اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

دیدار پوتین و آبه برای حل مناقشه ارضی/ اختلافات باقی ماند

نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور روسیه در زمینه حل و فصل اختلافات موجود بر سر جزایر مورد مناقشه میان دو کشور دیدار و رایزنی کردند.

دیدار پوتین و آبه برای حل مناقشه ارضی/ اختلافات باقی ماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن طی دیداری در مسکو در زمینه جزایر مورد مناقشه بین دو کشور مذاکره و رایزنی کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پوتین روز سه شنبه پس از ملاقات با شینزو آبه، با اشاره به گستردگی مخالفت‌ها با واگذاری جزایر تحت‌مناقشه به ژاپن، اعلام کرد که هرگونه توافق برای پایان دادن به اختلافات مرزی با ژاپن به حمایت عمومی نیاز دارد.

اندکی پیش از دیدار مهم پوتین با آبه در کرملین که مهمترین دستور کار آن مجمع‌الجزایر مورد مناقشه در اقیانوس آرام بود، پلیس روسیه ۱۱ نفر را به‌خاطر تظاهرات علیه اعطای امتیاز این نواحی به ژاپن، در مقابل سفارت ژاپن در مسکو دستگیر کرد.

این جزایر تحت مناقشه که در روسیه با نام جزایر «کوریل» و در ژاپن با عنوان قلمروی شمالی نامیده می‌شود در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شدند. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و ژاپن به دنبال بازگرداندن آن به قلمروی خود است. اختلافات میان ژاپن و روسیه بر سر این منطقه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون ادامه داشته و لاینحل باقی مانده است.

 پوتین و آبه پس از پایان این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران بر لزوم یافتن راه‌حلی برای این مناقشه تاکید کردند اما جزئیات چندانی در خصوص این‌که آیا توافقی حاصل شده است یا خیر ارائه نکردند.

پوتین در حالی که در کنار آبه ایستاده بود گفت: «مسیر پرزحمتی برای دستیابی به راه‌حلی که هر دو طرف آن‌را قبول داشته باشند وجود دارد». وی افزود: «البته، راه‌حل‌های پیشنهادی توسط مذاکره‌کنندگان باید برای مردم روسیه و ژاپن قابل‌قبول باشد و توسط مردم هر دو کشور مورد حمایت قرار گیرد».

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت مردم روسیه با اعطای کنترل این جزایر توسط این کشور به ژاپن برای حصول توافق با این کشور مخالف هستند.

نخست وزیر ژاپن نیز گفت با پوتین موافق است که وزرای امور خارجه دو کشور باید در ماه فوریه در راستای دستیابی به توافق احتمالی ملاقات کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول