به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اختراع ماشین و گسترش بیرویه استفاده از آن در شهرها یکی از همین موارد است.اختراع اتومبیل هر چند توانسته بسیاری از معضلات مسافتی و کنترل زمان را موجب شود اما در کنار آن ترافیک و نابسامانی در شبکه معابر شهری را نیز ایجاد کرده است.
از دیگر عواقب و پیامدهایی که اختراع ماشین موجبات آن را فراهم آورده، میتوان به انواع آلودگیهای زیست محیطی و به ویژه آلودگی هوا اشاره کرد.
هر چند انسان در هیچ برههای از تاریخ هرگز دست از تلاش بر نداشته و برای حل این معضلات نیز راهکارهایی را پیشبینی کرده است. یکی از این پیشبینیها بازگشت به گذشته و استفاده از روشهای قدیمی و سالمی همچون دوچرخهسواری است.
دوچرخه سواری و تبدیل آن به حمل و نقل درون شهری در مسیرهای امن، زیبا و بدون عبور وسایل نقلیه سنگین یکی از این راههای قدیمی و سالم به شمار میرود.
تامین شرایط استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری، یکی از سیاستهایی است که در بسیاری از شهرهایی که با مشکلات تراکم ترافیک و آلودگی هوا روبه رو هستند، در حال اجراست.
یکی از این شهرها، شهر تبریز است که با شعار«تبریز من، شهر سالم، شهروند سالم» نخستین مسیر دوچرخهسواری خود را در مسیر جاده ائلگلی حوزه استحفاظی شهرداری منطقه 2 راهاندازی کرد.
در ادامه اجرای این سیاست در سال 93 مسیر دیگری از مسیرهای ویژه دوچرخهسواری از میدان قونقا تا آبرسان با سه ایستگاه دوچرخهسواری و 60 دستگاه دوچرخه به راه افتاد.
این مسیر که چهار سال پس از راهاندازی مسیر دوچرخهسواری در مسیر جاده ائلگلی آغاز به کار کرد، با استقبال گسترده شهروندان مواجه شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز هم آلودگی هوا و ترافیک ناشی از تراکم خودروها در تبریز را عاملی برای اینکه در این شهر برای استفاده از وسایل نقلیه پاک بیش از پیش اقداماتی انجام دهند، برشمرد.
اصغر آدیبیگ در این خصوص میگوید: استفاده از وسایل نقلیه پاک و مشخصا دوچرخه بیش از پیش ضروری است و از این رو در نظر داریم در راستای گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه، مسیرهای ویژهای را برای رکابزنان ایجاد کنیم.
وی ادامه میدهد: بر این اساس با همکاری برخی سازمانهای مردم نهاد بهزودی مسیرهای قبلی که در مسیر جاده ائلگلی بود را مرمت کرده و مسیرهای جدیدی در نقاط مختلف ایجاد میکنیم همچنین با کارشناسی و تائید پلیس، این مسیرها را کاملا از مسیر تردد خودروها جدا میکنیم تا دوچرخه سواران به راحتی بتوانند در مسیر ویژه خود رفت و آمد کنند.
آدیبیگ با اشاره به ایجاد ایستگاههای دوچرخه در مناطق مختلف تبریز، یادآور میشود: علاوه بر مسیرهای ویژه تردد، قرار است ایستگاههای دوچرخه هم داشته باشیم که علاقمندان بتوانند از دوچرخههای موجود در ایستگاهها استفاده کنند.
یکی از عوامل اثرگذار بر استفاده از دوچرخه، ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخهسواری است و از این رو، مطالعات متمرکز بر طراحی مسیرهای دوچرخهسواری در شبکه حمل و نقل جایگاه ویژهای یافته است.
شهردار منطقه 2 نیز مسیر دوچرخهسواری را عاملی اساسی برای ترغیب شهروندان به سمت استفاده از این وسیله نقلیه پاک میداند.
باقر خوشنواز با اشاره به مرمت و بازسازی مسیر جاده ائلگلی میگوید: مطالعات کارشناسی برای بازسازی این مسیر که قدیمیترین مسیر دوچرخهسواری در تبریز است، صورت گرفته است.
وی، هزینه اجرایی این پروژه را مبلغی بالغ بر 2 میلیارد ریال پیشبینی کرده و تاکید میکند: پس از مشخص شدن پیمانکار، این پروژه با همکاری معاونت خدمات شهری منطقه 2 اجرایی خواهد شد.
شهردار منطقه 2 ایجاد مسیر دوچرخهسواری را از اهداف جامع طرح ترافیک این منطقه برمیشمارد.
وی با اشاره به اینکه چند وقتی است که پویش سهشنبههای بدون خودرو در کشور فعالیت خود را با هدف کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش استفاده از خودروهای شخصی و حرکت به سمت استفاده از دوچرخه توسط دوستداران محیط زیست و مسوولان شهری آغاز کرده، ادامه میدهد: در شهر تبریز نیز این پویش با ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری فعال است و بسیاری از مسوولان در روزهای سهشنبه بدون خودروهای شخصی و با دوچرخه به محل کار خود مراجعه میکنند.
شهردار منطقه 2 توجه به حمل و نقل انسانگرا همچون پیادهروی و دوچرخهسواری را راهکار خروج از شرایط پیچیده فعلی معرفی کرده و میگوید: این روش، میتواند در سهولت عبور و مرور شهروندان، کاهش آلودگی هوا و مشکلات مخرب زیست محیطی بسیار موثر باشد.
خوشنواز، ترغیب شهروندان برای استفاده از دوچرخه را از دیگر موارد مهم در راستای ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک عنوان کرده و ادامه میدهد: طراحی مسیرهای دوچرخهسواری نیازمند رعایت برخی معیارها همچون ایمنی مسیر، پیوستگی مسیر، زیبایی و وضوح مسیر، سیستم اطلاعرسانی، رعایت معیارهای مرتبط با مکانهای تفریحی مسیر و مکانیابی مناسب برای احداث پارکینگ دوچرخه دانست.
وی میافزاید: مشخص است که رعایت معیارهای اشاره شده در طراحی مسیرهای دوچرخهسواری و برنامهریزی در جهت برطرف کردن موانع موجود در استفاده از دوچرخه در محیطهای شهری، موجب افزایش و گسترش استفاده از دوچرخه و تشویق به امر دوچرخهسواری خواهد شد.
آنچه مبرهن است، دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه درون شهری غیر موتوری در سامانه حمل و نقل نوین، همیشه مطرح بوده و نقش آن به عنوان یک ابزار حمل و نقل فعال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نسبت به دیگر وسایط نقلیه دارای اهمیتی دوچندان است.
بیهیچ شبههای ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری و ترویج فرهنگ استفاده از آن در کنار دیگر راههای حمل و نقل عمومی و شخصی راهی گریزناپذیر برای خروج از وضعیت فعلی شهرهای در حال توسعه است.
راهکاری که میتواند در آیندهای نه چندان دور ضمن همهگیر شدن در میان شهروندان، راه نجاتی برای شهرهای بزرگ از چنگال آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن باشد.
گزارش از مینا رزمی
انتهای پیام/ 60001/ 40/س