اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری سمنان خبر داد

تجلیل از شاعر زبان سمنانی/ پاسداشت سال‌ها تلاش «عبدالمحمد خالصی»

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان گفت: آیین تجلیل از شاعر، محقق، پژوهشگر فرهنگ عامه و زبان سمنانی، استاد عبدالمحمد خالصی برگزار شد.

تجلیل از شاعر زبان سمنانی/ پاسداشت سال‌ها تلاش «عبدالمحمد خالصی»

عباس بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار داشت: آیین تجلیل از شاعر، محقق، پژوهشگر فرهنگ عامه و زبان سمنانی، استاد عبدالمحمد خالصی با حضور فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهر و حضور پرشور شهروندان سمنانی روز جمعه، پنجم بهمن‌ماه در سالن شهید مطهری سمنان در راستای تجلیل و ارج نهادن به پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر برگزار شد.

وی با بیان اینکه عبدالمحمد خالصی یکی از مؤلفان کتاب آموزش گویش سمنانی است، افزود: آموزش گویش سمنانی، فرهنگ مصدرهای سمنانی، سمنانی نوا، سمنی آوا، سمنی واجا و مشاعره گویش سمنانی از مجموعه کتاب‌های این پیشکسوت یگانه حقوق و ادب است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه در پایان این آیین با اهدای هدایا و لوح تقدیر از استاد یگانه حقوق و ادب سمنان عبدالمحمد خالصی تجلیل شد، گفت: هدف از تکریم پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر سپاس‌گزاری از هنرمندان و توجه به پیشکسوتان شهر سمنان بوده و نتیجه اشاعه این فرهنگ بی‌شک رواج شاخصه‌های هنر ایرانی و اسلامی در جامعه خواهد بود.

این آیین با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان، اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان، اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان، اداره کل دادگستری استان سمنان، امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، بنیاد نخبگان استان سمنان، موسسه فرهنگی هنری سمن پویان برگزار شد.

عبدالمحمد خالصی فرزند ابوالقاسم در سال 1319 خورشیدی در محله اسفنجان سمنان دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات خود را در سمنان و ورامین به پایان رساند و پس از گذراندن دوره دو ساله دانشسرای تربیت معلم به زادگاه خود مراجعت کرد و به تدریس در این شهر اشتغال ورزید.

هم‌زمان با گذراندن دوره دانشکده حقوق به تدریس در دبیرستان‌های تهران پرداخت و با اخذ لیسانس حقوق قضایی در وزارت دادگستری به کار مشغول شد و با سمت‌های دادستان عمومی و ریاست دادگستری و دادستان کل استان در دادگستری به انجام وظیفه پرداخت.

خالصی آثاری به فارسی و گویش سمنانی به وجود آورده است؛ مخصوصاً آثار او در گویش سمنانی از نوجویی و نوآوری بیشتری برخوردار است. او در شعر «خالصی» تخلص می‌کند.

وی در سمنی واجا، گویش سمنانی را به خدمت مفاهیمی چون «دین‌باوری»، نیک‌اندیشی اخلاق، روز رستاخیز، انقلاب اسلامی و انتظار مهدی گرفته است. وی بسیاری از سروده‌های خود را به فارسی برگردانده است.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول