اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

مدیرعامل آبفای شهری سمنان خبر داد

بهره‌برداری از 40 طرح آب و فاضلاب شهری سمنان در دهه فجر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: 40 طرح آب و فاضلاب شهری این استان همزمان با دهه فجر افتتاح می شود.

بهره‌برداری از 40 طرح آب و فاضلاب شهری سمنان در دهه فجر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد طاهری دقایقی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات در سمنان در تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: 40 طرح آب و فاضلاب شهری این استان با اعتبار 222 میلیارد و 539 میلیون ریال هم‌زمان با دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین هشت طرح دیگر در این حوزه با اعتبار 282 میلیارد و 600 میلیون ریال هم‌زمان با دهه مبارک فجر در استان سمنان کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان اینکه 6 پروژه به‌صورت استانی در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود، اضافه کرد: 6 پروژه در شهرستان سمنان، 6 پروژه در شهرستان شاهرود، 6 پروژه در شهرستان دامغان، سه پروژه در شهرستان گرمسار، چهار پروژه در شهرستان مهدی‌شهر، سه پروژه در شهرستان سرخه، سه پروژه در شهرستان آرادان و سه پروژه در شهرستان میامی بهره‌برداری می‌شود.

طاهری ادامه داد: همچنین دو پروژه در شهرستان سمنان، سه پروژه در شهرستان شاهرود، دو پروژه در شهرستان گرمسار و یک پروژه در شهرستان سرخه همز‌مان با دهه مبارک فجر کلنگ‌زنی می‌شود.

وی بیان کرد: از اهم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال اجرای شرکت آب و فاضلاب استان سمنان احداث نیروگاه برق‌آبی (هیدروپاور) با اعتبار 180 میلیارد ریال، تکمیل فاضلاب شهر سمنان با اعتبار 552 میلیارد ریال و احداث تأسیسات نمک‌زدایی آب آشامیدنی شهر سرخه با اعتبار 15 میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان افزود: در حال حاضر 262 هزار انشعاب آب زیرپوشش این شرکت قرار دارد و 100 درصد شهرهای این استان از آب آشامیدنی باکیفیت بهره‌مند هستند.

طاهری گفت: امروز در پنج شهر استان سمنان تأسیسات جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب به طول 500 کیلومتر وجود دارد که با ظرفیت 482 لیتری زیرپوشش قرار دارند.

وی با عنوان اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان موظف به ورود بخش خصوصی برای تصفیه فاضلاب است، ادامه داد: در شهرستان‌های دامغان و شاهرود دو نوبت برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تصریح کرد: در سرخه سرمایه‌گذار در این زمینه اعلام آمادگی کرده و در گرمسار مطالعات تکمیل تصفیه فاضلاب انجام شده است؛ در مهدی‌شهر نیز امیدواریم بتوانیم با اعتبار سفرهای اول و دوم ریاست جمهوری تا تیرماه سال 98 این شهر را زیرپوشش تصفیه‌خانه فاضلاب قرار دهیم.  

برخورداری 25 درصد مردم سمنان از خدمات تصفیه فاضلاب 

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر 25 درصد مردم شهرهای استان سمنان از خدمات تصفیه فاضلاب برخوردارند، گفت: باید تا پایان برنامه ششم توسعه باید این عدد را به متوسط کشوری یعنی عدد 60 برسانیم.

وی اضافه کرد: استان سمنان تقریباً یک و نیم درصد مشترکان کل کشور را زیرپوشش قرار داده و سرانه حجم مخازن آب این استان با میزان متوسط کشوری برابر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اظهار کرد: میزان ذخیره آب در استان به ازای هر نفر حدود 750 لیتر بود که در حال حاضر این عدد به 759 لیتر رسیده است.

طاهری با بیان اینکه قیمت تمام‌شده آب در استان سمنان بالا و حدود یک‌هزار و 323 تومان به ازای هر مترمکعب آب است، افزود: قیمت تمام‌شده آب درکشور 892 تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت فروش آب در استان سمنان 410 تومان و در کشور 480 تومان است، عنوان کرد: سالانه 61 میلیون مترمکعب آب وارد شبکه می‌شود و حدود 75 درصد منابع آب این استان از چاه‌های آب تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اضافه کرد: این استان دارای 130 حلقه چاه آب آشامیدنی است که به‌طور متوسط عمق این چاه‌ها از 150 متر در دهه 80 به 250 متر در دهه 90 رسید.

میزان بارندگی‌ها در سمنان 259 درصد افزایش یافت

طاهری با اشاره به اینکه 50 درصد آب مرکز استان سمنان از چشمه روزیه تأمین می‌شود، بیان کرد: در سال آبی جاری تا روز نهم بهمن‌ماه در این استان حدود 55 میلی‌متر بارندگی داشتیم و میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به سال قبل 259 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عمده منابع تأمین آب استان سمنان در مناطق شمالی استان واقع شده است و هر چه میزان بارندگی در این مناطق بیشتر باشد، مشکلات ما برای تأمین آب کمتر می‌شود و در تابستان دغدغه کمتری برای تأمین آب خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان اینکه سرانه مصرف آب در این استان در سال گذشته، 216 لیتر به ازای هر نفر بوده است، افزود: سرانه مصرف آب خانگی در استان در سال گذشته 163 لیتر بود و در سال جاری به 155 لیتر رسیده است.

طاهری با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی بین مردم و اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته در زمینه استفاده صحیح از منابع آبی و مدیریت مصرف آن سبب کاهش سرانه مصرف آب خانگی در استان سمنان شده است، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای سال آینده سرانه مصرف آب خانگی در این استان باید به 151 لیتر برسد.

مناطق دفن زباله در مسیر منابع تولید آب نیست

وی با بیان اینکه متوسط تولید پساب فاضلاب در استان سمنان بین 100 تا 110 لیتر در ثانیه است، ادامه داد: در در مسیرهای منابع تولید آب استان و حریم آن تا به حال گزارشی برای دفن زباله ارائه نشده است و بازدیدهای لازم توسط کارشناسان در این مناطق انجام می‌‌شود؛ در فولادمحله هم منطقه دفن زباله با منابع آبی فاصله زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان اینکه دو شهرستان سمنان و شاهرود در زمینه تأمین آب تنش‌زا هستند، گفت: میزان کمبود آب در این دو شهر احصا شده و برای حفر چاه مجوز صادر شده است و قبل از پیک مصرف مشکل را برطرف خواهیم کرد.

طاهری تصریح کرد: اگر بارش باران و برف در استان سمنان بیشتر شود، برای تأمین آب در سمنان و شاهرود به چاه‌های حفرشده هم نیازی نخواهیم داشت. 

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار کشوری به‌طور متوسط 10 تا 12 درصد آب آشامیدنی صرف آبیاری فضای سبز می‌شود و در استان سمنان این آمار چهار درصد است و در شهر سمنان نیز کمتر از 0.4 درصد آب آشامیدنی صرف آبیاری فضای سبز می‌شود.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول