اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

جوابیه شیلات هرمزگان به «پاتوق امن کشتی‌های صیاد چینی درآغوش شیلات بندرعباس» / بالا گرفتن تجارت بی‌رحمانه آقازاده‌ها در خلیج‌فارس»

پاسخ فارس در گزارشی مستقل، بلافاصله بعد از این جوابیه منتشر خواهد شد.

جوابیه شیلات هرمزگان به  «پاتوق امن کشتی‌های صیاد چینی درآغوش شیلات بندرعباس» / بالا گرفتن تجارت بی‌رحمانه آقازاده‌ها در خلیج‌فارس»

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شیلات هزمرگان پس از انتشار گزارش « پاتوق امن کشتی‌های صیاد چینی درآغوش شیلات بندرعباس / بالا گرفتن تجارت بی‌رحمانه آقازاده‌ها در خلیج‌فارس» جوابیه ای صادر نموده است که این خبرگزاری بنا بر رسالت خود عینا و دقیقاً تمام جوابیه ی روابط عمومی شیلات هرمزگان را در ذیل آورده است.

 تاکید می‌شود پاسخ فارس در یادداشت مستقلی بلافاصله پس از انتشار این جوابیه منتشر خواهد شد.

جوابیه شیلات هرمزگان:
ولا تقف مالیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا:
‎و از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، زیرا گوش و چشم و دل (که ابزارهای علم و معرفت هستند) همه مورد سوال قرار خواهند گرفت»                             (اسراء/36)

جناب آقای کوزه گر
مدیر محترم خبرگزاری فارس استان هرمزگان
با سلام
‎احتراماً، در رابطه با گزارش منتشر شده در تاریخ ۲۵/۱۰/۹۷ با عنوان «فارس گزارش می‌دهد: پاتوق امن کشتی‌های صیاد چینی درآغوش شیلات بندرعباس // بالا گرفتن تجارت بی‌رحمانه آقازاده‌ها در خلیج‌فارس» روابط عمومی شیلات هرمزگان، بر خود لازم می‌داند نکات زیر را جهت شفافیت موضوع برای خبرگزاری فارس هرمزگان و همچنین روشن شدن اذهان عمومی به اطلاع برساند و انتظار می‌رود این جوابیه از ابتدا تا انتها مطابق با قانون مطبوعات در همان صفحه و با همان ترتیب منتشر شود.

1. همانگونه که مستحضر هستید بندر صیادی پشت شهر یکی از بنادر هاب، حائز اهمیت و مهم استان هرمزگان و خلیج فارس برای فعالیت‌های صید و صیادی است. پهلو گیری شناورهای صید سنتی و صنعتی در این بندر بدون شک اشتغال و ارتقاء درآمد را در پی داشته است؛ از طرفی این شناورها جهت انجام امور بندری همچون تخلیه ، سوختگیری، تعمیرات و ... در این بنادر پهلو گرفته اند و یا در لنگرگاه بندرعباس متوقف شده اند که بر هیچ کس پوشیده نیست که شناور بدون تلاش صید، توان صیادی را ندارد و  بدون شک بیان چنین اظهاری درباره شناور پهلو گرفته یا لنگر انداخته بسیار مضحک است و بیانگر کاری غیرحرفه ای و دور از کارشناسی یک خبرگزاری است(باید توجه داشت که با اخبار کذب ونادرست آن هم در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی موجبات تشویش جامعه فراهم نشود)

2. ارز آوری مطرح شده صرفاً از طریق صادرات آبزیان پرورشی و استحصالی غیرخوراکی بوده که برای کشور در این شرایط یک مزیت است. این مهم که جمهوری اسلامی ایران توانسته است در این شرایط به کشورهای فرانسه، انگلیس، امارات و ...  صادرات داشته باشد از موجبات سرافرازی است؛ عمده صادرات آبزیان استان را میگو پرورشی تشکیل می‌دهد که برای برداشت آن از مزارع نیازی به کشتی های صید صنعتی نیست. سیاه نمایی این مهم بدون شک همسو شدن با رسانه های معاند و دشمن نظام است.

3. لازم به ذکر است که هیچ شناور صیادی با مالکیت خارجی در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران حضور ندارد ، همچنین بخش عمده محصولات صید شده شناورهای فانوس ماهیان مواد اولیه کارخانجات داخلی تولید پودر ماهی را فراهم می‌کند که در گذشته اکثر آنها با مواد اولیه وارداتی فعال بودند.

‎ 4. از یک رسانه حرفه ایی انتظار می رود پیش از انتشار یک خبر یا گزارش با طرف مقابل موضوع خبر ، گفتگو و‌ شنیده های خود را راستی آزمایی نماید. زیرا همانطور که با تشکیل میزگرد برای این خبر در شبکه های معاند مشاهده شد گزارش غیر فنی و خلاف واقع، خوراک آن رسانه ها را فراهم ساخته و سیاه نمایی فعالیت‌های دولت بدون شک آب در آسیاب دشمن ریختن است و لازم است با هوشیاری بیشتری خبرگزاری فارس هرمزگان به چنین موضوعاتی ورود کند.

‎5. افزایش میزان صید و رسیدن به صید پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه و تحقق آن برای استان یک افتخار است، کاهش مقدار صید با توجه به آمارهای رسمی و تأیید شده به هیچ وجه صحت نداشته و حتی در سال های اخیر شاهد افزایش صید نیز بوده ایم و سؤال برانگیز است که آیا کم جلوه دادن فعالیت های دولت و کاهش میزان صید  و تولید از دید آن خبرگزاری افتخار آمیز است. همچنین باید گفت برداشت از ذخایر کمتر برداشت شده از سیاست‌های دولت است و حضور ناوگان صیادی سنتی و صنعتی مقتدر و توانمند برای استان و کشور یک مزیت بوده و موجبات اقتدار و پیشرفت صید و صیادی در بین کشورهای همسایه را فراهم نموده است و این یک مزیت ملی است که باید رسانه ها از آن حمایت کنند نه با تبلیغات سوء و سیاه نمایی مانع توسعه این صنعت شوند.

‎‎6. استعفای مدیر کل سابق به دلیل مذکور ، خبری کذب بوده و تغییر مدیریتی پس از ۵ سال کاملاً طبیعی بوده است. از طرفی حفظ شأن و احترام اشخاص برای همه واجب است و اتهام زنی و نادیده گرفتن زحمات افراد کاری است غیر اخلاقی.

‎7. با اشاره به سؤال بر انگیز بودن اصرار برخی رسانه ها و اشخاص ناآگاه به خارجی بودن این شناور ها آن هم در فضای سیاسی اخیر کشور،  در خصوص کشتی های نام برده می توان با مدرک و سند نشان داد که مالکین آنها ، افراد شاغل دولتی و به اصلاح شما آقازاده و... نبوده و این تهمتی است که باعث خدشه‌دار شدن شخصیت دولت مردان نظام جمهوری اسلامی می شود و تنها خوراک رسانه های معاند را فراهم کرده است. مالکان شناورهای یاد شده که همگی از هم میهنان و هم استانی های ما هستند، از این گزارش کهبه ملیت آنها توهین کرده است بسیار دلگیر شده اند و خواهان پیگیری از مراجع قانونی ذی صلاح شده اند.

‎8. بدون شک در این برهه زمانی خبرگزاری فارس هرمزگان باید پاسخگوی سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی با بکارگیری کلمات متشنج‌کننده مانند کشتی‌های چینی‌، آقازاده، رانت و ... باشد، حتی اگر ناخواسته باشد، چرا که چنین خبرگزاری باید با حساسیت کار خود و عواقب نشر اخبار کذب آشنا باشد.

9. جبران آسیب های ناشی از صیدهای مخرب بسته به نوع صید متفاوت است و بیان مدت زمان ۵۰ سال، برای جبران این آسیب ها بسیار اغراق آمیز بوده است.

10. قیمت آبزیان نیز مانند دیگر کالاها تابع تغییرات اقتصادی و سایر مؤلفه‌ها بوده و یکی از علل مهم کمبود آبزیان در بازار داخلی، تمایل صیادان به عرضه محصولات خود به کشورهای خارجی به دلیل اختلافات ارزی است.

‎11. بیان دستاوردهای یک اداره بدون شک از وظایف آن اداره است که ارتقای ارز آوری و افزایش میزان صید خبری خوب و خوشحال کننده است. متأسفانه در این شرایط زمانی این خبرهای امید بخش نیز با سیاه نمایی مواجه شده است.

12. باعنایت به اینکه شیلات محور توسعه پایدار هرمزگان و یکی از تأثیرگذارترین حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی استان است انتظار می‌رود رسانه‌ها حامی این فعالیت‌ها باشند نه سنگ‌انداز مسیر توسعه این فعالیت‌های سازنده.

   

   

   

مهدی کمالی 
رئیس اداره روابط عمومی ، هماهنگی و امور شهرستانها

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول