اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات:

دنیا را به جای نفت به تکنولوژی و داشته‌های خود وابسته کنیم

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه تنها ۱۰ درصد مشکلات ما مربوط به تحریم‌هاست افزود: نتوانستیم تکنولوژی و داشته‌های خود را به دنیا عرضه و آنها را به جای نفت به داشته‌های خود وابسته کنیم.

دنیا را به جای نفت به تکنولوژی و داشته‌های خود وابسته کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هم اندیشی «توسعه کارآفرینی؛ اکسیر اقتصاد در شرایط تحریم» گفت: باید پیش از ورود به هر بحث روشن کنیم که چه تعبیر و تفسیری از کارآفرینی که داریم، چرا که اولین مشکل در تمام مسائل کشور این است که  مفاهمه مشترکی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کارآفرین شخصی که بصیرت دیدن فرصت های ناب و توانایی اتصال آن به بازار را دارد گفت:کیفیت و سطح فناوری دو بعد جدی کارآفرینی در عرصه بین المللی هستند که در کشور ما نیز انتظار می‌رود به همین دو بعد توجه شود. 
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه فضای استارتاپی کشور بر اساس عرضه پیش می‌رود نه تقاضا تأکید کرد: با چنین رویکردی استارتاپ محکوم به شکست هستند و متاسفانه بعد از آن از دولت گلایه دارند که چرا کسب و کار ما به مشکل برخورد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات تحریم گفت: معتقدم که ۱۰ درصد مشکلات ما ناشی از تحریم است و ۹۰ درصد مشکلات ما هیچ ارتباطی با تحریم ندارد؛ مگر میشود دانش و تکنولوژی کشوری را تحریم کرد.
مدیرکل دفتر نوآوری‌های وزارت ارتباطات تصریح کرد: متاسفانه ما در عرصه بین‌المللی وابستگی را در تکنولوژی ایجاد نکرده ایم و نتوانستیم دانش خود را به گونه‌ای عرضه کنیم که کشورهای دیگر به تکنولوژی ما وابسته شوند؛ مثلا در زمینه نفت می‌بینیم که آنها به نفت ما نیاز دارند؛ سطح تولید را کم می‌کنند اما قطع نمی کنند اما در حوزه تکنولوژی این وابستگی وجود ندارد.
وی درباره ریشه یابی و نحوه عبور از این شرایط گفت: دانشگاه‌های ما مدعی هستند که وارد نسل چهارم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین شده‌اند اما متاسفانه ادبیات کارآفرینی در دانشگاه‌ها درست پیش نمی رود که اگر چنین بود باید کمترین میزان تقاضای کار را از سوی فارغ التحصیلان داشتیم.
مدیرکل دفتر فناوری‌های وزارت ارتباطات سه پارامتر ایجاد، توسعه و ارزش را در فضای نوآوری مهم دانست و گفت: ایجاد یعنی کمک کنیم که کسب و کارها درست شکل بگیرند، استارتاپ هایی که ممکن است از بین بروند را حمایت نکنیم و آنهایی که مطابق با نیاز بازار هستند را حمایت کنید. همچنین در بخش توسعه کشور نیاز به توسعه شرکتهای بزرگ داریم که قلب اقتصاد هستند و باید کمک کنیم که شرکت های بزرگ توسعه پیدا کنند تا به عنوان لوکوموتیو بتوانند استارتاپ‌ها را با هم به حرکت درآورند و این یعنی امکان حضور در بازارهای بین المللی فراهم شود و وابستگی تکنولوژی برای دنیا ایجاد کنیم.
احمدیان تاکید کرد: ما نمی‌توانیم مدعی شویم که محصولی که تولید می‌کنیم را باید به تمام دنیا صادر می کنیم بلکه باید به درستی بازار سنجی و بازار شناسی صورت بگیرد؛  این تنها جایی است دولت می‌تواند کمک کند اگر کسب و کارها انتظار بیش از این دور از دولت داشته باشند به تضعیف بخش خصوصی می انجامد.
این مقام مسئول با اشاره به مزیت‌هایی که کشور ما در حوزه کسب و کار و کارآفرینی برخوردار است، گفت: تعداد فارغ التحصیلان، هزینه پایین کسب و کار، پیشرفت‌های حوزه نرم‌افزار از جمله این مزایا هستند که باید بر تقویت آنها متمرکز شد.  
این مقام مسئول بر ضرورت ایجاد یک زیست بوم مناسب برای کارآفرینی در گام نخست تاکید کرد و افزود: زیست‌بوم مناسب به معنای زیست بوم ملی نیست چون در فضای کارآفرینی چندان معنایی ندارد و نمی توان زیست بومی جدا از دنیا تعریف کرد.
وی این زیست بوم را شامل شبکه سازی، همگرایی و نیاز شناسی برشمرد و تاکید کرد: باید شبکه های توسعه کسب و کار و بخش خصوصی را ایجاد کنیم؛ در قایق کسب و کار هر کس نمی تواند سمت خود پارو بزند و از سوی دیگر باید با نیازهای واقعی بازار آشنا شویم و بازارهای هدف را دقیقا شناسایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی و خودروسازی ما خوب نفس نمیکشند گفت: کارآفرینی و نوآوری می‌تواند نجات دهنده این صنایع باشد و از سوی دیگر این صنایع موجود می‌توانند تسهیلگر فضای کسب و کار جدید شوند.
احمدیان در پایان تاکید کرد: مشکلات ما در مورد کارآفرینی از جنس فرهنگ سازی آموزش و تعامل است.

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول