اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی:

مشهد یک قطب بسیار اثرگذار در کشاورزی کشور است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مشهد یک قطب بسیار اثرگذار در کشاورزی کشور است.

مشهد یک قطب بسیار اثرگذار در کشاورزی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی مشهد، ادوات، ماشین آلات و مکانیزاسیون، نهاده‌ها، کشت‌های گلخانه‌ای و سیستم های آبیاری، شامگاه گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی طی سال 92 تا کنون نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: امروز ما در شرایط جنگ و تحریم اقتصادی قرار داریم و این جنگ در تمامی بخش‌های کشور ما احساس می‌شود و شرایط دشواری را ایجاد کرده استف قطعا در این موقعیت نیازمند همبستگی و تأمل و توجه به صنعت کشاورزی کشور هستیم. 

محمدرضا عباسی بیان کرد: ما در حوزه صنعت، ماشین آلات کشاورزی و صنعت ماشین آلات، خرده ابتکار 90 درصدی داریم که 90 درصد از نیازهای صنعت کشاورزی و آبیاری را بر اساس توانایی کشور پاسخ میدهیم که این یک مزیت بزرگ است و این باعث خودباوری بیشتر ما می‌شود، ما همیشه ثابت کرده‌ایم که در شرایط تحریم ضریب خودباوری ما افزایش پیدا می‌کند. 

وی افزود: ما به دنبال ایجاد خود ابتکاری در زمینه تولید نهاده‌های کشاورزی و هم تجهیزات کشاورزی کشور هستیم. 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان  اینکه صنعت کشاورزی مثل دیگر صنایع و صنایع خودروسازی نیست، بیان کرد: این صنعت با سلامت انسان مرتبط است و جایگاهش به مراتب بالاتر از دیگر صنایع است و به این اعتقاد داریم که صنعت کشاورزی صنعت امنیت غذایی است.

عباسی با بیان اینکه مشهد یک قطب بسیار اثرگذار در کشاورزی کشور است، اظهار کرد: سیاست وزیر جهاد کشاورزی حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی است، یکی از رویکردهای وزیر برگزاری نمایشگاه است این نمایشگاه برای بازدید مسئوولان برگزار نمی‌شود بلکه برای استفاده کشاورزان برگزار می‌شود و در واقع هدف از برگزار نمایشگاه‌های صنایع کشاورزی، رشد و پیشرفت کشاورزی است.

وی یادآور شد: در راستای طرح حمایت از کشاورزان  99 هزار تراکتور و بیش از 220 هزار دستگاه ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت. 

عباسی عنوان کرد: همه کشاورزانی که به تجهیزات نیازمند بودند در این ایام نیازشان برطرف شد، بانک کشاورزی مشارکت فعالی با وزارت جهاد کشاورزی داشت خارج از محل خود برای خرید تجهیزات به کشاورزان وام و تسهیلات پرداخت کرد، نرخ آن 15 در صد بود که سه درصد سود آن به نفع کشاورزان کاهش یافت. 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: هرچه از جامعه کشاورزی حمایت کنیم این حوزه پیشرفت بیشتری خواهد داشت، باید ذائقه کشاورزان به سمت صنعت داخلی حرکت کند در این حوزه هم علاقه‌مندی به تجهیزات داخلی بیشتر است، چراکه 95 درصد نیاز کشاورزان در داخل تامین می شود. 

وی ادامه داد: قیمت ماشین‌های ما در مواردی یک پنجم تا یک ششم قیمت ماشین‌های خارجی است، ولی به لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با ماشین‌های اروپایی ندارد.

عباسی اظهار کرد: ما در حوزه کشاورزی در پنج تا 10 درصد موارد نیازمند واردات هستیم آن هم بخشی از ماشین‌آلات کاشت برنج، تجهیزات کشاورزی نوین و اجزای گلخانه‌ها و ماشین‌آلات دام و طیور و شیردوشی است و امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش مشکلات این حوزه هم مرتفع شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه نهاده‌های کشاورزی بسیار با اهمیت‌تر از محصول است، گفت: نهاده کشاورزی باید وجود داشته باشد تا محصول به وجود بیاید سیاست وزارتخانه هم این است که تا جایی که امکان دارد از نهاده‌های کشاورزی حمایت شود و به همین منظور وزارتخانه تعیین کرده که برای تولید، ارز دولتی در اختیار تولیدکننده قرار بدهند و این موارد برای ما از اولویت‌های تولید یک محصول نهایی است.

وی با تاکید بر اینکه ما مشکل مراوده با کشورهای دنیا را نداریم، ادامه داد: مشکل ما در این حوزه  مشکل نقل و انتقال پول است، همه کشورها نسبت به ارتباطشان با ایران تلاش کردند و این ارتباط را حفظ کردند، اما ممکن است در زمینه انتقال پول مبلغ محصولات وارداتی افزایش یابد که در این زمینه هم امیدواریم سیستم بانک مرکزی در حوزه سیاست خارجی فعالیت خود را اجرایی کند. 

عباسی متذکر شد: ما در حوزه پلاک‌گذاری نزدیک به 215 هزار تراکتور را در چهار سال گذشته پلاک‌گذاری کردیم این درحالی است که در سال‌های گذشته 12 هزار تراکتور را پلاک‌گذاری کردیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کفت: در حوزه سوخت باید به زیرساخت‌ها توجه بیشتری شود، در حوزه ماشین‌های کشاورزی نسبت به توزیع مناسب، جایگاه مناسب و کارت سوخت نیازمند به پشتیبانی هستیم. 

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی نیازمند آب است و باید با آب کمتر محصول بیشتری تولید شود، اظهار کرد: کشور ما یک سوم متوسط جهان بارندگی دارد، سه برابر متوسط جهان تبخیر و تعرق داریم تجدیدپذیری منابع زیرزمینی هم به کندی صورت می‌گیرد.

عباسی گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه کشت نشائی کشور، توسعه روش‌های آبیاری کشور متناسب با نیاز گیاه توسعه کشاورزی حفاظتی بدون نیاز به شخم زدن زمین از جمله رویکردهای ما در زمینه پیشرفت کشاورزی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروزه بیش 2.5 میلیون هکتار از اراضی کشور ما تحت عملیات کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی است در هر هکتار 3 هزار مترمکعب آب کمتر مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد آلی خاک ما خیلی پایین است، گفت: خاک کشور ما جزو فقیرترین خاک‌های دنیا بوده و مواد ارگانیک موجود در آن بسیار کم است. 

عباسی ادامه داد: تمام توجه ما بر افزایش خوداتکایی کشور است، باید توجه داشته باشیم که اگر ما گندم نداشته باشیم هیچ جای دنیا حاضر نیستند به ما گندم بدهند، این یک سرشکستگی است که ما نیازمند واردات روغن به میزان بسیار زیاد هستیم، اما امروز بیش از 15 درصد نیاز روغن را خودمان تامین می‌کنیم.

 رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما در حوزه گندم به یکی از صادرکنندگان گندم تبدیل شده‌ایم، تراز تجاری کشور ما نسبت به این مسئله بسیار رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه دانه‌های روغنی، سطوح زیرکشت را افزایش داده‌ایم، ما در شرایط فعلی 95 درصد گندم را با کمباین داخلی برداشت می‌کنیم، از 8.2 میلیون هکتار گندم کشور، 95 درصد آن با صنعت داخلی برداشت می‌شود، ضریب کشت مکانیزه ما 80 درصد است، یعنی با بذر کار این کشور داریم، 8.2 میلیون هکتار را برداشت می‌کنیم.

عباسی با بیان اینکه 40 میلیون وسیله کشور دارای کارت سوخت است، گفت: هیچ کدام از وسایل کشاورزی دارای کارت سوخت نیست، دولت باید به این مسئله توجه کند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از عدم توجه به قشر کشاورز جامعه، گفت: لاستیک ماشین‌آلات کشاورزی هم کم اهمیت‌تر از لاستیک خودرو نیست و باید به آن توجه شود، جامعه کشاورزی ما بسیار ساکت هستند.

وی یادآور شد: تمام زحمات کشاورزان برای خوداتکایی و تولید محصولات سالم است، وزارتخانه هم باید هم تولیدکننده و مصرف‌کننده را حمایت کند و این کار بسیار دشواری است، اما امیدوارم برگزاری این نمایشگاه الگویی برای رونق اقتصادی در سایر استان‌های کشور باشد.

برگزاری کارگاه آموزشی در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد

در ادامه این مراسم، مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد نیز با بیان اینکه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی مشهد از امروز کار خود را آغاز می‌کند، گفت: این نمایشگاه در سالن فردوسی، عطار، ابوسعید، انوری، بی یک و دو برگزار می‌شود و تمام سالن‌های زیر سطح اشغال آن پر شده است.

جواد محبی با بیان اینکه این نمایشگاه بالغ بر 15 هزار مترمربع فضای خالصی است که به چند فضای سر پوشیده و فضای باز واگذار شده است، یادآور شد: این مجموعه دارای 300 غرفه شامل 150 غرفه شرکت‌کننده داخلی و 150 غرفه شرکت‌کننده خارجی است. 

وی اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های جدید نمایشگاه و اصلی مبنی بر حضور تجار خارجی در این نمایشگاه که باید رعایت شود، خوشبختانه شاهد قراردادهای همکاری با چند کشور هستیم که از آن جمله می توان به عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان و نیوزیلند هم در این کار حضور خواهند داشت.

مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: نمایشگاه در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی، سیستم‌های آبیاری و نهاده‌های دامی و تجهیزات گلخانه‌ای برگزار می‌شود.

محبی با بیبان اینکه میزان بازدیدکنندگان ما نسبت به گذشته 15 درصد افزایش داشته، گفت: متراژ واگذاری نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به  10 درصد رسیده، از همه استان‌های کشور هم بازدیدکننده داریم.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات مهم ما برنامه کارگاه آموزشی است که در محل نمایشگاه و سالن همایش نمایشگاه ویژه اساتید و صاحبان تجربه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول