اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات ترانسفورماتور در پاسخ به فارس:

احتمال نصب ترانسفورماتورهای چینی در شبکه برق وجود دارد

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات ترانسفورماتور با اشاره به اینکه ترانسفورماتورهای چینی و دست دوم گاهی در شبکه برق نصب شده و دچار اشکالاتی نیز شده‌اند، گفت: ایران در ساخت ترانسفورماتور به خودکفایی رسیده و 80 درصد اجزای آن تولید داخل است.

احتمال نصب ترانسفورماتورهای چینی در شبکه برق وجود دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی هادی‌نژاد امروز در حاشیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور با تأکید بر اینکه از لحاظ تکنولوژی برای ساخت ترانسفورماتور سعی شده است که تکنولوژی‌های به روز از کشورهای مختلف وارد ایران شده تا متخصصان بتوانند ارتباطات خوبی با این موضوع داشته باشند، گفت: ایران در بخش تولید ترانسفورماتور به خودکفایی رسیده به طوری که اجزای تشکیل‌دهنده ترانسفورماتور تا 80 درصد تولید داخل است و 20 درصد باقیمانده به دلیل اینکه صرف اقتصادی ندارند، وارد تولید چنین تجهیزاتی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه 20 درصد باقیمانده مثل کلیدهای تپچنجر که دارای تکنولوژی برای ترانسفورماتورها صرف اقتصادی ندارند وارد کشور می‌شوند ادامه داد: این 20 درصد باقیمانده نیز می‌تواند در داخل تولید شود و این موضوع دست یافتنی است. بنابراین در موسسه تحقیقات ترانسفورماتور به دنبال تولید این کلیدهای تپچنجر هستیم و اگر وزارت نیرو و شرکت توانیر حمایت‌های لازم را انجام دهد این 20 درصد باقیمانده هم قابل اجراست.

هادی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا واردات ترانسفورماتورهای چینی و با کیفیت پایین با توجه به خودکفایی ایران در ساخت ترانسفورماتورها انجام می‌شود یا خیر، گفت: وضعیت ترانسفورماتورها در ایران به گونه‌ای است که تقریباً قسمت اعظمی از تأمین ترانسفورماتورها به ویژه در قدرت‌های بالا از داخل کشور صورت می‌گیرد. 

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات ترانسفورماتور ادامه داد: در خصوص ترانسفورماتورهای چینی و یا سایر کشورها به هر حال برای اینکه بحث رقابتی وجود دارد شاید ترانسفورماتورهای با کیفیت پایین و قیمت پایین در مناقصات شرکت کنند. 

وی با تأکید بر اینکه اما ترانسفورماتورهای ساخت داخل دارای کیفیت بالا هستند که در مناقصات برگ برنده با شرکت‌های ایرانی است، معمولاً فروش ترانسفورماتورها به صورت مناقصه انجام می‌گیرد و قاعدتاً هر شخص حقوقی می‌توانند در این مناقصات شرکت کنند.

هادی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا احتمال اینکه وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه از ترانسفورماتورهای چینی و دست دوم در شبکه برق استفاده کنند وجود دارد یا خیر، گفت: به هر حال وقتی مناقصه برگزار می‌شود هر شخص حقوقی در این مناقصه شرکت می‌کند و این احتمال هم وجود دارد که ترانسفورماتورهایی خریده شده باشد و نصب هم شده باشد که به لحاظ کیفیت به گونه‌ای نباشد که موجب پایین آوردن تلفات برق و بالا بردن قابلیت اطمینان در شبکه بوده باشد. 

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات ترانسفورماتور  افزود: بنابراین صنعت برق بر این باور است که شرکت ایران ترانسفو توانسته جوابگوی نیاز مشتریان باشد. 

وی ادامه داد: شاید ترانسفورماتورهای چینی و کیفیت پایین در شبکه برق نصب شده باشد، اما متأسفانه همین ترانسفورماتورها دچار اشکالاتی شده است.

به گفته هادی‌نژاد، ترانسفورماتورهای ساخت داخل وقتی از دقت بالایی در طراحی‌ها برخوردار هستند در حالات مختلف شبکه برق آن ترانسفورماتور از وضعیت عادی خود خارج نمی‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول