار شده بودند ساعت ها وقت می گرفت. اما حالا مشاهده می کردیم که بعد از 12 ساعت قرار گرفتن این صفحه ها در این جنگل بارانی، فقط یکی دو تا حشره در آن گرفتار می شدند یا اصلا حشره ای روی آنها دیده نمی شد.
به نوشته گاردین: «مطالعه مربوط به پورتوریکو، تنها یکی از چندین مطالعه انجام شده در زمینه ارزیابی این مسئله حیاتی است، اما  هیچ کدام آنها به این اندازه نگران کننده نبوده اند. مثلا شمار حشرات پرنده در ذخیره گاه های طبیعی آلمان تنها ظرف 25 سال تا 75 درصد کاهش داشته است. عامل اصلی ناپدید شدن عینی پرندگان در  یک جنگل اوکالیپتوس در استرالیا را ناپدید شدن حشرات به دلیل خشکسالی و گرما دانسته اند. همچنین لیستر و همکارش اندریا گارسیا دریافته اند که تعداد حشرات در یک جنگل خشک درمکزیک، از دهه 1980 به این سو تا 80 درصد کاهش داشته است.»
لیستر می گوید: «ما به طور اساسی در حال نابود کردن تمام سیستم های پشتیبان حیات هستیم، سیستم هایی که امکان تداوم حیات ما را بر روی این سیاره فراهم می کنند. علاوه بر حشرات تمام اشکال دیگر حیات موجود بر روی زمین نیز با آهنگی فزاینده رو به کاهش دارند. مشاهده نابودی جهان طبیعی با چنین نرخ پر شتابی واقعا تجربه هراس انگیزی است.»
نویسنده: مک سالوو (Mac Slavo) سردبیر سایت
منبع: yon.ir/x49IQ

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول