اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فیروزآبادی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی:

دانش‌های میان رشته‌ای باید گسترش یابد تا نظام آموزشی را نجات دهیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: دانش‌های میان رشته‌ای باید گسترش یابد چرا که با این کار می‌توانیم نظام‌های آموزشی،‌پولی، بانکی و کشاورزی را نجات دهیم.

دانش‌های میان رشته‌ای باید گسترش یابد تا نظام آموزشی را نجات دهیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در  دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی گفت: فضای مجازی به طور فشرده فضایی است که برآمده از ارتباطات است  و فراتر رفتن از ارتباط انسان‌ها یک الگوی سیستمی ایجاد کرده است، این در حالی است که دوره صنعتی ما به دوره اطلاعات تغییر یافته است.

وی افزود: فضای مجازی نوعی همگرایی فناورانه را به عنوان خصیصه رتبه دوم فضای اینترنتی و فناورانه ایجاد کرده است. در واقع اختصاص‌های جدید به نام‌های جدید شکل گرفته است به طوری که این اسامی نوع جدید از حکومت را به ما القاء می‌کند.

فیروزآبادی اضافه کرد: شکل اجتماعی شبکه‌ای در حال حاضر در همه شئون سیاسی، علمی، اقتصادی، زیستی و حتی حقوقی مداخله دارد. به طوری که در بخش حکومت وجه اجتماعی شدن حکومت را حکمرانی می‌کند. از طرفی اقتصاد شبکه‌ای که اطلاعات محور است در نهایت می‌توان از  یک اقتصاد اجتماعی از آن نام برد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اگر به سمت نظام هوشمند حرکت کنیم با شکل ویژه حکمرانی که به ما دیکته می‌کنند مواجه می‌شویم. این پدیده به عنوان پدیده  نو می‌تواند تعارضاتی داشته باشد. در واقع مشارکت اجتماعی و جامعه مدنی در علوم انسانی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در نظام سیاسی کشور باید به قدرت نرم و سخت توجه شود. به طوری که باید در فضای مجازی متغیر اساسی را مدنظر قرار دهیم که می‌توان به سرعت تحولات اشاره کرد. به طور مثال اگر در دوره صنعتی تحولات نسلی بودند الان سرعت تحولات یک دهه و 5 ساله است. به طوری که بسیاری از مسائل حکمرانی با عمری 5 ساله ایجاد شده و از بین می‌رود.

فیروزآبادی افزود: در فضای مجازی مساله هویت هنوز حل نشده است چرا که تمام اتصالات و ارتباطات در یک گمنامی صورت می‌گیرد. در واقع به نوعی کِدری در شفافیت وجود دارد. از طرفی ما باید در نظام حکمرانی مسئله هویت،‌گمنامی و سیاست را مدنظر قرار دهیم. این در حالی است که مسئله امنیت در این فضا به طور عمد در یک دوره‌ای حل نشده است؛ مانند بحث هویت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: حکمرانی فضای مجازی در بیرون از مرزها یعنی حکمرانی جهانی در اختیار شرکت‌های آمریکایی است. با این عنوان که اقتصاد جهانی زمانی می‌تواند توسعه داشته باشد که حکمرانی فضای مجازی را به صورت داخلی انجام دهیم. از طرفی ما شاهد این هستیم که حوزه اجتماعی شکل خاص خود را پیدا کرده مانند امید اجتماعی؛، سرمایه اجتماعی در نظام شبکه‌ای که در حال تحول است.

وی با اشاره به شکاف دیجیتالی اضافه کرد: بحث شکاف دیجیتالی به عقیده من یعنی حضور پرت شدگان در شبکه‌ها. به طوری که ما با شبکه‌ای با 5 میلیارد عضو مواجه هستیم که اینها تنوع فکری و نظری دارند و از خصلت‌های آنها است. وقتی اقتصاد اجتماعی شد و اشکال حکومتی تغییر کرد یعنی تمام مقوله‌های این فضا در حال توسعه یافتگی است.

فیروزآبادی با اشاره به اهمیت نخبگان در فضای مجازی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات امروز با حضور تک نخبگان حل نمی‌شود در واقع باید شبکه نخبگان تشکیل شده و این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. از طرفی در بحث حکمرانی باید تصمیم‌های بزرگی بگیریم. مشارکت را مورد توجه قرار دهیم و در دنیای یکپارچگی فضای مجازی که بدون مرز است از ظرفیت داخلی استفاده کنیم. این در حالی است که استفاده از قدرت سخت برای حفظ حکمرانی اینترنتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود:‌حکمرانی فضای مجازی نظام چند ذینفعی است . در واقع تحولات دوره‌ای ما را وارد دوره‌ای کرده که در سطح ملی باید به مدل‌های چند ذینفعی توجه کنیم. از طرفی باید اشاره کنم که 5 شرکت بزرگ اول دنیا قبل از سال 2014 شرکت‌های آمریکایی هستند که از طریق وارد کردن مردم در فضای مجازی به همه اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.به عقیده من ساختار مدیریت کشور باید از الگوهای متنوع تبعیت کند. مرکز ملی فضای مجازی که در حوزه‌های سلامت، آموزش و تجارت فعالیت می‌کنند باید نظام ترکیبی و توصیه‌ای را با مشارکت ذینفعان انجام دهند.

وی در پایان اظهار داشت: دانش‌های میان رشته‌ای باید گسترش یابد تا بتوانیم از خارج شدن نظام آموزشی از حاکمیت جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول