اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پرونده فارس از پالایشگاه سازی-۹

تلاش هند برای احداث مجتمع‌های پالایشی با هدف صادرات فرآورده‌ها

کشور هند با وجود حجم بالای واردات نفت خام، از 28 سال پیش سیاست‌ پالایشی‌ را بر تبدیل‌شدن به یک صادرکننده‌ بزرگ فراورده‌های نفتی متمرکز کرده و پتروپالایشگاه کوچی نمونه‌ای ازیک پالایشگاه مدرن و نمایشی از قدرت پالایشی هند است.

تلاش هند برای احداث مجتمع‌های پالایشی با هدف صادرات فرآورده‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، هند با جمعیتی بالغ‌بر یک میلیارد و سیصد میلیون دومین کشور پرجمعیت دنیا بعد از چین است. تولید ناخالص داخلی‌اش 2.5 تریلیون دلار بوده و با مصرف بیش از 4.5 میلیون بشکه نفت خام در روز از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت است.

این کشور پرباران در جنوب آسیاست و با دریای عمان، خلیج‌فارس، خلیج بنگال و اقیانوس هند مرز آبی دارد، صنعت پالایش بخش مهمی از اقتصاد هند را تشکیل می‌دهد، دولت هند بعد از سال 1990 با در اختیار قرار دان سوخت ارزان برای پالایشگاه‌ها، شرکت‌های خصوصی را به مشارکت در این بخش تشویق کرده است که این حرکت از سال 2001 به بار نشسته و هند را به صادرکننده‌ی فرآورده نفتی تبدیل کرده است.

باوجوداینکه هندی‌ها، شدیداً به واردات نفت خام از خاورمیانه وابسته هستند، در سال 2016 به ظرفیت پالایشی 6/4 میلیون بشکه در روز رسیدند که در آسیا بعد از چین مقام دوم را به خود اختصاص دادند.

این کشور در سال 2016 به طور متوسط روزانه 1.5 میلیون بشکه فراورده‌هایی همچون گازوییل،کراسین، سوخت جت و... به بازارهای امارات، سنگاپور عربستان و آمریکا صادر کرده است.

نمودار بالا نشان‌دهنده‌ی مصرف صعودی نفت خام بین سالهای 2000 تا 2017 در این کشور است؛ که علاوه بر مصارف داخلی، با ساخت پالایشگاههای جدید و افزایش ظرفیت مجتمع‌های پالایشی در سالهای اخیر است، اقدام به صادرات فراوده‌های نفتی نیز کرده است.

                                                    جدول زیر نمایانگر پالایشگاههای هند و میزان ظرفیت آن‌هاست.

کشور هند مانند سنگاپور و کره جنوبی با ساخت مجتمع‌های پالایشی در بندر کوچی تکمیل زنجیره‌ی ارزش نفت را هدف‌گیری کرده است.

در این پارک پتروشیمی تولید محصولاتی مثل پروپیلن و پلی یورتان و محصولات لاستیکی مدنظر قرارگرفته است. چنان که از سالها پیش در این منطقه با ساخت پتروپالایشگاه کوچی، زمینه‌ی تولید محصولات متنوع پالایشی را فراهم کرده است.

*پتروپالایشگاه کوچی

این پتروپالایشگاه در شهر کوچی در استان کِرالای هند قرار دارد. در ابتدا به‌صورت پالایشگاه بوده و در سال 1947 توسط شرکت آمریکایی فیلیپس ساخته‌شده است. ظرفیت اولیه پالایشگاه 60 هزار بشکه در روز بوده که در طول این سالها چندین برابرشدو به 350 هزار بشکه رسید.

 این پالایشگاه در سال 1989 با اضافه شدن بخش پتروشیمیایی به تولید 87200 تن بنزن و 12000 تن تولوئن در سال رسید. در سال 2003 واحد ذخیره سازی LPG به ظرفیت 1000 بشکه در روز تأسیس گشت؛ و همچنین واحد احیای قیر با ظرفیت 90 هزار بشکه در روز در سال 2008 راه‌اندازی شد.

مالک این مجموعه شرکت نفت باهارات است. در بخش پالایشی به‌طور خاص، به مقدار 70 هزار بشکه از واحد تقطیر اتمسفریک جایگزین خواهد شد، همچنین واحدهای ککینگ تأخیری، کراکینگ کاتالیستی بستر سیال، تصفیه هیدروژنی گازوئیل تقطیر خلأ و دیزل، بازیابی گوگرد، احیای هیدروژنی در نظر گرفته‌شده است. گردش مالی این پتروپالایشگاه 2 میلیارد و 500 میلیون دلار می‌باشد. در آخرین سال مالی، به میزان 280 میلیون دلار صادرات داشته است.

مقدار ROI آن برابر است با:

ROI = 3000/366 =% 2/12

از اهداف دیگر طرح توسعه این پتروپالایشگاه، افزایش میزان پروپیلن تولیدی برای واحدهای پتروشیمی است. پروپیلن در این طرح توسعه‌ای برای تولید آکریلیک اسید، آکریلات ها، پلیمرهای سوپر جاذب، بوتانول و اکسو الکل ها به کار خواهد رفت که سرمایه‌گذاری این بخش 740 میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول