اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد

گلایه‌های تولید کنندگان از محدودیت صادرات به افغانستان

از سال ۹۱ به صورت مداوم هر ساله در مقاطعی از سال خراسان‌جنوبی در زمینه صادرات با محدودیت‌هایی از طرف افغانستان مواجه است که اعمال این محدودیت‌ها اصلا به نفع خراسان‌جنوبی نیست.

 گلایه‌های تولید کنندگان از محدودیت صادرات به افغانستان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ظهر امروز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی به ریاست استاندار و دستگاه‌های بخش خصوصی و دولتی برگزار شد.

اسدالله اسعدزاده رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان‌جنوبی بر لزوم رفع مشکلات مرزنشینان تأکید کرد و گفت: مشکلات مرزنشینان در سه بخش مباحث درون سازمانی، نحوه مدیریت خراسان‌جنوبی و مشکلات مربوط به مباحث قانونی است.

وی با اشاره به نگاه کمرنگ ارفاقی و حمایتی مسؤولان به مرزنشینان، بیان داشت: مرزنشینان توانایی خاصی در توسعه اقتصاد دارند اما مصوبه‌ای غیر کارشناسی شده سبب شد تا یک دلار از صادرات و واردات توسط این قشر انجام نشود.

 رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان‌جنوبی از معوق ماندن سهمیه سوخت مرزنشینان طی چند ماه اخیر خبر داد و خواستار جلسه‌ای ویژه برای رسیدگی به مشکلات مرزنشینان شد و افزود: همچنین باید دبیرخانه مشترک سه اتاق شامل اصناف، تعاون و بازرگانی به محوریت اتاق تعاون تاسیس و راه اندازی شود.

تکرار محدودیت‌های صادراتی از سوی افغانستان

محمد علی خاشی مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ بخشنامه در زمینه محدودیت صادرات انواع کالاها مانند خوراک طیور آمده، بیان داشت: سلب اعتماد تجاری ایران و افغانستان اولین اثر محدودیت‌های صادراتی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه از سال ۹۱ به صورت مداوم هر ساله در مقاطعی از سال با محدودیت‌هایی از طرف افغانستان مواجه بودیم که به نفع ما نیست، اضافه کرد: روزانه ۷۰۰ کامیون از مرز خروجی داشتیم که امروز به ۱۰۰ کامیون کاهش یافته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه محدودیت‌های صادراتی از فراه تنها برای خراسان‌جنوبی ایجاد شده، اعلام کرد: در حال حاضر شرایط سختی برای واحدهای تولیدی و کارگرهای مرز تحمیل می‌شود که نیازمند پیگیری از طریق دیپلماتیک و رایزنی جدی وزارت امور خارجه است.

به صدا درآمدن زنگ مهاجرت در ۳۷۰ روستای مرزی

غلامرضا قوسی رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۳۷۰ روستای مرزی در حال خالی شدن هستند، بیان داشت: این موضوع تهدیدی برای برای نواحی مرزی است بنابراین باید تدابیری در راستای کاهش مهاجرت از مناطق مرزی استان اتخاذ شود.

وی با یادآوری اینکه بخشی از درآمد روستاهای مرزی به کشاورزی و دامپروری و بخشی به بازارچه‌های مرزی برمی‌گردد که نیازمند توجه است، تبیین کرد: توجه به بهبود وضعیت اقتصادی روستاهای مرزی به ماندگاری آن‌ها کمک شایسته‌ای می‌کند بنابراین نباید اقتصاد مرز تنها به بازارچه‌های مرزی محدود شود

محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در راستای استفاده از ظرفیت مرز، باید در بازار افغانستان حضور بیشتری داشته باشیم، گفت: از مشکلات فعلی مرز ماهیرود محدودیت‌های صادراتی برای سوخت، میلگرد، کاشی و سرامیک و سیمان بوده که علت بروز آن‌ها به افغانستان بر می‌گردد.

وی با اشاره به فراهم نبودن نقل و انتقال پول در بازار افغانستان خواستار آزاد سازی صادرات ریالی شد و اظهار داشت: همچنین خواستاریم تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین استانداری، اتاق بازرگانی و صندوق ضمانت کنسولگری هرات کابل منعقد شود تا بتوانیم ریسک تجاری را پوشش دهیم.

ضعف زیرساخت‌ها و متناسب نبودن محوزهای مواصلاتی مرزی، عدم ثبات در تصمیمات مرتبط ا تجارت خارجی، غیر فعال بودن نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، عدم وجود کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه، عدم تعامل دولت افغانستان به فعالیت اقتصادی در بازارچه‌های مرزی و وجود ناامنی در برخی مسیرهای ارتباطی بازارچه‌های مرزی از اهم مشکلات حوزه تجارت با افغانستان بود.

گلایه‌های تولید کنندگان از محدودیت‌های صادراتی

تولیدکنندگان از محدودیت صادرات به افغانستان گلایه‌های زیادی داشتند، به گفته مسؤولان حجم صادرات خراسان‌جنوبی به افغانستان در 9 ماهه سال گذشته 117 میلیون دلار بوده که این رقم طی 9 ماهه امسال به 114 میلون دلار رسیده که نشان دهنده کاهش دو درصدی صادرات است.

همچنین حجم صادرات از گمرک ماهیرود در سال گذشته 236 میلیون دلار بوده که این رقم در سال جاری به 109 میلیون دلار رسیده که نشان دهنده کاهش 54 درصدی صادرات از این گمرک است.

از جمله اقلام وارداتی به گمرکات استان شامل برنج، داستگاه دمنده گاز، تجهیزات زهکشی گاز متان، تخم سپند، شاهدانه بو داده، گوسفند و قطعات پل و از جمله اقلام صادراتی نیز سیمان، خوراک طیور، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک و سنگین و روغن صنعتی بوده است.

واحدهای تولیدی در آستانه تعطیلی

سید حسین خیریه مدیرعامل مجتمع تولیدی مرغ مادر جنوب خراسان نیز نبود سرمایه در گردش و عدم تأمین نهاده‌های دامی را از مشکلات این واحد تولیدی ذکر کرد و افزود: تجار هیچگونه مواد اولیه یا نهاده‌ای را به صورت اعتباری به تولید کننده نمی‌دهند.

وی با اعلام اینکه این واحد تولید از شهریورماه امسال تاکنون هیچگونه صادراتی نداشته به دولتمردان پیشنهاد داد به جای خام‌فروشی، مواد اولیه را به نرخ مصوب در اختیار کارخانجات قرار دهند تا نهاده آماده بین واحدهای تولیدی عرضه شود.

وی بر لزوم ارائه راهکار جهت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تأکید کرد و عنوان داشت: اگر در این خصوص راهکاری اتخاذ نشود چین و پاکستان بازار ما را می‌گیرند و در این صورت دیگر نخواهیم توانست هیچگونه صادراتی انجام دهیم.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول